Angående NÄR stoppa i fiskar i nystartat akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millancolin
    • July 2007
    • 52

    Angående NÄR stoppa i fiskar i nystartat akvarium

    Jag har en liten fundering, har kikat runt lite på forumet för att se om någon redan har ställt samma fråga, men inte hittat något.

    Har nyss startat ett 112 Liters akvarium, och på djuraffären sa de att jag skulle vänta en vecka ungefär med att släppa ner fiskar innan bakteriekultur osv kommit igång. Men nu såg jag i en tråd att någon skrivit att man kan ha i några startfiskar påengång, att man även BÖR ha i påengång för att överhuvudtaget få igång proceduren. Så nu undrar jag vilket det är som är det rätta? (Jag har haft i den där blå vätskan jag inte minns vad den heter).

    Jag har svart "grus" som jag sköljt som en galning, men ändå är vattnet lite grumligt. Vet att det ska lägag sig efter några dagar, men jag har vart med om att grumligheten aldrig lade sig, förräns jag tog ut gruset och sköljde det ännu mera. Bör jag avvakta några dagar och se om det försvinner, eller ska jag helt enkelt skölja ännu mera?
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    #2
    Vänta ungefär en vecka innan du stoppar i hela altet liksom. Börja med växter och kanske 5 fiskar, du väljeer ju själv vilken art du vill ha. Sätt på filtret och luftpumpen så det kommer igång. Efter 5-7- dagar stoppar du i resten.
    YellowFish

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      blå vätska måste vara aquatan (binder ihop tungmetaller och gör vattnet klarare) har jag för mig att det gör. låt filtret köra på och så ska grumligheten försvinna efter någon timme eller dag.

      fiskar kan du köra i efter någon dag, dock inte många, kör på 5 st som yellowfish sa och mata sparsamt, väldigt sparsamt. håll koll på vattenvärdena.

      lycka till
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13119

        #4
        Ursprungligen postat av Millancolin
        Jag har en liten fundering, har kikat runt lite på forumet för att se om någon redan har ställt samma fråga, men inte hittat något.

        Har nyss startat ett 112 Liters akvarium, och på djuraffären sa de att jag skulle vänta en vecka ungefär med att släppa ner fiskar innan bakteriekultur osv kommit igång. Men nu såg jag i en tråd att någon skrivit att man kan ha i några startfiskar påengång, att man även BÖR ha i påengång för att överhuvudtaget få igång proceduren. Så nu undrar jag vilket det är som är det rätta? (Jag har haft i den där blå vätskan jag inte minns vad den heter).
        Du startar med endast ett fåtal fiskar och dessa introducerar du när tempen stabiliserats! Efter ca 1mån är karet färdig cyklat och du kan utöka fiskantalet, väldigt viktigt att mata ytterst sparsamt under inkörningsperioden!!!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          Ursprungligen postat av YellowFish
          Vänta ungefär en vecka innan du stoppar i hela altet liksom. Börja med växter och kanske 5 fiskar, du väljeer ju själv vilken art du vill ha. Sätt på filtret och luftpumpen så det kommer igång. Efter 5-7- dagar stoppar du i resten.
          håller inte med dig alls här yellow. du kan med lätthet stoppa i ett par fiskar redan första dagen. bakteriekulturen som kommer med vattenberdningsmedel måste ju få nån skit att bita i.

          filtret skall vara igång från allra första början.

          sen resten av fiskarna ska du inte stoppa i efter en vecka. då kommer du med alla sannolikhet få en nitritspik.

          ne vänta snarare 4 veckor för att få balans i karet!

          Kommentar

          • Millancolin
            • July 2007
            • 52

            #6
            Tusen tack för era snabba svar! Vilket trevligt forum jag har hittat till!

            Ja då ska jag bara invänta att tempen stabiliseras och se om grumligheten försvinner (så jag med säkerhet vet att det inte är stenarna som är dåligt sköljda). Dock tycker jag det verkar väldigt konstigt, jag fyllde akvariumet tidigt imorse, körde igång filtret och stoppade ner termometern. Nu, betydligt många timmar senare står termometern på 32grader, och då har jag inte hunnit stoppa ner doppvärmaren ännu!! När jag fyllde akvariet hade jag kallt vatten. Så antingen är den nyköpta termometern trasig, eller så är lysrören för varma (men jag tycker inte de borde vara för varma med tanke på att dom medföljde i akvariet). Aja, händer det inget tills imorgonbitti får jag köpa en ny temp och kika hur det blir då!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              håller inte med dig alls här yellow. du kan med lätthet stoppa i ett par fiskar redan första dagen. bakteriekulturen som kommer med vattenberdningsmedel måste ju få nån skit att bita i.

              filtret skall vara igång från allra första början.

              sen resten av fiskarna ska du inte stoppa i efter en vecka. då kommer du med alla sannolikhet få en nitritspik.

              ne vänta snarare 4 veckor för att få balans i karet!
              Instämmer - man kan oftast nästan direkt (åtminstone efter 2-3 dagar) släppa ner några tåliga fiskar som får köra in akvariet (gärna med bidrag av bakteriekultur). Innan fiskarna har kommit i tar inte bildandet av nyttobakterier fart.
              Sedan är det viktigt att mata försiktigt de första veckorna (max. lite foder en gång varannan dag) och sedan vänta ca. 1 månad från att de första fiskarna släpptes i innan man börjar köpa in resterande.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • DaskeN
                • May 2010
                • 76

