Grindalare vs Hoppstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    Grindalare vs Hoppstjärtar

    Jag har de senaste månaderna haft problem med invasion av hoppstjärtar i mina grindalskulturer. När jag odlar grindalare använder jag det keramiska substrat Som säljs av Janne W på Södermalms Akvarieaffär. Matar med silat vällingpulver pss som Janne gör. Hoppstjärtarna kom förmodligen med metmasken för det var där jag upptäckte dem först. När hoppstjärtarna kommer in i en kultur tar dom över den på några veckors sikt. Dom är värre än kvalstren med andra ord. Hoppstjärtarna flyter vilket gör att man har en chans att avlägsna dom den vägen och jag uppskattar att dom reduceras med i det närmaste 99,9%. Jag matar med de avlägsnade hoppstjärtarna och de större äts upp men inte de pyttesmå (ungdjuren?).
    Nu till frågan. Någon annan med erfarenhet av det här problemet? Andra lösningar?
    Killies is a lifetime passion
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Skönt att höra att jag inte är den enda som har detta problem. Mina kom nog in i grindalsmaskburken eftersom jag ställde hoppstjärtsburken bredvid, vilket jag nu i efterhand insåg var dumt. Men när jag sedan startade om grindalsmaskkulturen och sköljde rent Seramisen flera gånger med hett vatten, och lät det även stå blötlagt, så kom de tillbaka ändå på något sett. Antar att äggen är vattentåliga, men de vuxna verkade drunkna. Och denna gång stod kulturen väldigt långt bort från både hoppstjärtskulturer och blomkrukor. Men tyvärr har jag ingen lösning på problemet..

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Hur länge håller sej en kultur för dej innan hoppstjärtarna fått övertaget?

      Det kanske inte är något större besvär att ha en blandkultur egentligen.
      Det största problemet är att det till slut blir en hoppstjärtskultur av det.
      Men tyvärr ingen särskilt bra kultur dock.
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av erikthur
        Hur länge håller sej en kultur för dej innan hoppstjärtarna fått övertaget?

        Det kanske inte är något större besvär att ha en blandkultur egentligen.
        Det största problemet är att det till slut blir en hoppstjärtskultur av det.
        Men tyvärr ingen särskilt bra kultur dock.
        Inte länge, märker direkt att när jag börjar se hoppstjärtar så börjar grindalsmaskarna sakta men säkert bli färre och färre. Kan inte säga exakt hur lång tid det tar dock. Men efter 2-3 veckor verkar de ha tagit över.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Även om jag trodde jag blev av med hoppstjärtarna med sköljningsproceduren så kom dom tillbaka efter drygt en vecka. Min nya approach är att mata mera. Så att både hoppstjärtar och grindalare får sitt. Och betrakta hoppstjärtarna som bonus vid matningen. Funkar iaf hittills. Har egentligen ingen annan idé eftersom jag nu hittar enstaka hoppstjärtar även i de äldre kulturerna. Funderade ett tag på att sterilisera kulturmaterialet men avvaktar med den taktiken.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Just nu håller jag hoppstjärtarna i schack faktiskt.

            Och jag som tidigare bestämt för att sluta odla hoppstjärtarna och bara mata med de som jag fick när jag rensade en grindalskultur.
            Hur gick det till då?
            Jag beslutade mej för att rensa kulturerna när hoppstjärtarna var halvvuxna.
            Och det verkar som de inte hunnit fortplanta sej då (håller tummarna).
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Lägger till följande efter ytterligare en månads observationer:
              Hoppstjärtsinvasion innebär att man måste rensa upp i kulturerna oftare.
              Just nu sätter jag om dom med ett intervall på 1 - 1 1/2 månad.
              Sköljer ur kulturerna och tar tillvara grindalsmasken för omsättning.
              Hoppstjärtarna matar jag då med.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Buffar upp den här tråden igen med följdfrågan om någon lyckats rena en grindalsmask från hoppstjärtar. Funderar på att djupfrysa kulturmediet och "bada" grindalarna några veckor. Jag har noterat att de kan klara sej månader över vattenytan i fisktömda burkar. Börjar tröttna på alla dessa hoppstjärtar som jag numera "odlar" som kontamination...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Bowman
                  • December 2008
                  • 1318

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Buffar upp den här tråden igen med följdfrågan om någon lyckats rena en grindalsmask från hoppstjärtar. Funderar på att djupfrysa kulturmediet och "bada" grindalarna några veckor. Jag har noterat att de kan klara sej månader över vattenytan i fisktömda burkar. Börjar tröttna på alla dessa hoppstjärtar som jag numera "odlar" som kontamination...
                  Varför matar du inte med hoppisarna med då? Käns ju som bonus?

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Jovisst matar jag med hoppstjärtarna när jag rensar kulturerna men de är ju inte lika populära hos fisken som grindalsmasken. Dessutom måste man sätta om dessa drabbade kulturer en gång i månaden jämfört kanske en gång var 3:e-6:e månad vad gäller rena kulturer.
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Bowman
                      • December 2008
                      • 1318

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Jovisst matar jag med hoppstjärtarna när jag rensar kulturerna men de är ju inte lika populära hos fisken som grindalsmasken. Dessutom måste man sätta om dessa drabbade kulturer en gång i månaden jämfört kanske en gång var 3:e-6:e månad vad gäller rena kulturer.
                      Ja ok!

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Lyfter ämnet en gång till eftersom jag läst för ett tag sedan (var det på killiefolks?) att det finns dom som avsiktligt (påstods det iaf) ympar sin grindalsmask-kultur med hoppstjärtar. Och därmed slipper problem med kvalster. Så till någon nytta kanske det ändå är. Och jag har inte sett till kvalster där på de senaste åren.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Man får väl ta upp substratet, rensa och koka! Och så starta om det hela. Jobbigt men...

                          Själv har jag fått ngr små svarta flugor i den ena burken.

                          Jag fick göra en rejält rensning när en burk surnade. Två gånger till och med fick jag rensa ut för att nystarten inte också skulle surna direkt.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Jag har väl haft flugor några gånger men deras maggots går också ner i fiskarnas strupar.
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Jag har faktiskt börjat vänja mej vid "infektionen" och ser det nu som en dubbelkultur. Minst en gång i veckan får nästan all fisk sin beskärda del av hoppstjärtar. Dessutom får dom under veckans gång smakprov vid grindalsmatningen.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...