Hur stor är risken att drabbas av Camallanus cotti vid omstart?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eldhroka
    • September 2006
    • 207

    Hur stor är risken att drabbas av Camallanus cotti vid omstart?

    Har ju som sagt fått Camallanus cotti på fiskarna i mitt ena kar och har behandlat med Axilur i tre dagar nu. Började dock räkna på det igår och funderar på att avliva samtliga fiskar och starta om från början om de inte blir friska efter denna kur. Det känns förstås otroligt sorgligt och jag undrar även hur stor risken är att åter drabbas av denna parasit när man köper in nya guppy igen. Är risken ganska stor så känns det som om det är detsamma att prova med att behandla med Nematol också innan jag ger upp hoppet om mina fiskar.

    mvh
    eldhroka
    54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter
  • cecilienne
    • February 2007
    • 282

    #2
    Alltså, jag fick in de där otäckingarna med guppy en gång när jag köpte från en djuraffär. Men jag köpte under en period guppy under massor av tillfällen, och fick då inte med denna parasit. Jag tror inte att det är så himla vanligt att man får in den, men det händer. Men alltså - jag visste inte vad det var när jag köpte guppy och fick camallanus. Nu i efterhand inser jag att det syntes redan i affären! Som tur är syns ju denna otäcking, så efter detta spanar jag alltid lite extra noga på fiskarna för att se om denna sticker ut. Men om man har otur KANSKE de inte syns (har utvecklats) ännu, men för det mesta syns de ju. Så - risken är alltså liten, skulle jag vilja säga, när man vet vad man tittar efter.

    Jag jag tänker att OM du nu skulle avliva alla dina fiskar och starta om så kanske den kan leva fritt i akvariet under ett tag? Jag är inte påläst på detta just nu, så jag minns inte.

    Jag kurerade mina fiskar effektivt med flubenol iaf, och behövde inte avliva. Jag har lite kvar oxå, om du vill ha det. Men din medicin borde väl fungera om du bara följer anvisningarna...

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      jag har nyss avlidit alla mina guppy (dom flesta hade det och det mycket och såg inte alls bra ut),satan vad snabbt det sprider sig. ledsamt att avlida dom men med kokande vatten så gick det snabbt över.

      men jag tog nu och avled dom värst drabbade och så försöker jag medicinera resten.
      ska först bytta vattnet så ev frisimmande försvinner sedan använda medicinen. jag får se om den funkar nu.

      Camallanus cotti - behöver inget värddjur, utan den föder levande ungar som direkt sätter sig på fisken. jag tror den gör så,så den funkar som vitaprick parasiter typ. hmm varför blev det tjock text?


      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Usch, det är en riktigt ruggig sak den där parasiten. Tack för infon. Jag minns att jag läste massor om den när jag hade den i akvariet.

        Flaxss: tråkigt att behöva avliva

        Hoppas att ni båda lyckas med medicineringen nu. Ni använder ju olika preparat, så ni kan väl informera om hur ni tycker att de funkar. Mitt preparat fungerade iaf på bara en behandlingsomgång.

        Kommentar

        • eldhroka
          • September 2006
          • 207

          #5
          Tack för era svar

          Aelva: flubenolen du använde, var det tabletter, pasta eller mixtur? Jag hade hemma Axilurtabletter så jag har krossat dessa och strött över en portion frysfoder. Var som sagt tredje dagen idag och jag har hört olika där. För någon fungerade det att behandla i tre dagar och sedan efter 14 dagar igen men någon hade visst valt att behandla 14 dagar i sträck. Känner mig lite villrådig men har iaf valt att prova att först behandla i dessa tre dagar och därefter om 14 dagar.

          Hur lång behandlingstid var det med flubenol?

          Det har kommit ut en hel del mask ur fiskarna men fortfarande så har den värst drabbade honan kvar två röda trådar som hänger ut

          Ovanpå detta så har en av fiskarna fått vita prick så jag ska göra ett vattenbyte imorgon och behandla mot vita prick. Det är väl inte helt ovanligt att de får andra problem också när de har nedsatt immunförsvar...

          Behandlade mot vita prick för bara någon månad sen så den medicinen har jag iaf hemma samt kol för att rena från medicinrester.

