Byta grus med fiskar kvar?

#1 - 3 februari 2013 15:21
Tjena

Jag har funderingar på att byta till mindre grus storlek i mitt akvarium (130L). just nu har jag ca 10-12mm i diameter på gruset men jag vill byta ner mig till ca halva storleken på gruset, för jag gillar inte gruset jag har, plus att jag har gräv fiskar.

Min fråga är KAN jag byta gruset med mina fiskar kvar i akvariet? jag har inte någon balja eller hink jag kan ha fiskarna i medans jag håller på.

Ska jag byta i lite åt gången för att behålla nyttobakterierna?

Hur gör jag smartast?

Tack på förhand
#2 - 3 februari 2013 15:29
Ta ut fiskarna till en spann/balja eller liknande under tiden, den kostar ett par tior och det är i mina ögon inget att skylla på;).
#3 - 3 februari 2013 15:33
ansjo skrev:
Ta ut fiskarna till en spann/balja eller liknande under tiden, den kostar ett par tior och det är i mina ögon inget att skylla på;).

Nej det har du ju rätt i, men jag ville hoppa över att plocka ur fiskarna och hålla på, även om det inte är speciellt jobbigt;) tänkte bara göra det lite lätt för mig, se om någon hade en VÄLDIGT enkel lösning:P men jag har inte bestämt mig om jag ska byta eller inte:)
#4 - 3 februari 2013 15:42
Grus som är så grovt gillar oftast vare sig fiskar eller växter, så jag tror nog att du gör gott i att byta ut detta mot tex 2-3 mm:s storlek.
Plocka ut inredningen (växter, rötter osv), vänta tills dimman lagt sig och sedan sänker du vattennivån i karet till ca 10 cm och får på så sätt mycket lättare att fånga fiskarna. Ta ut gruset när fiskarna är ute, häll i det nya tvättade gruset och fyll på med vatten. Plantera växterna när dimman lagt sig, och koppa sedan i fisken igen.
Pump och värmare stänger du givetvis av när du tömmer ner karet, och det bör inte ta allt för lång tid hela operationen om du förbereder allting före:).
#5 - 3 februari 2013 15:51
ansjo skrev:
Grus som är så grovt gillar oftast vare sig fiskar eller växter, så jag tror nog att du gör gott i att byta ut detta mot tex 2-3 mm:s storlek.

Plocka ut inredningen (växter, rötter osv), vänta tills dimman lagt sig och sedan sänker du vattennivån i karet till ca 10 cm och får på så sätt mycket lättare att fånga fiskarna. Ta ut gruset när fiskarna är ute, häll i det nya tvättade gruset och fyll på med vatten. Plantera växterna när dimman lagt sig, och koppa sedan i fisken igen.

Pump och värmare stänger du givetvis av när du tömmer ner karet, och det bör inte ta allt för lång tid hela operationen om du förbereder allting före:).

Så jag måste plocka upp fiskarna? ja det får väl bli att jag köpa någon/några baljor. Men vilket finkornigt grus rekommenderar du att jag ska ha?

EDIT: jag vill gärna ha ganska mörkt grus eller ska jag ha sand istället?
#6 - 3 februari 2013 16:15
Det är en personlig smak, det finns svart grus som ligger på 2-3 mm, Engelsk sjösand gillar jag även i samma storlek:).
Men ja, du bör ta ur fisken då det finns risk att du får med dessa vid grusbytet samt det är väldigt stressande för dem om de får gå kvar i karet.
#7 - 3 februari 2013 16:19
ansjo skrev:
Det är en personlig smak, det finns svart grus som ligger på 2-3 mm, Engelsk sjösand gillar jag även i samma storlek:).

Men ja, du bör ta ur fisken då det finns risk att du får med dessa vid grusbytet samt det är väldigt stressande för dem om de får gå kvar i karet.

Okej, tack för svar, blir kanske ett projekt nu i veckan eller till helgen kanske:)
#8 - 3 februari 2013 16:27
Du får fota och länka hit hur det såg ut före, och hur det sedan blev:).
#9 - 3 februari 2013 16:32
ansjo skrev:
Du får fota och länka hit hur det såg ut före, och hur det sedan blev:).

Det kan jag göra:)
#10 - 3 februari 2013 17:07
Försöker du dig på att byta grus med fisk och vatten kvar så kommer du att få ut allt slam som ligger i botten i vattnet och det kommer inte fiskarna att gilla och det kommer att dröja ett bra tag innan du ser in i burken. Att köpa en balja är ett bra råd, ha fiskarna och en del vatten där, töm sedan akvariet och byt grus, lämna lite urk kvar i botten med tanke på bakteriekultur. Försöker du riva upp botten på ett inkört akvarium med fisk och vatten kvar, då kan jag lova att du kommer att ångra dig.

