Äntligen skaffat mitt första akvarium!

#1 - 29 augusti 2012 20:09
450L

8 marmor scalarer
4 altum scalarer
4 kongo tetror
4 dvärg gurami
4 pakistan botia
1 blackghost
4 kuhli ål
2 väder ål
1 clown pelco mal
3 ancistrus
1 pilnäbb

Vad tror ni om kombinationen?
Har ni några nybörjartips att ge?
Några design ideer?

Tack på förhand
#2 - 29 augusti 2012 20:40
Är karet nystartat?
Lite många skalarer kan jag tänka, risken är att det blir en hel del bråk när skalarerna börjar mogna till och börjar hävda sig.
Trevligt med Altum, de hade jag personligen utökat på bekostnad av de "vanliga" skalarerna:)!
Annars har du ett snyggt kar!
#3 - 29 augusti 2012 20:48
Cirka 1 månad :)
Okej, ska jag lägga i minnet och se hur dom sköter sig.
Ja Altum är faktiskt riktigt fina.
Tack!
#4 - 29 augusti 2012 20:57
Rätta mig om jag har fel, men det ser mer ut som Peruscalarer (som ibland säljs som Perualtum) på bilden? :)
#5 - 29 augusti 2012 21:02
Grattis till ett snyggt akvarium :) välkommen också till zoopet! Ja ska jag säga nåt om designen så kan du gärna sprida ut svärdplantorna, de är solitärer och vill ha lite luft omkring sig och så blir det inte så uppradat utefter bakgrunden:) Det är alltid snyggt med dimensioner som ger djup till karet, genom att placera en del av inredning nära framrutan så man får referenspunkter till den bakre delen så ger det intyck av djup!
#6 - 29 augusti 2012 21:12
åheim skrev:
Ja ska jag säga nåt om designen så kan du gärna sprida ut svärdplantorna, de är solitärer och vill ha lite luft omkring sig

Det är nog bara dina svärdsplantor som vill ha luft omkring sig, åheim:D...
#7 - 29 augusti 2012 21:38
ansjo skrev:
Det är nog bara dina svärdsplantor som vill ha luft omkring sig, åheim:D...
Fan det tog ett tag innan poletten trilla ner Haha :D
#8 - 30 augusti 2012 03:58
Tycker att du fått till det riktigt snyggt. Får du så småningom flera par av Skalarerna så gissar jag att det kan bli konkurrens om vänstersidan på ditt akvarium. Hade tidigare ett 540 akvarium med flera par i och de byggde ofta sina revir runt några kraftiga svärdsplantor eller stora rotformationer. En kväll blev det en sådan fight att täckglaset lyfte och hamnade snett. Så för den skull behövs kanske något ytterligare växtparti i en annan del alternativt rötter/grenar så att det nästan går från ytan och ner. Så deras revir kan utgå från något.
#9 - 30 augusti 2012 05:52
Tackar.
#10 - 30 augusti 2012 06:18
som någon sa ovan.

betvivlar att det är riktiga altums som tuffar i ditt kar.

sedan är jag tveksam till att det kommer att funka i längden med 12 scalarer i det karet.

att jag inte alls begriper hur man kan sätta ihop en sådan fisksoppa lämnar jag därhän.
#11 - 30 augusti 2012 07:52
Det är en korsning ifrån Altum som är så himla fina. :)

Käkar du taggtråd till frukost? :)

Jag är ganska förtjust i fisksoppa, en restaurang här i närheten har en jätte god.
Endel fiskar ingick i köpet som jag inte vill göra mig av med andra har jag kompletterat med.
Alla är vi nybörjare någon gång, jag tackar för dina omsorgsfullt valda kommentarer som utvecklar mig i mitt kunnande. :)

Ett extra plus hade varit om du på ett bra sätt skulle kunna förklara för mig varför du tror att det inte kommer fungera med 12 scalarer, sen skulle det vara kul att höra lite mer varför du inte är förtjust i fisksoppa :)

Tack och bock.
#12 - 30 augusti 2012 08:03
Jag tror att ett kar på 430 L kan i bästa fall innehålla 3-4 par, OM det är inrett på rätt sätt och har rätt övriga invånare, så i slutändan 6-8 st.

Nu är ditt kar inte inrett på ett sådant vis att det ger naturliga revir som är så långt ifrån varandra som möjligt, så ditt kar kanske i slutändan kan innehålla 2-3 par....

resten tror jag blir slarvsylta i slutändan.

fisksoppa är gott om den är dels tillagad med rätt sorts fisk på rätt ställe med rätt kryddor, samt att fisken är stendöd när jag stoppar in den i truten. det är längesedan jag fixade levande föda i min trut, vilket mina affärspartners i Kina har lite roligt åt....

