Scalarer i 50c50x50 cm. kub.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Scalarer i 50c50x50 cm. kub.

    Det är ju alltid lite kul att dra igång en ny tråd.
    Ett litet projekt jag har varit sugen på ett tag är att sätta ett maffigt Scalarepar i kuben som jag tidigare hade räkor i. Räkorna tynade bort allt efter som - och i ärlighetens namn var jag väl inte så speciellt intresserad av dom, tyvärr...
    Scalarerna har varit i kuben nu i fem dygn och idag kom en lek. Dessa Scalarer har gått i 600-litaret innan och fajtats rejält med de andra Scalareparen, och jag märker att de är otroligt "spända" och verkligen aggressiva - de har ju inga att jaga bort och blir helt galna när man kommer nära rutan. De har haft yngel ett par gånger förut, i det andra karet, och det skall bli spännande att se om de kan få till en liten svärm nu när de inte behöver bjuda tetror och malar på middag.
    När solen lagt sig och det är lite mörkare i rummet skall jag ta några bilder och en film på dom!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Härligt Mats, skulle själv vilja ha ett av mina par ensamma i en kub.
    Mina 2 par lägger ungefär vars 1 gång i veckan, (senast idag) men skiten försvinner alltid efter 2-3 dagar. Hoppas du lyckas bra nu när de är ensamma.
    Håller med dig om räkorna, Stene kom med ett gäng för ett tag sen så då blev det till att inreda ett litet kar till dom. Tittar kanske in i skiten varannan dag, fattar inte riktigt...

    Hur kör du kuben?
    Ingen inredning, tom botten, temp ca. 27 elr nåt?
    Nån corydoras på bottenglaset?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av NIC
      Härligt Mats, skulle själv vilja ha ett av mina par ensamma i en kub.
      Mina 2 par lägger ungefär vars 1 gång i veckan, (senast idag) men skiten försvinner alltid efter 2-3 dagar. Hoppas du lyckas bra nu när de är ensamma.
      Håller med dig om räkorna, Stene kom med ett gäng för ett tag sen så då blev det till att inreda ett litet kar till dom. Tittar kanske in i skiten varannan dag, fattar inte riktigt...

      Hur kör du kuben?
      Ingen inredning, tom botten, temp ca. 27 elr nåt?
      Nån corydoras på bottenglaset?
      Halloj Nic!
      Jag kör kuben precis som med räkorna fast med mycket mindre krimskrams som rötter och växter - alltså AquaClay, bottenfilter och en stor svärdsplanta i mitten - med andra ord väldigt enkelt och spartanskt. Det är inte meningen att detta skall vara ett "snyggt" kar, utan en liten test för att kolla om dom kan hålla en liten svärm - jag tycker de borde kunna det, men man vet aldrig - imorgon kanske äggen är borta... vi får se!
      Solen skiner fortfarande rätt in i rummet så jag får vänta en stund med bilder och snuttar!


      Edit; temp 27°.

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ja, vafasen, behöver inte vara snyggt ju.
        Kan ju tom vara snyggare med bottensubstrat och en växt även för lekpar.
        Jag drog upp ett gäng småscalarer från kläckning i ett tomt 130 liters, de växte på å allt gick bra tills jag efter ca 3 månader tröttnade på tomheten i karet och började skvalpa i inredning....
        Sen såg jag aldrig de mer.....

