70-växtkub mot alla odds?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    70-växtkub mot alla odds?

    Nu börjar det närma sig ihopplockandet av mitt nya kar.
    I hallen hade jag tidigare ett Juwel Rio 240 som jag sålde lite hastigt och lustigt för ett par veckor sedan, och detta kar ska nu ersättas.
    En 70x70x70 kub var redan beställd och detta kar ska jag nu hämta nu på torsdag. Tanken var från början att ha det som ett vanligt SA sällskapskar, men jag fick lite retsamma kommentarer att det inte funkar med ett såpass högt kar som växtakvarium och då tänkte jag att det ska vi nog bli två om!

    Den stora nackdelen är att jag jobbar i helgen så det blir inte mycket tid till att dra igång det annat än att allt får komma på plats, och givetvis kommer jag att fota under tidens gång.
    Nu är jag inte så duktig på layout med växter, utan målet med mina växtkar har hela tiden varit att ha god växtmassa och snygga växter som trivs, och det tycker jag nog att jag lyckats med.

    Jag tänkte först klä det med BTN Slimline på två sidor, men har nu övergett detta då de tyvärr bara är 55 cm som högst. Det är likadant med de vanliga hela bakgrunderna som bara funkar till 60 höga kar, jag tycker utvecklingen går mot lite högra kar och undrar när BTN kommer med bakgrunder som passar dessa kar?

    Belysningen kommer att bestå av 1x250 W MH + 4x24 W T5 och växer det inte med detta så finns det snart en ramp till salu!
    Co2 kommer att köras via en pH-controller och troligen får gasen gå via ett ytterfilter, men detta är inte bestämmt ännu. Jag har en nästan oanvänd reaktor som ligger och samlar damm, men jag tycker jag får bättre upplösning genom ett ytterfilter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ja, det ska la bli gôtt, det här projektet - för då kommer jag att kunna lära mig lite om växter och såna grejer!
    Ser fram emot att få kolla in hur du donar med det här karet, Anders - speciellt med tanke på att jag skall vara med och bära och rodda på torsdag...

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tur för dig att sanden redan ligger i affären!
      Jo det ska bli riktigt kul det här, jag har saknat ansandet av växter var vecka sedan jag bytte ut mitt 960 och kan nu börja kavla upp ärmarna igen.
      Vilka växter det blir får nog komma med tiden då utbudet häromkring är ganska magert, men det är snart auktion i Göteborg och då kanske man kan hitta lite rariteter.
      Får se vad det blir för fiskar med, dessa är inte riktigt bestämda förutom några malar som ska inhandlas, L-030 http://www.planetcatfish.com/catelog...pecies_id=1807 .
      Senast redigerad av ansjo; 03 November 2008, 09:27.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Har nu kanske fått tillstånd av HSB att ha även detta karet i vardagsrummet, jämte mitt 900 liters. Det skulle underlätta betydligt med både teknik och plats, men blir lite dyrare då en resa till IKEA utlovades i utbyte.
        Jag får det då smidigare med vattenbyte, gömma teknik samt det är roligare att sitta i vardagsrummet och kolla på akvarium än i en hall.
        Det kostar att ligga på topp!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Har nu kanske fått tillstånd av HSB att ha även detta karet i vardagsrummet, jämte mitt 900 liters. Det skulle underlätta betydligt med både teknik och plats, men blir lite dyrare då en resa till IKEA utlovades i utbyte.
          Jag får det då smidigare med vattenbyte, gömma teknik samt det är roligare att sitta i vardagsrummet och kolla på akvarium än i en hall.
          Det kostar att ligga på topp!
          Det är grabben med chokela i, det! Låter som mina takter; 960 och 600 kloss bredvid - i vardagsrum. Kan inte bli snyggare!

          Kommentar

          • buffe78
            • October 2007
            • 363

            #6
            vad får man betala för en sådant kar??
            Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              2500:- betalar jag för bara karet, och det tillverkas av Jagefeldts glasmästeri i Lysekil.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Hmmm... Vi skall ju dit imorgon och hämta baljan. Lite OT här nu, sorry; men vore inte 1 000 liter iform av en kub på 1 kvadratmeter vara rätt så hårigt?
                Det där är något jag spinner lite på faktiskt - rötter, Diskus... eller varför inte Altum...?

                Nu har vi nåt att gagga om i bilen, eller hur?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Hmmm... Vi skall ju dit imorgon och hämta baljan. Lite OT här nu, sorry; men vore inte 1 000 liter iform av en kub på 1 kvadratmeter vara rätt så hårigt?
                  Det där är något jag spinner lite på faktiskt - rötter, Diskus... eller varför inte Altum...?

                  Nu har vi nåt att gagga om i bilen, eller hur?
                  Jag har sett ett liknande kar på bild, dock inte inte 1 m högt utan kanske 70 cm.
                  Men faktiskt var det inget jag skulle vilja ha då jag tyckte det såg lite klumpigt ut, däremot mitt nästa stora kar blir kanske något liknande men med skillnaden att det blir lite längre, 1,80 eller 2 meter. Då snackar vi kar!

                  OT i denna tråden beviljas med guldstjärna i kanten!
                  Och gagga i bilen kan vi göra ändå.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Fräken666
                    • August 2008
                    • 125

                    #10
                    Anders var handlar du fiskar och växter. Åleds eller finns det nått i varbergs- falkenbergs regionen att rekomendera???

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Det här skall bli kul att följa! ... och visst funkar det med växter i 70 cm höga akvarium! (Det har jag egen erfarenhet av)
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Ursprungligen postat av MaxB
                        Hmmm... Vi skall ju dit imorgon och hämta baljan. Lite OT här nu, sorry; men vore inte 1 000 liter iform av en kub på 1 kvadratmeter vara rätt så hårigt?
                        Det där är något jag spinner lite på faktiskt - rötter, Diskus... eller varför inte Altum...?

                        Nu har vi nåt att gagga om i bilen, eller hur?
                        Inte ska ni väl stjäla min ide som jag har i tankarna nu ett bra tag
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Eftersom jag gillar udda mått så ser jag verkligen fram imot utvecklingen på det hela,karet påminner om mitt badrums kar som inte är ett Växt-kar utan ett rot-Kar..Ha Ha..Kan bli hur fräckt som helt som ett växtkar med dem måtten.Ska bli roligt att se hur du kommer att placera växterna för att det ska fylla ut lite.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Ursprungligen postat av Fräken666
                            Anders var handlar du fiskar och växter. Åleds eller finns det nått i varbergs- falkenbergs regionen att rekomendera???
                            Åleds är ett bra tips, och jag handlar en del i en butik i Varberg med där jag kan beställa lite vad som helst.
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Det här skall bli kul att följa! ... och visst funkar det med växter i 70 cm höga akvarium! (Det har jag egen erfarenhet av)
                            Visst gör det det, men att höra att det inte skulle funka gör att man får lite blodad tand.

                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Inte ska ni väl stjäla min ide som jag har i tankarna nu ett bra tag
                            Vadå, jag förstår ingenting...

                            Ursprungligen postat av Patrik Steen
                            Eftersom jag gillar udda mått så ser jag verkligen fram imot utvecklingen på det hela,karet påminner om mitt badrums kar som inte är ett Växt-kar utan ett rot-Kar..Ha Ha..Kan bli hur fräckt som helt som ett växtkar med dem måtten.Ska bli roligt att se hur du kommer att placera växterna för att det ska fylla ut lite.
                            Ja, det kommer inte att bli lätt att plantera en kub, men tiden får utvisa hur det blir...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ska du ha karet i en hörna på en vägg?
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...