Jag tycker att du har för många arter helt enkelt.

Även om vi skiter i att du blandar hejvillt mellan olika världsdelar, så är det lite spretigt.

En gammal god sanning med kar är LESS IS MORE.

Dvs färre arter och fler individer per art ger ett bättre kar i längden, både för fisk och för människa.

.
#13 - 30 augusti 2012 08:07
Jag tror att ett kar på 430 L kan i bästa fall innehålla 3-4 par, OM det är inrett på rätt sätt och har rätt övriga invånare, så i slutändan 6-8 st.

Nu är ditt kar inte inrett på ett sådant vis att det ger naturliga revir som är så långt ifrån varandra som möjligt, så ditt kar kanske i slutändan kan innehålla 2-3 par....

resten tror jag blir slarvsylta i slutändan.

fisksoppa är gott om den är dels tillagad med rätt sorts fisk på rätt ställe med rätt kryddor, samt att fisken är stendöd när jag stoppar in den i truten. det är längesedan jag fixade levande föda i min trut, vilket mina affärspartners i Kina har lite roligt åt....

Jag tycker att du har för många arter helt enkelt.

Även om vi skiter i att du blandar hejvillt mellan olika världsdelar, så är det lite spretigt.

En gammal god sanning med kar är LESS IS MORE.

Dvs färre arter och fler individer per art ger ett bättre kar i längden, både för fisk och för människa.

.

Tack :)
#14 - 30 augusti 2012 08:07
Det är en korsning ifrån Altum som är så himla fina.

"sätter upp ett tvivlande ansikte med tanke på hur svårt det är att få RIKTIGA altums att para sig med RIKTIGA altums.....än mindre då korsa sig med andra versioner, det är väl i princip bara 3 personer i världen som har fått riktiga altums att para sig.....samt ett par odlingsbolag i tjeckien/tyskland/singapore som har fått till hyfsad odling i väldigt liten skala...att de skulle lägga ner energi på att korsa in andra i den processen....njau......"
#15 - 30 augusti 2012 08:08
Käkar du taggtråd till frukost?

nope, idag blev det bacon med äggröra och kaffe till det.
#16 - 30 augusti 2012 08:15
nope, idag blev det bacon med äggröra och kaffe till det.

hehe, jag är inte helt övertygad att det inte var taggtråd du åt :)
#17 - 30 augusti 2012 09:04
ken är sån joakim. han är jäkligt rak :) ta inte illa vid dig bara :P

men som han säger så är det nog inte altum. däremot slängs namnet altum in i artnamn för att sälja bättre. jag har själv scalarer som heter "altum honey blue" men det är inget altum i dom,. tror nog att dina är samma faktiskt.

men det är förmodligen inte Pt. Altum utan Pt.Scalare

får man fråga vad du gav för dom?

bild mina "altum" :P
#18 - 30 augusti 2012 11:57
hehe, om du säger det så stämmer det nog. :)
Jag hade lyssnat bättre med lite ödmjukhet och glädje i "tonen".

Med tanke på min kunskaps nivå så låter det väldigt troligt.

Dom ingick i akvariet när jag köpte det.
#19 - 30 augusti 2012 12:15
"sätter upp ett tvivlande ansikte med tanke på hur svårt det är att få RIKTIGA altums att para sig med RIKTIGA altums.....än mindre då korsa sig med andra versioner, det är väl i princip bara 3 personer i världen som har fått riktiga altums att para sig.....samt ett par odlingsbolag i tjeckien/tyskland/singapore som har fått till hyfsad odling i väldigt liten skala...att de skulle lägga ner energi på att korsa in andra i den processen....njau......"

Nja, det är nog några fler som odlar Altum numera...de odlas tex kommersiellt i Asien:).
#20 - 30 augusti 2012 12:29
haha du får vänja dig. ken är duktig o menar aldrig illa. skulle väldigt gärna träffa han över en öl, men tillfälle har inte givits än. men förstår hur du känner ändå :)

anjo har nog rätt om odling i asien, men det är ändå inte troligt att det är äkta altum ändå :)

skitsamma. fint kar men passa dig för nitrit nu när det är såpass nytt med så mycket fisk :)
#21 - 30 augusti 2012 12:53
inlägg 11....

korsning från Altums....

som jag sa, att någon skulle ha korsat in akta Altums med vanliga......

njau

men.,...."Perualtum" kan det gott vara som är inkorsad med "vanlig"

Sedan skall man kanske skilja på Altum och Altum.......finns nog flera varianter av den oxå.....

.

Annons