Akvariemöbel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • häpp
    • February 2010
    • 88

    Akvariemöbel?

    Hej!

    Detta är mitt första inlägg, så om något blir knas skyller jag på det.

    Nu till ämnet:
    Efter att ha snöat in på det här med akvarier och surfat runt på detta forum och övriga nätet i flera år känner vi oss nu någorlunda mogna för att testa själva. Miljoner frågor har dykt upp, men nu till en av de mest basala, den som liksom glömdes bort:

    Vad ska akvariet stå på?

    Förutsättningar/önskemål:
    *Akvariet är på 112 liter och 80x40x35 cm stort.
    *Vi har småbarn och vill helst undvika att all kringutrustning blir tillgänglig för de små nyfikna gossarna.
    *Vi skulle vilja ha någon form av bänk med dörrar som kan barnsäkras.
    *Gärna i trä (åtminstone det som syns) och utan en massa krusiduller.

    Jag har hittat lösningar med IKEA-möbler inblandade, men förstått att de bör undvikas. Så, någon som har något tips på hur vi kan gå vidare?

    Att vi inte är tillräckligt händiga för att bygga något som vi kan lita på blir tillräckligt stabilt bör kanske påpekas.

    Vänliga undringar
    Anna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kolla efter möbeakvarium på Blocket, där finns en hel del att välja mellan om ni inte vill köpa nytt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Christoffer_G
      • September 2009
      • 371

      #3
      Vita lättbetongblock är stabila som tusan=) och någon snygg skiva på det=)

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Förresten, välkommen hit och gratulerar till det första inlägget...
        En fråga först, har ni karet redan eller ska ni köpa även detta?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Yollis
          • February 2010
          • 479

          #5
          Ursprungligen postat av Christoffer_G
          Vita lättbetongblock är stabila som tusan=) och någon snygg skiva på det=)
          svårt att barnsäkra luckor på det
          /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

          "Happy Wife - Happy Life"

          Kommentar

          • Christoffer_G
            • September 2009
            • 371

            #6
            Ursprungligen postat av Yollis
            svårt att barnsäkra luckor på det
            Man behöver inga luckor för det:P..köper man lite större så blir det stabilt som tusan..men förstår va du menar hehe=)..

            Kommentar

            • häpp
              • February 2010
              • 88

              #7
              Tack för förslag och tack ansjo för välkomnandet!

              Svarar på din sista fråga först. Mitt intresse tog fart för ungefär fem år sedan och då inhandlades bland annat detta akvarium. Sedan blev det graviditet och flytt 30 mil inom ett halvår, vilket gjorde att mitt nya intresse lades på is.

              Jag har surfat runt på blocket en del, men får kanske fortsätta ett tag till med det då. Där säljs lite av varje med tips om akvariebänk som användningsområde, så jag är lite skraj för att köpa något som inte är tänkt som det från början. Kanske dyker något bra upp inom kort. Hoppas!

              Christoffer:
              Lättbetongblocksidén gillar jag skarpt. Det kan ju bli riktigt snyggt. Tycker rent generellt att akvariemöbler är rätt fula. De förtar liksom en del av helhetsintrycket, många gånger.

              Yollis sätter tummen på spiken i sitt inlägg. Frågan blir alltså hur man håller barnen borta från ytterfiltret som vi tänkt placera någonstans i/på möbeln. Det känns inte som en bra leksak, direkt...

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Då kan jag säga som så, att varför inte hoppa upp några liter i volym och köpa ett bra beg. kar på Blocket? Då kan du kolla efter vad du vill ha, och jag skulle knappast tro att det blir så mycket dyrare än om du bara ska köpa en bänk.
                En annan fördel att göra på det viset, är även att det är lättare att sköta ett större kar plus att du kan använda ditt gamla till yngel/karantänkar.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Yollis
                  • February 2010
                  • 479

                  #9
                  Ursprungligen postat av Christoffer_G
                  Man behöver inga luckor för det:P..köper man lite större så blir det stabilt som tusan..men förstår va du menar hehe=)..
                  men vill man kunna ha fisktillbehören ifred från barn behöver man luckor...
                  /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                  "Happy Wife - Happy Life"

                  Kommentar

                  • Yollis
                    • February 2010
                    • 479

                    #10
                    häpp, blev det dubbelt i tillökningen? låter nästan som du har twins av grabbar
                    /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                    "Happy Wife - Happy Life"

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #11
                      Ställ det på lecablock, lägg en bänkskiva ovanpå. I framkant på bänkskiva skruvar ni fast gångjärn till en lucka som alltså öppnas uppåt. Något simpelt lås i nederkant borde gå lätt att lösa
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • Sophia_
                        • January 2009
                        • 454

                        #12
                        Möbelakvarier är smidiga och brukar finnas på blocket till okej slant. Det går att sätta "vanlig" lucksäkringsanordningar på dem, samma som man har i köket. Har ,man cementblock (håller med det är jättesnyggt!) så kan man sätta upp en hylla på väggen ovanför akvariet. Dit smågrabbar inte når. Däremot når nyfikna katter varför jag valde möbelkarsvarianten. De flesta att mina katter grejar inte att öppna luckor. Vad jag vet. Däremot tycker de att fiskmat är mums!
                        www.devons.se

                        Kommentar

                        • doppingen
                          • April 2008
                          • 1079

                          #13
                          Välkommen hit! jag har mitt 250 lit kar på ett gammalt skåp/bänk helt i trä. förstärkte bara på mitten på undersidan med en regel, har fungerat perfekt i flera år men så är det gediget trä i ek rakt igenom heltåhållet åxomed låsbara dörrar/luckor å lådor på
                          MammaMia

                          Kommentar

                          • Yollis
                            • February 2010
                            • 479

                            #14
                            Ursprungligen postat av doppingen
                            Välkommen hit! jag har mitt 250 lit kar på ett gammalt skåp/bänk helt i trä. förstärkte bara på mitten på undersidan med en regel, har fungerat perfekt i flera år men så är det gediget trä i ek rakt igenom heltåhållet åxomed låsbara dörrar/luckor å lådor på
                            smart! Jag har ett gediget gamalt köksbord, som samlar dam i förrådet, med en bänkskiva som är typ 10cm massivt trä, ska nog be gubben snickra lite till mitt kommande STOORA akvarium
                            /Cicci - akvarie-rookie! ~100l fiskburk, projekt m bilder

                            "Happy Wife - Happy Life"

                            Kommentar

                            • Hörnsten
                              • January 2010
                              • 123

                              #15
                              Om bredden är 35 cm så passar det med Juwels bänkar. Finns i svart, bokmönster och mörkt trämönster. Bör gå att beställa i en zooaffär nära dig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...