          Allt detta när samtliga guppyhonor är beräknade att yngla någon gång under de närmaste dagarna...

          mvh
          eldhroka
          54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

          Kommentar

          • cecilienne
            • February 2007
            • 282

            #6
            Usch, vad jobbigt det låter. Stackare!

            Flubenolen var i pulvriserad form, och det är säkert precis samma verksamma substans i Alixur (men jag har inte tittat efter) och kanske oxå samma i flaxss preparat? Att krossa tabletterna funkar säkert oxå utmärkt.

            Vad gäller dosering och tillvägagångssätt vid kuren så rotade jag fram min beskrivning som jag följde:

            "Vissa rekommenderar 300mg per 100 liter akvarievatten, andra 200mg. Tänk på att 300mg är väldigt lite. Knappt en lillfingersnagel.

            200/300mg (vilket man väljer) per 100 liter vatten tillsättas på dag 1. På dag 7 byts 30-40% av vattnet och samma mängd flubenol tillsättes igen. På dag 14 byts 30-40% av vattnet och flubenol tillsätts en tredje gång. På dag 21 är behandlingen över och ett vattenbyte på 30-40% görs igen."

            Det finns nog många olika tips på doseringar och behandlingar när man använder ett vanligt avmaskningsmedel för däggdjur dock. Men effektivt på akvariefisk är det!!!

            Kommentar

            • eldhroka
              • September 2006
              • 207

              #7
              Har nu bestämt mig för ett mellanting mellan de saker jag pratade om. Gjorde mig av med mina två återstående hybrider mellan platy och svärdbärare och flyttar över mina guppy till 45 liters istället. På så vis kan jag tömma mitt 105 liters och skrubba upp det ordentligt. Ska låta det stå till veckan före påsk och då fylla på grus och vatten. Mina föräldrar kommer då med nya växter och eventuellt nya fiskar, beroende på hur det artar sig med mina nuvarande stackare.

              Jag tänker inte ge upp behandlingen utan kör på. Nu känns det dock bättre när jag vet att jag får börja om på ny kula med det stora igen. Det har ändå mest krånglat med det sen flytten för ca 1 år sen.

              Jag blev lycklig ikväll när jag tittade in i karet och såg 7 små yngel simma runt. På något sätt gav det mig nytt hopp...

              Angående flubenol och axilur så skiljer det till viss del men de tillhör båda en grupp vars verksamma substans hör till gruppen benzimidazoler. Så här står det på fass.se:

              Den verksamma substansen i Axilur vet. är fenbendazol, som tillhör gruppen bensimidazoler

              Den verksamma substansen i FLUBENOL VET. är flubendazol, som tillhör gruppen benzimidazoler.

              Sammansättningen mellan de verksamma substanserna skiljer dock men jag är inte tillräckligt insatt i ämnens sammansättning för att yttra mig hur de skiljer sig åt. Det finns en översikt över detta på fass om någon är intresserad.

              mvh
              eldhroka
              Senast redigerad av eldhroka; 29 January 2009, 21:21.
              54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                kollade på medicinen och det innehåller emamectinbenzoate, någon som vet nåt om det?

                och så står där att malar och botior reagerar kraftig på det, hur menar dom då?

                Kommentar

                • eldhroka
                  • September 2006
                  • 207

                  #9
                  Tyvärr vet jag ingenting om det ämne du nämner, dvs emamectinbenzoate.

                  När det gäller att malar och botior reagerar kraftigt på medicinen så skulle jag tolka det som att de inte alls mår bra av något i den och att det är bäst att flytta dem till ett annat kar för att vara på den säkra sidan.

                  Även på Punktol som jag använder mot vita prick så står det något om att malar kan vara extra känsliga mot medicinen eftersom de saknar fjäll. (På den medicinen står det dock att man kan börja med halv dos för att se hur de reagerar. Mina har otocinclus har klarat sig bra iaf. Vågar dock inte råda dig hur du ska göra med din medicin.) Kan det vara något sånt? Någon som är mer kunnig får gärna svara...

                  mvh
                  eldhroka
                  Senast redigerad av eldhroka; 30 January 2009, 13:24.
                  54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    har inte sett att botiorna mått dåligt än (kanske gör i hemlighet)

                    däremot har mina Otocinclus-malabr blit stimmiga.

                    att ta upp botiorna vet jag inte om jag orkar, men jag får se hur dom blir ev får dom väl bo i en spann eller 30L kar tillfället. känns lite som djruplågeri men jag vet inte vad som är bäst.

                    du får skriva sen om hur det du använder funkar?!