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Ja, vafasen, behöver inte vara snyggt ju.
          Kan ju tom vara snyggare med bottensubstrat och en växt även för lekpar.
          Jag drog upp ett gäng småscalarer från kläckning i ett tomt 130 liters, de växte på å allt gick bra tills jag efter ca 3 månader tröttnade på tomheten i karet och började skvalpa i inredning....
          Sen såg jag aldrig de mer.....
          OK! Jag skall ju inte ha dessa för att "odla" eller nåt sådant - men det är så exceptionellt fina Scalarer att jag vill se dom med lite yngel. Skulle en grupp yngel klara sig en tid suger jag ut dom och drar upp ynglen i ett annat kar, till de har fått såpass storlek att man kan sätta ut dom hos andra som är hugade!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Jodå, jag förstår att ni väntar i olidlig spänning på bilder och film, men det tar en stund till - filmen håller på att laddas upp på YT. Men här är en liten bild så länge!
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Det jädra YT avbröt efter halva uppladdningen så jag får göra om det....
              Medans jag väntar slänger jag in några bilder till.
              Om någon undrar varför hanens ryggfena ser lite sliten ut i topparna beror detta på att honan, innan leken, liksom eggade hanen genom att smågruffas och bita honom just där - lite knepigt beteende som jag inte sett innan, men nu har hon lagt av med det...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Då håller vi tummarna då!

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, till slut blev det en liten film från igårkväll också...
                  Äggen är kvar idag...

                  Kommentar

                  • Ouscazz
                    • February 2009
                    • 898

                    #10
                    Ruskigt fränt Mats, ska följas med spänning!
                    www.diskusforum.se
                    www.loricariidae.se

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Snyggt Hoppas det lyckas vore kul med barnbarn. De lägger enorma kullar med ägg också.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ouscazz
                        Ruskigt fränt Mats, ska följas med spänning!
                        Ahh, kul! Jag gör den här tråden (lite som jag brukar) i syfte att dokumentera möjlig lek och yngelvård - bara för att det kan vara intressant att kolla hur det går till och ser ut.
                        Det var så länge sedan jag hade Scalarer med rejäla yngelsvärmar, så jag är riktigt spänd själv på hur det kommer att utveckla sig. Jag har ju sett hur föräldrarna till dessa (Kaj P:s) bar sig åt, så det kanske kan bli nåt liknande här!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Snyggt Hoppas det lyckas vore kul med barnbarn. De lägger enorma kullar med ägg också.
                          Jomänsan, med tanke på att dessa bara har gått i kuben fem dagar, och precis innan dess hade en rejäl lek (i 600-baljan) är det en rätt enastående mängd rom honan producerat.
                          Jag hoppas också det kan bli en liten svärm av detta, imorse stod de och vaktade och fläktade båda två vid äggen - och var som vanligt, skitförbannade!

                          Kommentar

                          • Ouscazz
                            • February 2009
                            • 898

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Ahh, kul! Jag gör den här tråden (lite som jag brukar) i syfte att dokumentera möjlig lek och yngelvård - bara för att det kan vara intressant att kolla hur det går till och ser ut.
                            Det var så länge sedan jag hade Scalarer med rejäla yngelsvärmar, så jag är riktigt spänd själv på hur det kommer att utveckla sig. Jag har ju sett hur föräldrarna till dessa (Kaj P:s) bar sig åt, så det kanske kan bli nåt liknande här!
                            Kaj har arga firrar, snacka inte om RT(?) paret som går med småttingar hos honom. Hade de kunnat hade de forcerat rutan och huggit en i strupen..
                            www.diskusforum.se
                            www.loricariidae.se

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              • June 2002
                              • 2952

                              #15
                              Haha jodå Har berättat om det innan men just pappan till dessa skalarer tog nog rekordet. Jag gick förbi karet där de gick med smått, detta stod högst upp i ställningen. Så hörde jag något bakom mig, då hade pappa blivit så förbannad att han hoppade efter mig. Ett lätt fall på ca 2 meter rätt ner i betonggolvet. Jag tog upp honom o släppte ner honom i karet igen där han genast flöt till botten och blev liggande. Tänkte det var den fisken det.
                              Gick sedan o städade ett annat kar men efter ca 10 minuter kom jag på att jag måste kolla honom. Så jag gick fram till karet och där står han lika tvärilsken som alltid och gör sina utfall för o jaga bort mig.
                              Så Max glöm ej täckglasen och skall du ner i karen o bröta ta den gipsade armen.
                              Nordiska Diskus Sällskapet
                              Hallandsakvaristerna
                              BAK Gcg Maf NCS

                              Kommentar

                              Arbetssätt...