Filter

#1 - 7 september 2014 14:49
Funderar på filtreringen.
Från början funderade jag på att bygga en filterhörna med frigolt,filterkuber och en powerhead. Efter att ha räknat på vad det skulle kosta med frigolit ,husfix dvs ingen kostnad. Men för att få den som jag vill ha det behövde jag pigment i olika färger och sedan lacken på det var ju inte gratis. När jag räknade ut va det skulle kosta samt att jag bara skulle använda en bråk del av dessa produkter till skiva frigolit på mindre än 50*50cm dvs inge förtjänst eller inte mycket pris skillnad alls att istället köpa en färdig super snygg modul eller bygga med slimline skiva från btn.(att välja att göra hela bakgrunden är inget alternativ då det är ett välvt kar med 30cm vid gavlarna så det skulle förstöra allt det lilla djup som finns i karet) Efter att ha räknat på det insåg jag sedan att ett ytterfilter till mitt kar på ca 250liter inte va så mycket dyrare en det.
Har en tid suttit och tittat på mitt tomma kar ganska mycket då det står tomt i vardags rummet. kände att jag vill utnytja hela den 120cm längd så mina Malawisar ska kunna sträcka ut ordentligt.Då vill man ju ha så lite grejer som möjligt i baljan och då faller ju allt på den filtrering som jag alltid varit nöjd med innan ett ytterfilter.

Jag har tänkt börja med en grupp röda zebror på runt 3-4cm 1+4 1+5. En liten grupp på 5,6 fiskar med små Malawisar i 250liter.
Känns inte som jag behöver ett allt för avancerat filter i första taget. Tar ju ett tag innan fiskarna vuxit upp och tänkte dom får föröka sig själva till en större grupp. Därför tänkte jag då ekonomin är dålig och jag får ta en sak i taget. Men jag vill ändå skynda långsamt. Tänkte börja med ett inne filter men då tänkte jag nått enklare för jag har ju ändå tänk byta ut det till ett ytterfilter vad det lider och då ska jag ju ändå avveckla innefiltret. Vill ha nått som funkar vad gäller filltering och kappasitet. letar och funderar på dom inne filter som cyperzoo erbjuder då man där kan delbetala då det är en hel del annat jag tänk bästalla där på pwss har man ju ingen avbetalnings möjligheter.
Ursäkta att dettta blev som en hel novell om mina filter funderingar. hoppas det är läsbart trotts alla fel stavningar mm. Är det någon som kan kommamed lite råd i sammanhanget är jag mycket tacksam./R
#2 - 7 september 2014 14:55
börjar bli väldigt många trådar om i stort sett samma sak;)
#3 - 7 september 2014 15:54
åheim skrev:
börjar bli väldigt många trådar om i stort sett samma sak;)

jo det är sant. Det har jag inte tänkt på. Mina tankar snurra på runt burken så det blir la att man bara skriver så fort frågorna kommer från olika vinklar;). Nu känner jag väl mest paniken att jag vill komma igång och när jag väl bestämt mig för ytterfilter så kommer det ta månader innan det igång. Så känner bara att. Tänk om det fanns nått av dom där innefilterna cyberzoo för en billig slant som inte är bara skit så skulle jag kunna fra igång ganska snart. Kolla på aqua Nova 1800l men eftersom många inte hade en positiv erfarenhet av deras ytterfilter så tänkte jag att det nog bra är skit. Men det skulle ju gå använda pumphuvud och det kanske skulle gå och köra med ytterfiltret sen för att få lite extra fart. När man läser om produkterna när ju alla bra för att de ska och sälja prylarna.
#4 - 7 september 2014 16:15
Om inte folk skulle ställa samma frågor skulle det kanske bli lite öde här på Zoopet? ;)
Christer5
#5 - 7 september 2014 17:18
Det är väl roligt att det kommer nya som frågar här på Zoopet så man slipper att alltid att se trådar med tusentals svar,kanske Zoopet är för en mindre krets ?
#6 - 7 september 2014 18:53
I ärlighetens namn är det ju inte så lätt att hitta svaren man söker genom att leta i forumet heller. De trådar man får upp kan vara 10 år gamla och det är inte alls säkert att man får svar på det man undrar.

Och ursäkta för att jag inte svarar på din fråga Rickard ;)
#7 - 7 september 2014 20:19
Skaffa ett tillräckligt stort ytterfilter från början, detta kommer du kunna dortsätta använda även när fiskarna växt lite och du skaffat fler fiskar.
Köp ett filter av känt märke som det även finns reservdelar att få tag på till. Det går då utmärkt att köpa begagnat filter.[
När fiskarna sedan växer och blir fler skaffar du en streamerpump för att få bättre rörelse på vattnet.QUOTE=RickardK82;1706040]Funderar på filtreringen.
Från början funderade jag på att bygga en filterhörna med frigolt,filterkuber och en powerhead. Efter att ha räknat på vad det skulle kosta med frigolit ,husfix dvs ingen kostnad. Men för att få den som jag vill ha det behövde jag pigment i olika färger och sedan lacken på det var ju inte gratis. När jag räknade ut va det skulle kosta samt att jag bara skulle använda en bråk del av dessa produkter till skiva frigolit på mindre än 50*50cm dvs inge förtjänst eller inte mycket pris skillnad alls att istället köpa en färdig super snygg modul eller bygga med slimline skiva från btn.(att välja att göra hela bakgrunden är inget alternativ då det är ett välvt kar med 30cm vid gavlarna så det skulle förstöra allt det lilla djup som finns i karet) Efter att ha räknat på det insåg jag sedan att ett ytterfilter till mitt kar på ca 250liter inte va så mycket dyrare en det.
Har en tid suttit och tittat på mitt tomma kar ganska mycket då det står tomt i vardags rummet. kände att jag vill utnytja hela den 120cm längd så mina Malawisar ska kunna sträcka ut ordentligt.Då vill man ju ha så lite grejer som möjligt i baljan och då faller ju allt på den filtrering som jag alltid varit nöjd med innan ett ytterfilter.

