Vart köper man stora redmoor-rötter i göteborgsområdet?

#1 - 8 januari 2013 11:19
Har vart å kollat på diverse akvarieaffärer samt hornbach, men har mest hittat mindre modeller.. Mitt kar är nämligen 1m högt så jag skulle vilja ha en rot som bygger åtminståne 50-60cm i höjd. Nån som vet?
#2 - 8 januari 2013 11:42
Herkules Zoo har en del rötter, vet ej om de har riktigt så stora dock. Har du kollat där?
#3 - 8 januari 2013 11:45
Det brukar finnas i en välsorterad akvarieaffär, men har du kollat runt i din närhet kanske den idén är dålig;).
Herkules i Göteborg är nog den affären jag vet som har bäst sortiment på Redmoore häromkring. Kanske du kan ringa dem och kolla om de inte kan skicka, om du inte bor i närheten?
Så tyvärr får du det tråkiga svaret att leta runt bland affärerna, om du nu inte väljer att beställa rötterna via affären. Kolla med dem om de inte ska köpa hem redmoorerötter snart, de säljs från grossist i stora lådor med olika storlekar, och de kan säkert beställa en XL-rot bland dessa:).
#4 - 8 januari 2013 12:03
har vart på herkules och kollat en del ja, men då hade dom bara rätt små doningar då.. men det var iofs rätt utplockat i redmoore-lådan så det var kanske precis innan ny leverans.. men att snacka med dom är faktiskt ingen dum idé =) nån som vet vad dom brukar ligga på i pris per kg?
#5 - 8 januari 2013 12:08
Vet ej kilopris, det satt separata prislappar på dem när jag köpte häromdagen. Min kostade nog uppåt 200 och var lite mindre än den du är ute efter. Kan kolla måtten på min när jag kommer hem.
#6 - 8 januari 2013 12:15
Skulle misstänka att kilopriset ligger runt 200-250:-, men fördelen med Redmoore är att de är ganska lätta för sin storlek:). Och i mina ögon väl värda sitt pris;).
#7 - 8 januari 2013 12:45
Kollade på min nya nu och den är ca 40x35x35. Och den fick jag för uppåt 200 som sagt. Vikten vet jag icke tyvärr. Men det är en rätt stor "klump" på den förutom grenarna, och den väger väl lite grann.
#8 - 8 januari 2013 15:10
Ok ok.. Å en dubbelt så stor borde ju nästan kosta typ dubbelt så mkt då:) å 400 e ju överkomligt. Gäller de ju bara å fixa nåt stort å dränka den i nån månad jag fattat det rätt..
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 8 januari 2013 15:20
wrandel skrev:
Ok ok.. Å en dubbelt så stor borde ju nästan kosta typ dubbelt så mkt då:) å 400 e ju överkomligt. Gäller de ju bara å fixa nåt stort å dränka den i nån månad jag fattat det rätt..

Dom kostar betydligt mer eftersom de går på vikt och en som ser dubbelt så stor ut väger 4-6 ggr så mycket.

Jag har ju sålt några stora red moore-rötter på GCG-auktionen och de har där gått för mellan 300-500 kr och de som har köpt dom har tyckt att det varit fyndpris.
#10 - 8 januari 2013 15:45
Dom kostar betydligt mer eftersom de går på vikt och en som ser dubbelt så stor ut väger 4-6 ggr så mycket.

Jag har ju sålt några stora red moore-rötter på GCG-auktionen och de har där gått för mellan 300-500 kr och de som har köpt dom har tyckt att det varit fyndpris.

Jag har en doning i mitt 310 som kostade 799 kronor, jag tror inte att jag betalat mindre än 350-400 för någon av rötter av detta slaget. Det springer iväg fort.

Det som krävs är en total brist på respekt för sin egen ekonomi, det är då hobbyn blir som roligast. :P
#11 - 8 januari 2013 16:57
Det som krävs är en total brist på respekt för sin egen ekonomi, det är då hobbyn blir som roligast. :P

Dagens sanning! :D
#12 - 8 januari 2013 18:47
Jag skulle tipsa om Falskogs akvarie, inte precis i Gbg men strax utanför Borås, Där finns jätterötter, inte säker på vilka som är Remore dock.

//Peter
#13 - 9 januari 2013 21:23
Sv: Vart köper man stora redmoor-rötter i göteborgsområdet?

Peter79 skrev:
Jag skulle tipsa om Falskogs akvarie, inte precis i Gbg men strax utanför Borås, Där finns jätterötter, inte säker på vilka som är Remore dock.

//Peter

Aktuellt utbud hos Falskog, fotat ikväll. Många stora rötter, 250 kr/kg.
[ATTACH]59088[/ATTACH]
[ATTACH]59089[/ATTACH]
[ATTACH]59090[/ATTACH]
[ATTACH]59091[/ATTACH]

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#14 - 10 januari 2013 11:26
wrandel skrev:
Har vart å kollat på diverse akvarieaffärer samt hornbach, men har mest hittat mindre modeller.. Mitt kar är nämligen 1m högt så jag skulle vilja ha en rot som bygger åtminståne 50-60cm i höjd. Nån som vet?

man kan ju även köpa rötter som är lite mindre och bygga ihop dem så att det blir lite höjd på dem :)

Annons