Funderar på filtreringen.
Från början funderade jag på att bygga en filterhörna med frigolt,filterkuber och en powerhead. Efter att ha räknat på vad det skulle kosta med frigolit ,husfix dvs ingen kostnad. Men för att få den som jag vill ha det behövde jag pigment i olika färger och sedan lacken på det var ju inte gratis. När jag räknade ut va det skulle kosta samt att jag bara skulle använda en bråk del av dessa produkter till skiva frigolit på mindre än 50*50cm dvs inge förtjänst eller inte mycket pris skillnad alls att istället köpa en färdig super snygg modul eller bygga med slimline skiva från btn.(att välja att göra hela bakgrunden är inget alternativ då det är ett välvt kar med 30cm vid gavlarna så det skulle förstöra allt det lilla djup som finns i karet) Efter att ha räknat på det insåg jag sedan att ett ytterfilter till mitt kar på ca 250liter inte va så mycket dyrare en det.
Har en tid suttit och tittat på mitt tomma kar ganska mycket då det står tomt i vardags rummet. kände att jag vill utnytja hela den 120cm längd så mina Malawisar ska kunna sträcka ut ordentligt.Då vill man ju ha så lite grejer som möjligt i baljan och då faller ju allt på den filtrering som jag alltid varit nöjd med innan ett ytterfilter.
Jag har tänkt börja med en grupp röda zebror på runt 3-4cm 1+4 1+5. En liten grupp på 5,6 fiskar med små Malawisar i 250liter.
Känns inte som jag behöver ett allt för avancerat filter i första taget. Tar ju ett tag innan fiskarna vuxit upp och tänkte dom får föröka sig själva till en större grupp. Därför tänkte jag då ekonomin är dålig och jag får ta en sak i taget. Men jag vill ändå skynda långsamt. Tänkte börja med ett inne filter men då tänkte jag nått enklare för jag har ju ändå tänk byta ut det till ett ytterfilter vad det lider och då ska jag ju ändå avveckla innefiltret. Vill ha nått som funkar vad gäller filltering och kappasitet. letar och funderar på dom inne filter som cyperzoo erbjuder då man där kan delbetala då det är en hel del annat jag tänk bästalla där på pwss har man ju ingen avbetalnings möjligheter.
Ursäkta att dettta blev som en hel novell om mina filter funderingar. hoppas det är läsbart trotts alla fel stavningar mm. Är det någon som kan kommamed lite råd i sammanhanget är jag mycket tacksam./R