Ljusmängd per liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • isolapojken
    • November 2004
    • 143

    Ljusmängd per liter?

    Fråga: Vad är lämplig ljusmängd i ett akvarium på x antal liter?

    Har kikat runt på forumet och har ofta sett rekommendation om si och så många watt per liter vad det gäller lämplig belysning i ett akvarium. T.ex. har jag sett någon rekommendation om att 0.3 watt per liter akvarievatten är lagom. Säger detta så mycket verkligen?!

    Watt är ju bara hur mycket energi per tidsenhet som belysningen gör av med och säger väl egentligen inget om ljuset i sig. Hur mycket ljus man får per watt varierar ju väldigt mellan T8, T5, lågenergi, MH, glödlampor, med/utan reflektor osv.

    Watt/liter som rekommendation borde vara lika luddigt som att rekommendera hastighet som "på den här vägen bör man köra i 1 liter bensin per mil"... eller?

    Det blir en smula förvirrande det här med belysning. Nån som kan tydliggöra vad en bra belysningsmängd är?
  • xlnt4ever
    • June 2008
    • 115

    #2
    Vad jag har läst till mig så räcker det med 0.3W/L och vissa växter vill ha 0.5-1.0W/L lättast är ju att kolla vad dina växter vill ha och sen räkna ut vad du har. Lysrör+lysrör/akvarievolym, Tex 36W+36W/200L = 0.36W/L . Så länge du inte ska ha en växtodling räcker det med att ha akvariet tänt 10-12 timmar för att dom flesta växter ska må bra. Sen kan man givetvis addera växttillsatser i akvariet om man vill det men är över min vetskap hur man gör osv.
    Men som sagt jag är bara en relativ nybörjare så kan ha fel men finns experter här som säkert kommer ge svar.
    Fiskoholic


    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Den rekomendation du sett är den som brukar nämnas för den som vill få enkla eller medelsvåra akvarieväxter att trivas och gäller då lysrör med reflektorer. Sen kan olika märken på lysrör ge ganska olika mängd ljus så det är precis som du skriver inte alls något exakt mått på mängden ljus, utan bara en fingervisning....
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • pello
        • May 2008
        • 109

        #4
        Jag har ett malawikar 540liter.
        2*38 w T8 lysrör (den gamla sorten), utan reflektor.
        Själv tycker jag det verkar lite klent.
        Burken är 60cm höjd (från toppen till botten)

        Växterna är ju inte prioritet ett, men jag vill ju att de ska överleva, kanske tom föröka sig, om inte fiskarna hinner först.


        Förslag til uppgradering tas tacksamt emot.

        Kommentar

        • JeanM
          • June 2008
          • 227

          #5
          Ursprungligen postat av isolapojken
          Fråga: Vad är lämplig ljusmängd i ett akvarium på x antal liter?

          Har kikat runt på forumet och har ofta sett rekommendation om si och så många watt per liter vad det gäller lämplig belysning i ett akvarium. T.ex. har jag sett någon rekommendation om att 0.3 watt per liter akvarievatten är lagom. Säger detta så mycket verkligen?!

          Watt är ju bara hur mycket energi per tidsenhet som belysningen gör av med och säger väl egentligen inget om ljuset i sig. Hur mycket ljus man får per watt varierar ju väldigt mellan T8, T5, lågenergi, MH, glödlampor, med/utan reflektor osv.

          Watt/liter som rekommendation borde vara lika luddigt som att rekommendera hastighet som "på den här vägen bör man köra i 1 liter bensin per mil"... eller?

          Det blir en smula förvirrande det här med belysning. Nån som kan tydliggöra vad en bra belysningsmängd är?
          Enheten för ljusmäng är lumen http://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen och som du säger är den egentligen inte kopplad till watt-talet. Vete fasen om det finns någon egentlig lumen-mätare att tillgå - exponeringsmätaren på en kamera mäter väl just detta men levererar resultatet som en rekommendation om bländare si och exponeringstid så. Jag är rädd att jag inte kan bidra till att bringa ljus () över frågan direkt, bara bekräfta att din invändning borde vara korrekt. Och borde man inte kunna ifråga sätta relevansen i en del exakta rekommendationer om ditten och datten överhuvud taget? I naturen torde väl rätt stora variationer förekomma bara över dagen. I andra trådar här får man lätt intrycket att "ju mer ljus desto bättre".

          Kommentar

          • pello
            • May 2008
            • 109

            #6
            Ursprungligen postat av JeanM
            Enheten för ljusmäng är lumen http://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen och som du säger är den egentligen inte kopplad till watt-talet. Vete fasen om det finns någon egentlig lumen-mätare att tillgå - exponeringsmätaren på en kamera mäter väl just detta men levererar resultatet som en rekommendation om bländare si och exponeringstid så. Jag är rädd att jag inte kan bidra till att bringa ljus () över frågan direkt, bara bekräfta att din invändning borde vara korrekt. Och borde man inte kunna ifråga sätta relevansen i en del exakta rekommendationer om ditten och datten överhuvud taget? I naturen torde väl rätt stora variationer förekomma bara över dagen. I andra trådar här får man lätt intrycket att "ju mer ljus desto bättre".


            Jag är ju gammal tjugofemöresingenjör och vet att det finns förklaringar till det mesta.
            Men så ska det implementeras till verkligheten, ja då finns ju de fina tabellerna som säger hur det skulle vara.
            Åsså i forumet finns alla som inte har examen men upptäckt att detta funkar ju.
            I alla fall för mig.

