vem äter mina växter ... och varför?

#1 - 9 oktober 2013 11:08
Så här ser det plötsligt ut hos mig: http://i44.tinypic.com/160ynba.jpg Vem gör detta - och varför?

Det är bara anubias och vattenpest som är gnagda på. Vallis, crypto, javaormbunke och javamossa har klarat sig.

De som bor i karet är colombiatetror, gurami, ancistrus, siamesiska algätare och amanoräkor.

Algätarna och räkorna har haft en hel del alger som de käkat upp, kanske har de börjat ge sig på växterna? Men jag tycker de borde vara nöjda med maten de får: jag matar varannan dag med flingor eller tabletter (alla djuren äter av detta) och så squash och ärter någon gång i veckan (tetrorna äter även grönsakerna)

(Bladen längst ner till höger på anubiasbilden nere till höger behöver ni inte bry er om, dem är det jag som råkat ha sönder)
#2 - 9 oktober 2013 11:28
Min första tanke är att det kanske är ancistrus som gnagt lite på dina växter. H*n kanske inte är nöjd med vad som bjuds och vill ha lite goda bladgrönsaker.. :p
Min egen ancistrus knaprar bara alger på växterna. Ser rätt kul ut när hon slänger sig i vallisarna från blad till blad.
#3 - 9 oktober 2013 12:38
Tetrorna kan man kanske misstänka. Se: http://tropicalfishandaquariums.com/Tetras/ColombianTetra.asp
#4 - 9 oktober 2013 17:42
Ancistrus knaprar gärna på växter när de får för lite grön föda. Pröva o ge ancistrusen mat när du släcker lampan så de är ensamma om att äta av tabletterna...[:-59]
#5 - 9 oktober 2013 18:43
vem äter mina växter ... och varför?

Tveksamt att Ancistrus käkat på anubiasen så, då tror jag mer på tetrorna isf. Vattenpesten däremot ser mer ut att inte trivas än att någon käkat upp den.
#6 - 9 oktober 2013 18:59
Colombiatetran är ju en strikt köttätare så den kan vi nog ta bort ur ekvationen.
Ancistrus tja kanske men jag tror mest på siamesiska algätarna.
Ger du dem algtabletter?
#7 - 10 oktober 2013 11:29
Tack för svaren - alla är misstänkta förutom räkor och gurami, alltså. Lösningen är väl att testa att ge mer "riktad" mat till dem, vid "riktade" tillfällen, och se om växterna slipper gnagas av.
#8 - 10 oktober 2013 12:22
Ge algtabletter så ska du se att växterna får vara i fred.
#9 - 11 oktober 2013 12:54
Jag har en mosaikgurami som jag kom på med att rycka alla "blad" från en pogostemon erectus, så de ska man inte heller utesluta :-)
#10 - 11 oktober 2013 14:57
Får hålla med åheim har ett stim på runt 40 colombia tetror och har aldrig sett dom ge sig på mina växter.
#11 - 11 oktober 2013 17:02
hur är det med snäckor, då?
Jag har fått för mig att sandsnäckorna ev tuggar i sig växterna.
Kanske helt fel. Men då undrar jag vad som äter på mina anubias... i ett akvarium med dvärgciklider....
#12 - 11 oktober 2013 17:19
Min erfarenhet av ancistrus är att det är individuellt vad de går på oavsett om de får tabletter.
Dock håller jag med om att Anubiasen brukar få vara ifred.
#13 - 11 oktober 2013 18:33
flygrc skrev:
Min erfarenhet av ancistrus är att det är individuellt vad de går på oavsett om de får tabletter.

Dock håller jag med om att Anubiasen brukar få vara ifred.
Jag tänkte främst att algtabletterna skulle vara till de siamesiska algätarna. Dem är som små gräsklippare:p
#14 - 11 oktober 2013 20:02
åheim skrev:
Jag tänkte främst att algtabletterna skulle vara till de siamesiska algätarna. Dem är som små gräsklippare:p

Aha
#15 - 19 november 2013 12:32
Det är de j*a tetrorna! Jag tog ett par av dem på bar gärning i går när de knaprade på min nya växt (som jag nu tappat namnet på).

Har stödfodrat växtätarna med algtabletter efter släckning ungefär en månad nu - det hade jag kanske inte så mycket för, alltså.

Så, vad gör jag nu ...? Ska jag ge alger till tetrorna också? Jag provade att ge dem lite tablettsmul i går, de var som tokiga. Som sagt - de äter både squash och ärter om de får chansen. Och vad är isf lagom mängd för ett femtontal tetror?

Matningsschemat ser ut så här just nu:
flingor mån-ons-fre
1/2 köttätartablett sön (alla utom räkorna knaprar på den, även ancistrus)
1/2 algtablett sön efter släckning
#16 - 19 november 2013 16:36
Mina svarta neon käkade Hydrocotyle tripartita när karet var nyinrett, men slutade med detta efter några veckor. Vet inte vad som föranledde detta? Så förhoppningsvis så slutar tetrorna att äta på växterna ifall dom får annat att äta etc..
#17 - 21 november 2013 07:39
Tja, jag vet inte jag ... karet hade stått igång (med tetrorna som första invånare) och oförändrat i ett par tre år innan någon började äta på växterna. Nu har jag precis möblerat om och skaffat nya växter, det verkar som om de lämnar anubiasen i fred nu, men går på en av de nya i stället. Hrmpf.
#18 - 28 november 2013 10:09
Kom på i går kväll att jag ju bytt flingfoder, som är det foder de får oftast. Från Sera till Dogman (det enda som fanns på mataffären...). Kan det saknas något grönt näringsämne i Dogman, kanske?
#19 - 28 november 2013 14:57
Låter ju väldigt märkligt det här om man läser artbeskr. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843&SOK=1
#20 - 30 november 2013 18:26
Min erfarenhet är att allt och alla äter sjuka/döende blad. så det kan faktiskt vara så att dina växter inte trivs och någon invånare tuggar i sig den döda vävnaden från bladen.
#21 - 1 december 2013 09:04
addo skrev:
Min erfarenhet är att allt och alla äter sjuka/döende blad. så det kan faktiskt vara så att dina växter inte trivs och någon invånare tuggar i sig den döda vävnaden från bladen.

Mina svarta neon tog endast dom nya bladen. Dom gamla fick vara kvar. Annars hade det ju inte varit något problem :)

Annons