Annaicas 18-liters räkkub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Annaicas 18-liters räkkub

    Okey, here we go!

    Planen är att jag skall starta upp min kub på 18,5 liter med räkor, igen. Gjorde samma sak för ca 3 år sedan och hade igång den i ca 1 år. Nu hoppas jag att den blir lite mer långlivad

    Var en gång en Gold-medlem här på sidan och tänkte bli det igen så så bilder kommer mina kära vänner. Men ni får vänta några dagar

    Mitt kar är en Cocoon 2 från Aquatic Nature och är på ca 18,5 liter. Belysning och filter är det som hängde med burken när den köptes:
    - Hang-on filter Flow 60
    - Solar Duo Boy 13W

    Inredning kommer bestå av svart smått grus, en rot och ev. en eller ett par stenar om det får plats.

    Växter kommer vara enbart mossa, i dagsläget har jag bestämt mig för rund Pellia samt nano moss-bollar.

    Invånarna blir Crystal Red räkor och ett par Elefantsnäckor.
    Senast redigerad av Annaica; 19 August 2011, 13:23.
    Räkbiten


  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Så bra kommer att bli snyggt med mörkt grus och grön mossa, gillar den kombon
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Annaica
      • February 2006
      • 1177

      #3
      Jag med
      Räkbiten


      Kommentar

      • Fiskvarsson
        • November 2009
        • 66

        #4
        Ser fram emot denna tråd, vi håller nog på samtidigt ett tag framöver woohoo!

        Kommentar

        • Annaica
          • February 2006
          • 1177

          #5
          Vill ni roa er lite med 2 bilder och lite text kan ni gå in här:



          Och här:

          Räkbiten


          Kommentar

          • Annaica
            • February 2006
            • 1177

            #6
            Jag kommer behöva såga lite i den rot jag köpt. Gör man det riskfritt med en väl använd såg eller borde jag köpa en ny som är helt ren? Planen är att såga och sedan koka den.
            Räkbiten


            Kommentar

            • Christerhedberg
              • August 2008
              • 624

              #7
              Mjaa de beror ju på vad du har använt sågen till. Jag skulle ha kört med den jag har hemma i alla fall. Vad kör du som bakgrund?

              Kommentar

              • Annaica
                • February 2006
                • 1177

                #8
                Ursprungligen postat av Christerhedberg
                Mjaa de beror ju på vad du har använt sågen till. Jag skulle ha kört med den jag har hemma i alla fall. Vad kör du som bakgrund?
                Jadu, jag vet inte riktigt vad pappa sågar för grejer, lite allt möjligt

                bakgrund får jag suga lite på- Har inte helt bestämt mig ännu. Eller... jag har bestämt mig till 90% men får se om det funkar först
                Räkbiten


                Kommentar

                • Fiskvarsson
                  • November 2009
                  • 66

                  #9
                  Gud vilken härlig rot! Frågan är om du verkligen ska ha en bakgrund.. Måste säga att det är fränt att få effekten av att sakerna man har i ser ut att "hänga i luften", om du förstår :P

                  Se till att sparka in dörren på csn och härja på dem!

                  Kommentar

                  • Annaica
                    • February 2006
                    • 1177

                    #10
                    Jag har fått svar från CSN, pengarna kommer "rasa" in nästa vecka!

                    Jag skall inte ha en bakgrund men då det blir jävligt trångt i karet med roten (den tar upp typ 80% av ytan ) så kommer jag köra på en mossvägg. Eller är det heeelt fel?
                    Räkbiten


                    Kommentar

                    • Christerhedberg
                      • August 2008
                      • 624

                      #11
                      Ursprungligen postat av Annaica
                      Jag har fått svar från CSN, pengarna kommer "rasa" in nästa vecka!

                      Jag skall inte ha en bakgrund men då det blir jävligt trångt i karet med roten (den tar upp typ 80% av ytan ) så kommer jag köra på en mossvägg. Eller är det heeelt fel?
                      Många kör mossvägg, och det blir snyggt när de har börjat tagit sig

                      Kommentar

                      • Annaica
                        • February 2006
                        • 1177

                        #12
                        Jag får väl testa och se hur det blir
                        Räkbiten


                        Kommentar

                        • Annaica
                          • February 2006
                          • 1177

                          #13
                          Sådär, då vart man ju gold-medlem då

                          Kommer från och med nu (med start nu) ha med bilder i tråden

                          Jag börjar väl med de bilder jag har, hur karet ser ut och hur roten ser ut. Har inte gjort nått mer än plockat fram karet och köpt en rot.
                          Bifogade filer
                          Räkbiten


                          Kommentar

                          • Annaica
                            • February 2006
                            • 1177

                            #14
                            Hämtade upp mitt filter som har fått bo i källaren ett tag. Hade för mig att jag gjorde rent det när jag packade ihop karet men icke! Det var riktigt smutsigt och nästan lite äckligt.

                            Funderade länge och väl på hur jag skulle göra rent det. Hannesc yipsade om att använda bla. en tandborste. Men... min utrymmena som skulle göras rent var otroligt trånga.

                            Så vad gör man? jo, man moddar om en tandborste!

                            Nu är pumpen ren och fin och jag behöver väl egentligen bara skaffa nytt filtermaterial innan den kan börja användas på riktigt.

                            Bjuder även på en bild på karet uppifrån med roten i. Den tar upp det mesta av utrymmet men jag tror att räkorna kan uppskatta det
                            Bifogade filer
                            Räkbiten


                            Kommentar

                            • Fiskvarsson
                              • November 2009
                              • 66

                              #15
                              Kommer bli hur fint som helst!
                              Ju mer bråte, ju mer verkar de trivas
                              Jag ska nog ha ytterligare en gren till och ytterligare lite mossa, lär ju ta sig som fan efter ett tag, men tror jag vill det

                              Kommentar

                              Arbetssätt...