                    Kommentar

                    • starcastle
                      • June 2008
                      • 234

                      #11
                      Jag behandlade med Nematol och det var bara 2 guppyyngel som överlevde.

                      Jag flyttade de sedermera friska fiskarna till ett annat kar för jag skulle totalsanera karet som varit behandlat.
                      Alla växter från det karet står nu i hinkar sen ett bra tag.

                      En av mossbollarna lät jag stå i ett glas med vatten ett par dar, bytte vatten varje dag.
                      Satte sen ner den i karet med räkor, Blue Pearl.
                      2-3 dagar senare blev räkorna som blodsprängda och dog.
                      Allihop. Försökte rädda de sista genom att flytta dom till ett annat kar men dom dog i alla fall.

                      Så nu funderar jag på att slänga alla växterna i hinkarna.
                      Har inte lust att riskera fler räkor nånstans.

                      Och det behandlade karet är ännu tomt.
                      Kommer att slänga grus o innerfilter o köpa nytt innan jag lägger ner nya invånare. Jo, det är tänkt för räkor förstås
                      Posthorn, blå, röda, aprikos, rosa, leopard
                      Räkor: blå och mörkblå tiger, Blue Pearl, gula räkor, körsbär, Supertiger Orange Tail. 70 L, 60 L, 26 L, 2x20 L

                      Kommentar

                      • eldhroka
                        • September 2006
                        • 207

                        #12
                        Jo, jag inser ju att risken är stor att ynglen inte klarar sig men det var ändå roligt att få se dem iaf..

                        Idag fick jag avliva två guppyhonor. Den ena låg bara på botten på sida, det var min favorithona Nummer två hade blivit rejält mager och insjunken så det kändes humanare att avliva henne.

                        Såg två röda trådar som stack ut ur en annan guppyhona nu ikväll så jag ska fortsätta behandla med Axilur och se om jag blir av med de här otäcka maskarna.

                        Städade ur det större karet igårkväll och det var rejält med döda maskar i vattnet och gruset i alla fall så någon verkan verkar medicinen ha haft iaf.

                        Hur går det för dig, Flaxss?
                        54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          det konstiga hos mig är att det är enbart Platy,guppy som jag sett det på och så mina Linjetandkarpar. och då är det många parasiter som jag sett resten av fiskarna har jag inte sett nåt på. men jag har avlidit alla guppy plus 1Linjetandkarp så nu har jag några platy kvar och tandkarp som har parasiten. än är dom kvar parasiterna men jag har ju heller ej använt medelt sålänge. annars verkar det inte sprida sig till fler nu så jag får hoppas att det inte blir mer och att det biter.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av starcastle
                            Jag behandlade med Nematol och det var bara 2 guppyyngel som överlevde.
                            så Nematol funkade för dig? alltså parasiterna dog.

                            Kommentar

                            • eldhroka
                              • September 2006
                              • 207

                              #15
                              Hur har det gått med dina fiskar, Flaxss? Fungerade Nematolen?

                              Själv har jag fått avliva samtliga vuxna fiskar och har endast några ungfiskar (i storlek 2 cm) och veckogamla yngel kvar... Bestämde mig för denna drastiska metod efter att ha behandlat med Axilur i först i 3 dagar och sedan ca en veckas uppehåll och därefter 4 dagar till och fortfarande sett röda trådar som stack ut ur fiskarna efter bara någon dag Ynglen verkar dock ha klarat sig vad jag kan se och de är sedan någon vecka överflyttade till ett annat karantänkar tillsammans med de tre Otocinclusarna som inte heller verkade drabbade. Nu får de gå där trots att det egentligen blir lite trångt för dem (eller kommer att bli när ynglen växer rättare sagt). Men jag vågar inte riskera att släppa dem i ett annat kar innan några månader har gått utan att jag sett någon mask. Tänker jag rätt?

                              Hur gör jag med pumpen som har gått i det andra karet? Räcker det att skrubba upp den ordentligt och kasta filterpatronen? Bör man vänta ett tag innan man har i den pumpen i något annat kar? Anledningen till att jag frågar om detta är att den andra pumpen som jag har i karantänkaret ger dåligt flöde..

                              mvh
                              eldhroka
                              54 liter 105 liter 450 liter45 l 112 liter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...