Jag har tänkt börja med en grupp röda zebror på runt 3-4cm 1+4 1+5. En liten grupp på 5,6 fiskar med små Malawisar i 250liter.
Känns inte som jag behöver ett allt för avancerat filter i första taget. Tar ju ett tag innan fiskarna vuxit upp och tänkte dom får föröka sig själva till en större grupp. Därför tänkte jag då ekonomin är dålig och jag får ta en sak i taget. Men jag vill ändå skynda långsamt. Tänkte börja med ett inne filter men då tänkte jag nått enklare för jag har ju ändå tänk byta ut det till ett ytterfilter vad det lider och då ska jag ju ändå avveckla innefiltret. Vill ha nått som funkar vad gäller filltering och kappasitet. letar och funderar på dom inne filter som cyperzoo erbjuder då man där kan delbetala då det är en hel del annat jag tänk bästalla där på pwss har man ju ingen avbetalnings möjligheter.
Ursäkta att dettta blev som en hel novell om mina filter funderingar. hoppas det är läsbart trotts alla fel stavningar mm. Är det någon som kan kommamed lite råd i sammanhanget är jag mycket tacksam./R[/QUOTE]
#8 - 7 september 2014 20:22
Bluewing skrev:
Om inte folk skulle ställa samma frågor skulle det kanske bli lite öde här på Zoopet? ;)
Fast nu var det ju tre trådar med i stort sett samma frågeställning och startade av samma person. Ville bara göra trådskaparen uppmärksam på det och att man kan spåna på i en tråd i stället;) I övrigt har du ju helt rätt, det är ju samma frågor som snurrar runt runt och så så är det ju eftersom det är ett så specifikt forum:)
#9 - 7 september 2014 20:23
Åhåå :)
#10 - 7 september 2014 20:43
Problemet är att jag inte har råd med ett ytterfilter på ett tag..... antingen får projektet stå i ett halvår lr mer om det inte går lösa för några hundra. Begagnat i all ära men. I Norrland är ju inte hobbyn så utbredd som i sydligare delar av landet så det ingen vidare begagnat marknad
#11 - 7 september 2014 20:45
åheim skrev:
Fast nu var det ju tre trådar med i stort sett samma frågeställning och startade av samma person. Ville bara göra trådskaparen uppmärksam på det och att man kan spåna på i en tråd i stället;) I övrigt har du ju helt rätt, det är ju samma frågor som snurrar runt runt och så så är det ju eftersom det är ett så specifikt forum:)

Jag förstod att det var det du menade:)
#12 - 8 september 2014 06:23
RickardK82 skrev:
Problemet är att jag inte har råd med ett ytterfilter på ett tag..... antingen får projektet stå i ett halvår lr mer om det inte går lösa för några hundra. Begagnat i all ära men. I Norrland är ju inte hobbyn så utbredd som i sydligare delar av landet så det ingen vidare begagnat marknad

Hur mycket har du och lägga ner ? jag har 240 liters akvarie , med massa fiskar i , använder 2 filtrar , AM Tops 800 Liter/h ytterfilter (billigare än de flesta ytterfiltrar ) och en Eheim innerfilter på 800~~ liter/h tror att bägge kostade tillsammans 1200 (helt nya) och båda är tysta funkar hur bra som helst (vattnet är väldigt klart i akvariet) och har ej haft problem med dem.
#13 - 9 september 2014 10:56
blaze1337 skrev:
Hur mycket har du och lägga ner ? jag har 240 liters akvarie , med massa fiskar i , använder 2 filtrar , AM Tops 800 Liter/h ytterfilter (billigare än de flesta ytterfiltrar ) och en Eheim innerfilter på 800~~ liter/h tror att bägge kostade tillsammans 1200 (helt nya) och båda är tysta funkar hur bra som helst (vattnet är väldigt klart i akvariet) och har ej haft problem med dem.
Levereras AM-TOP ytterfillter med filter material?
#14 - 9 september 2014 11:17
RickardK82 skrev:
Levereras AM-TOP ytterfillter med filter material?

det vet jag inte , jag köpte eget till mitt
#15 - 9 september 2014 16:08
Nej det gör det inte, jag köpte mitt i dec-13. Kan ju ha ändrats om nya modeller kommit. Har Seras biopur forte underst och siporax i den översta korgen. Kan säkert göras på annat sätt också. Fungerat tyst och fint, rengjort för första gången i veckan. På säljarens inrådan skruvade jag inte upp "korken" på ovansidan när jag satta igång filtret eftersom OM man får problem(läckage) så är det oftast där enligt honom. Jag köpte mitt på nå'n drive och betalade inte mer än 400-500, det var ju i december. Jag har 220 l mkt växter och ganska mkt fisk + ett innerfilter för att få mer snurr på det hela. Lycka till!

Annons