                #8
                Detta måste ju skilja sig otroligt mycke från kar till kar och uppstart till uppstart. haft akvarium i 10 år. brukar alltid dra igång akvariet, köra i beredningsmedlet, se till att det uppnår temp, sen dra i några fiskar, sen brukar ja dra i resten dagen efter. gjort detta flera gånger, aldrig haft en nitrismäll eller liknande. Och om fiskarna börjat se lite dåsiga ut har ja bara bytt ut 10-30% av vattnet och sedan har dem piggat på sig direkt. men ja kanske bara har haft tur??? :P isåfall en jävla tur.
                540L Tanganyika 250L Malawi.
                160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                30L Yngel 20L Yngel

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Termometrar från zooaffärer av gammal hederlig sprit-i-glasrör modell är oftast riktigt dåliga. De man klistrar på utsidanär faktiskt bättre om man inte vill kosta på en digital historia. Badtermometrar och babybad-termometrar är också bättre.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Termometrar från zooaffärer av gammal hederlig sprit-i-glasrör modell är oftast riktigt dåliga. De man klistrar på utsidanär faktiskt bättre .
                    Oj då, jag har snarare en tvärtom erfarenhet. Men oK, jag brukar oftast inte köpa de allra billigaste modellerna
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaskeN
                      Detta måste ju skilja sig otroligt mycke från kar till kar och uppstart till uppstart. haft akvarium i 10 år. brukar alltid dra igång akvariet, köra i beredningsmedlet, se till att det uppnår temp, sen dra i några fiskar, sen brukar ja dra i resten dagen efter. gjort detta flera gånger, aldrig haft en nitrismäll eller liknande. Och om fiskarna börjat se lite dåsiga ut har ja bara bytt ut 10-30% av vattnet och sedan har dem piggat på sig direkt. men ja kanske bara har haft tur??? :P isåfall en jävla tur.
                      Nja det är en biologisk process som är rätt likartad och med erfarenhet av när jag hade affär så var det många kunder som gjorde som du och hade tur, men ännu fler klarade inte av det utan hela akvariet gick åt helskotta. Det var liksom tråkigt attr det giock åt helskotta för klart fler än hälften av mina kunder därför rekommenderar jag (och de flesta andra) vad jag råder till ovan.

                      Sedan finns det alltid faktorer som påverkar som t.ex.
                      x Man startar ju ofta ibland med yngel och dessa skitar ju ner mycket mindre än vuxna och då kan man kanske redan från starten lägga i alla fiskar eftersom det då ändå blir en mjukstart (gäller självklart bara för fiskar där sälsjstorleken skiljer mycket från vuxenstorleken)
                      x En del fiskar är nitrittåligare än andra
                      x Vilka kranvattenvärden man har
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • J.Milton
                        • January 2010
                        • 674

                        #12
                        Enkelt uttryckt så kommer inte karet igång förens första fisken tömmer tarm=)
                        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                        Blogg+Galleri

                        Kommentar

                        • Dragge
                          • October 2004
                          • 229

                          #13
                          Ursprungligen postat av J.Milton
                          Enkelt uttryckt så kommer inte karet igång förens första fisken tömmer tarm=)
                          Haha bra sagt!

                          Kommentar

                          • DaskeN
                            • May 2010
                            • 76

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Nja det är en biologisk process som är rätt likartad och med erfarenhet av när jag hade affär så var det många kunder som gjorde som du och hade tur, men ännu fler klarade inte av det utan hela akvariet gick åt helskotta. Det var liksom tråkigt attr det giock åt helskotta för klart fler än hälften av mina kunder därför rekommenderar jag (och de flesta andra) vad jag råder till ovan.

                            Sedan finns det alltid faktorer som påverkar som t.ex.
                            x Man startar ju ofta ibland med yngel och dessa skitar ju ner mycket mindre än vuxna och då kan man kanske redan från starten lägga i alla fiskar eftersom det då ändå blir en mjukstart (gäller självklart bara för fiskar där sälsjstorleken skiljer mycket från vuxenstorleken)
                            x En del fiskar är nitrittåligare än andra
                            x Vilka kranvattenvärden man har
                            okej! jag har kört blandat med fiskar. har skalare, tetror, malar, levandefödare. khuliålare, har kört alla möjliga fiskar, tror aldrig jag lyckats bli av med en enda fisk vid nystart. Däremot brukar mina skalarer ta livet av några. och av någon konstig anledning så äter dem bara upp huvudet på mina tetror ...

                            Edit: Peppar Peppar Ta I Trä!
                            540L Tanganyika 250L Malawi.
                            160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
                            30L Yngel 20L Yngel

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av DaskeN
                              okej! jag har kört blandat med fiskar. har skalare, tetror, malar, levandefödare. khuliålare, har kört alla möjliga fiskar, tror aldrig jag lyckats bli av med en enda fisk vid nystart. Däremot brukar mina skalarer ta livet av några. och av någon konstig anledning så äter dem bara upp huvudet på mina tetror ...

                              Edit: Peppar Peppar Ta I Trä!
                              Det finns också dom som konsekvent kör dom rött ljus och ändå aldrig har krockat - har man tur så

                              Dock så handlar ju i båda fallen om liv - kör man mot rött så är det människoliv, struntar man i uppstartsprocessen så handlar det om fisklliv. Startar man ett akvarium har man ett ansvar att försöka ge fiskarna ett bra liv
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...