Det du möjligen kan göra utan att tömma är att fylla över det gamla gruset med nytt. Är det nya väl tvättat så blir det ändå lite disigt ett tag men inte värre än att det blir hanterligt. Självklart så finns det ju en del att fundera på med den varianten, du bör ha samma färg på materialet eftersom du får räkna med att det över tid kan bli omblandat. Sen är det ju frågan om det är lämpligt med tjockare bottenlager och om du vinner det du vill bara med att lägga på ett ytlager.
#11 - 3 februari 2013 17:32
Nackdelen att blanda två olika storlekar är att den grövre storleken alltid kommer att ligga överst efter en tid, fysikens lagar....
#12 - 3 februari 2013 17:37
Bytte grus nyligen utan att flytta fiskarna, men då slamsög jag bara ca en fjärdedel av gruset vid vattenbyte, tog bort det och fyllde på med nya gruset. Tog ju lite tid så, eftersom jag byter vatten varannan vecka, men då det är 150cm långt så kunde fiskarna simma undan medans jag grävde, blev inte särskilt grumligt eftersom jag använde slamsugen, nya gruset hann gotta till sig lite innan jag bytt ut allt gammalt, och jag slapp jaga taggiga malar. Om du också har oändligt tålamod då dvs :)
#13 - 3 februari 2013 17:47
Då fick man 2 olika varianter av svar, nu blev jag lite förvirrad över vad jag ska göra, jag gör vattenbyten varje vecka. Låter lockande att byta typ en tredjedel grus i veckan eller nåt, men det kanske blir väldigt grumligt vatten och fiskarna kanske stressar ihjäl sig, jag har aquael unimax 250 ytterfilter så jag har bra med filtermatrial för bakterier
Christer5
#14 - 3 februari 2013 17:57
Ingen tvekan om att det bästa är att tömma akvariet,förvara fiskarna separat och fyll akvariet med det i förväg tvättade gruset.

Plantera växterna och fyll med nytt vatten. Lätt som en plätt:)
#15 - 3 februari 2013 17:59
Jag skulle ta ur fisk och växter. Göra allt i ett välplanerat svep, tar inte så lång tid. Var för övrigt på byggmax idag, dom hade rådasand med fin mörk färg för 75:- / 25kg. Det såg jättefint ut, kolla in det....

Styfv, Karlstad
#16 - 3 februari 2013 17:59
Kör du på att ta ur fiskarna så länge om du är tveksam, är nog säkrare i ditt fall då karet är mindre och kortare, och om du känner att dina fiskar är lättstressade. :)
#17 - 3 februari 2013 18:00
Christer5 skrev:
Ingen tvekan om att det bästa är att tömma akvariet,förvara fiskarna separat och fyll akvariet med det i förväg tvättade gruset.

Plantera växterna och fyll med nytt vatten. Lätt som en plätt:)

Det är BÄST ja, men funkar det att ha kvar fiskarna, utan att dom stressar ihjäl sig eller något annat händer ?
#18 - 3 februari 2013 18:01
Rebah skrev:
Kör du på att ta ur fiskarna så länge om du är tveksam, är nog säkrare i ditt fall då karet är mindre och kortare, och om du känner att dina fiskar är lättstressade. :)

Mina fiskar blir inte stressade så lätt, stoppar jag ner handen i vattnet så antingen blir det inte så stor skillnad eller så kommer dom fram till handen/armen:)
#19 - 3 februari 2013 18:16
I mitt fall kände jag att det blev mindre stress för fiskarna att låta dem vara kvar, då jag har rätt mycket inredning och växter+några nattaktiva malar, men en av nackdelarna blev ju att det gamla och nya gruset blandades lite mellan bytena. Så håller med övriga, men vill du abselut inte flytta fiskarna så kan du ju testa en liten del först och se hur de reagerar. Flyger de iväg storögda och bleka är det nog bäst att skaffa spänner ändå :)
#20 - 3 februari 2013 18:20
Rebah skrev:
I mitt fall kände jag att det blev mindre stress för fiskarna att låta dem vara kvar, då jag har rätt mycket inredning och växter+några nattaktiva malar, men en av nackdelarna blev ju att det gamla och nya gruset blandades lite mellan bytena. Så håller med övriga, men vill du abselut inte flytta fiskarna så kan du ju testa en liten del först och se hur de reagerar. Flyger de iväg storögda och bleka är det nog bäst att skaffa spänner ändå :)

jag gör nog så som du säger, testar att byta en del av gruset och ser hur dom reagerar
#21 - 3 februari 2013 20:13
Jonatan1 skrev:
Det är BÄST ja, men funkar det att ha kvar fiskarna, utan att dom stressar ihjäl sig eller något annat händer ?

Svaret på den frågan får du när du testat... Kanske bättre att inte testa.
#22 - 3 februari 2013 20:18
simpson skrev:
Svaret på den frågan får du när du testat... Kanske bättre att inte testa.

Jag kan rota runt ganska ordentligt utan att mina fiskar verkar bry sig speciellt mycket, dom simmar runt på andra sidan akvariet bara
#23 - 7 februari 2013 10:54
Jag har bytt grus i akvariet med alla mina fiskar kvar i, det gick bra, det vart ganska grumligt men ingen fara, det försvann på en halvtimme typ, jag tvättade gruset noga innan jag la i det så det vart inte grumligt från det nya gruset, jag va till och med tvungen att "vifta bort" fiskarna när jag höll på för dom va så j*kla nyfikna, så för mig gick det bra att byta grus med fiskarna kvar:)

Annons