Hej på er.
Om ni har sänkt vatten nivån inför leken, så kan ni den första tiden börja med att höja den lite grann i etapper istället föt vattenbyte. När det är fullt är det dags att börja med bytena. Jag använder en sån där vit godispytts att samla upp vattnet i, och en syreslang som hävert(som Annika) om jag skall slamsuga botten. Det är svårt att undgå få yngel med. Dessa får man helt enkelt flytta tillbaka. Fånga yngel kan man göra med pipett eller syreslang. Stoppa ena änden av syreslangen i munnen och försök att fånga ynglen. Det kan kräva lite träning, men brukar gå bra. När det värsta skräpet är borta, kan man ta en grövre slang och en finmaskig håv eller artemia sil och suga vatten med istället. Observera att man använder håven eller silen i akvariedelen för att skydda ynglen från att följa med i slangen, precis som det filter Lillfrasse nämner.
När jag fyller på vatten i mina små akvarium använder jag aldrig slang direkt på vatten nätet. Istället brukar jag använda den vita godisburken och en syreslang. Det är ju ingen nackdel om det tar en liten stund att fylla på vattnet. Är det fisk som är känsliga för vattenbyten, nyköpta eller om jag tänker förändra vattenvärdet sätter jag dessutom en kran på syreslangen som stryps så det bara droppar. Perfekt istället för inkoppning. Det bästa med att använda en burk istället för anslutning till vattenkran är att jag kan lämna påfyllandet utan översikt. Har jag tappat ur 5 liter fyller jag burken med 5 liter och riskerar inga översvämningar. Dessutom kan man ju bereda vattnet i förväg om man vill.
Hälsningar
Per-Erik
Lillfrasse: Stämmer att jag sysslat en del med disko. Tyvärr ligger det rätt lågt för tillfället. Sista jobben var i vintras som metall Dj. Kul att spela, dessutom nått som inte så många testat. Tyvärr finns det inte så många ställen i närheten som kör hårdrock. Vi hade även ett band en gång i tiden med undertecknad som "kapellmästare" och basist.