            Så vi ska vara glada om någon fått till det och vill delge oss andra siona erfarenheter

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              I saltvattensakvaristik och växtodling använder man ibland PAR/PUR-mätare (photosynthedically active/usable radiation), vilket är mått på mängden användbart ljus som kommer till valt område.
              Vet tyvärr inget mer om det än att det finns mätare att köpa...


              Vad gäller lagom ljusmängd per liter: det är egentligen oviktigt, då det som sägs är rätt så intetsägande, däremot är det väl ett någorlunda gott riktmärke.
              Anpassa i stället efter vilka växter (eller djur) du har och vilket format du har på akvariet.
              Djupare balja = kraftigare belysning, svårare än så behöver man inte göra det.
              Blaha blaha...
              Bra ljusmängd = lagom för att de invånare man har ska må bra.
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • Solisten
                • July 2008
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av petnym
                Den rekomendation du sett är den som brukar nämnas för den som vill få enkla eller medelsvåra akvarieväxter att trivas och gäller då lysrör med reflektorer. Sen kan olika märken på lysrör ge ganska olika mängd ljus så det är precis som du skriver inte alls något exakt mått på mängden ljus, utan bara en fingervisning....
                Vad innebär reflektorer? Hur vet man om ens lysrör har det?

                Jag har ett 30W Sylvania Luxline Plus och ett 30W Sylvania Aquastar (60W tillsammans) till ett 222 liters kar...

                60W/222 liter=0.27W per liter vatten (rätta mig om det inte är så här man räknar ).
                Detta borde ju då innebära att jag har för lite ljus i mitt akvarium!?
                Ändå har jag bestämt för mig att jag hört att 2x30W ljusramp är ganska standard till 220 liters(ca.) akvarium.

                Hmm borde jag skaffa mer ljus månne?

                Ursäkta att jag lånade tråden ett litet tag, men hittade denna tråden och tyckte det var dumt att starta en ny .

                Tack på förhand

                Mvh Mikael
                Senast redigerad av Solisten; 20 July 2008, 02:01.

                Kommentar

                • Trollsvans
                  • November 2007
                  • 1118

                  #9
                  Reflektor: blank metallskena som sitter bakom lysröret i syfte att spegla ner mer ljus, t ex en sån här: http://www.agri-culture.de/catalog/i...eurostucco.jpg

                  Huruvida du har för lite ljus eller inte, det beror på vilka växter du har.
                  Själv har jag mest enklare växter (Anubias, Vallisneria, svärdplanta, etc etc), och dom klarar sig mer än väl i motsvarande ljus.
                  //Troll

                  Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                  Kommentar

                  • Solisten
                    • July 2008
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av Trollsvans
                    Reflektor: blank metallskena som sitter bakom lysröret i syfte att spegla ner mer ljus, t ex en sån här: http://www.agri-culture.de/catalog/i...eurostucco.jpg

                    Huruvida du har för lite ljus eller inte, det beror på vilka växter du har.
                    Själv har jag mest enklare växter (Anubias, Vallisneria, svärdplanta, etc etc), och dom klarar sig mer än väl i motsvarande ljus.
                    Ahh ok, tack så mycket för upplysningen. Saknar dock en sådan också (reflektor). Bahh känns nu som om min lysrörsramp är uråldrig.

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

                      #11
                      Många ramper har inte reflektorer från början.
                      Vad har du för ramp?

                      Om inte annat, så går det att köpa reflektorer som man sätter på rören, med clips. Skitsmidigt, och kostar väl nån hundring eller två, beroende på lysrörens längd.
                      //Troll

                      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                      Kommentar

                      • erikmoose
                        • November 2005
                        • 120

                        #12
                        Sitter själv och skulle behöva öka på ljusmängden. har bara 0.24w per liter. Men har inte råd att investera i en ramp till heller.
                        Någon som har förslag på andra sätt att få mer ljus, tex spottar eller liknande?
                        MVH
                        Erik Tinnerwall

                        http://www.eriksgallery.com

                        Kommentar

                        • JeanM
                          • June 2008
                          • 227

                          #13
                          "Nu har jag pulat lite till med aluminiumfolie bakom lysrören, tejpat mer noga och slätat ut. Och mätt resultatet med kamerans ljusmätare: De första fotona, så som det var före åtgärden, gav en exponeringstid på 1/8 sekund (0,125 sekunder). Efter slutförd åtgärd fick jag 1/20 sekund (0,05 sekunder) dvs en förbättring av ljusstyrkan med 150%! Väl spenderad tid och en försumbar kostnad. Allt ljus utifrån avskärmades och kameran stod på stativ med samma inställning så mätresultatet är nog tämligen tillförlitligt."

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Här är en bra start om man vill lära sig hur ljus fungerar för växter:

                            Här är en kalkylator där man kan beräkna PAR/PUR/Lux:
                            http://www.defblog.se/GTKTest/GTKTest.html

                            Det är ganska talande att kolla hur Lux-värdet förändras med bottenytan och reflektoreffektivitet samt jämföra olika akvarievolymer.

                            Det blir nämligen så att större akvarier behöver markant mindre watt per liter än små akvarier. Det beror främst på att bottenytan ökar mindre än volymen när man går upp i volym och vice versa.
                            Senast redigerad av defdac; 20 March 2009, 10:05.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • defdac
                              • January 2002
                              • 12751

                              #15
                              Aluminiumfolie är sämre än man tror på att reflektera ljus. Det ser glansigt och fint ut men reflekterar förvånansvärt lite ljus jämfört t ex med att bara sätta en reflektor av vitt papper eller måla insidan på rampen vit.
                              http://www.defblog.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...