Hej Elli,
Jag tror att jag haft de flesta fisk sorter genom åren, trost att kvaliten inte är den bästa återkommer jag ständigt till Ungfödare för liksom du tycker jag att de är intressanta.
Går man med i POECILIA föreningen så får man tips om andra ungfödar arter och ev. personer som kan dela med sig av sina fiskar,de härstammar i direkt led från vildfångade arter , vissa av dem bevaras nu endast av akvariefolk för att rädda stammarna från hel utrotning och kanske kan dessa en gång återplanteras på sina gamla ställen i naturen.
I maj får jag ett antal av Limia 3 olika sorter,varav 2 st äe ny upptäcta arter från Haiti + en sällsynt Svärdbärare, om min odling av dessa lyckas kan du få yngel av mig mot hösten.
Annars tycker jag att malar är intressanta och har aldrig haft problem med dom, min dotter har ärvt en synodontion art som jag själv haft i 18 år.
Nu har jag Anisictrus(säkert fel stavat)(har fått massor av yngel från dom) och Pansarmalar gående i mina akvarier.
Fortsätt med ungfödare för eller senare får man även köpta ex. som är tåliga och långlivade.Mina gröna svärdbärare verkar väldigt kraftiga och pigga även de Blå platyn jag köpt samt akvariets tuffaste invånare en liten röd 3cm lång platy hane ,han ger sig på allt i sin omgivning och retar just nu gallfebern på en Comet platy hane.
hgl