Hej zophoba,
Det är inte så krångligt, men tar en stund.
Själv kör jag med en kombination av borrade hål och bottenfilter, men för att ta det punktvis.
1/ Bakgrunden silikonas fast (först efter att alla håll borrats).
2/ men inte så tätt att inte vatten kommer in bakom. Tvärtom är det ju en av fördelarna med en sådan bakgrund att man har filter, värmare etc. bakom.
3/ För att få vattnet till baksidan använder jag dels en rad med bottenfilter som jag ställer bakgrunden på. Detta kombinerat med två borrade hål. Har du inget grus (eller väldigt lite) i akvariet så kan det räcka med enbart bottenfilter. Om du har mycket grus behövs också några hål. Många kör med enbart 2 hål.
Hålen borrar jag ganska nära botten (strax ovan sanden) och ett i var ända av akvariet. Hålen borras med ett billigt borr (kostar ca 30 kr på typ Göfab), diameter ca 50-65 mm.
För att fiskarna inte skall simma in bakom bakgrunden sätter man fast ett raster i hålet (går att beställa hos de som säljer bakgrunderna till affärer i Sverige (Simontorp)). Man kan också köpa vanligt myggnät, detta skjuter jag fast med en häftpistol på bakgrundens baksida. Täcker också nätets kanter med silikon så att det skall sluta tätt. Täcker också det borrade hålets kanter med silikon så att det blir mer diskret.
4/ Framför inloppshålen läggar man sedan någon/några stenar och/eller rötter så att man inte ser hålen.
5/ Som filtermaterial kan man använda vad man sedan anser vara bäst. Själv använder jag filtermatta enligt den metod som finns angiven på avdelningen för "Filter" på denna hemsida.
6/ Sedan behövs två pumpar (i större akvarier, i mindre räcker det med en) som pumpar tillbaka vattnet. Dessa placeras i var sin ända. På dessa utblås ansluter man en slang.
7/ Sedan borrar man två hål ca. 3 cm under den kommande vattenytan. Dimensionen på hålen är anpassade för ytterdimesionen på slangen som sitter på pumputblåsen.
8/ Denna slang sticks in i de borrade hålen.
9/ Gör färdigt allt borrande INNAN man limmar fast bakgrunden i akvariet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman