DIY droppfilter, hur bygga?

#1 - 12 april 2012 13:13
hej vet inte om jag lagt denna tråd rätt, om inte får gärna "mod" flytta den rätt [:-53]

Jag sitter o funderar på alla möjliga filterlösningar och har tittat runt en del.

Fastnade för droppfilter då det verkar vara ett rätt bra filter och BILLIGT.
Men har inte hittat riktigt hur man ska göra för att bygga ett sådant.
visst finns ju 2D skisser men där ser man typ 7streck o fattar noll [:-37]

Så har någon här kanske gjort droppfilter och kan förklara hur man ska göra med allt, samt gärna lägga upp bilder på era droppfilter.

mvh[:-96]
#2 - 12 april 2012 13:17
tänk på att det kommer låta en hel del
#3 - 12 april 2012 13:23
hannesc skrev:
tänk på att det kommer låta en hel del

inte alls....går att få det ganska ljudlöst med att bygga in det, men då är det inte billigt längre.......

normala droppfilter porlar ganska bra........man blir lätt nödig i dom rummen....

.
#4 - 12 april 2012 13:26
#5 - 12 april 2012 13:30
att det låter stör inte mig, har det inte i sovrummet så :P
#6 - 12 april 2012 13:41
här är en tråd om en kille som har ett rätt maffigt droppfilter. http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?468744-Pics-of-setup-both-tanks&p=5665102#post5665102

på sidan 7 här så har vi diskuterat lite löst om olika lösningar. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147973&page=7
#7 - 12 april 2012 13:46
eller finns det någon annan bra filterlösning man kan ha ovanför karet?
#8 - 12 april 2012 13:51
kolla monsterfish tråden, han har ju sitt droppfilter ovanför akvariet.
#9 - 12 april 2012 13:53
jo men tänkte om det finns andra sorters filter, så man inte bara bestämmer sig direkt för droppfilter ;)
#10 - 12 april 2012 13:55
damfilter
#11 - 12 april 2012 14:01
tjaa, du kan ju ställa i princip vilket filter som helst ovanför akvariet, så länge som pumpen/pumparna orkar driva runt vattnet.
#12 - 12 april 2012 14:03
kan vara svårt med ett vanlgit ytterfilter men det finns ju dammfilter. där du har en pump i karet som pumpar upp till en låda.

http://www.vattenliv.nu/biopress-set-4000-komplett-med-filter-och-pump.html
#13 - 12 april 2012 18:27
tänkte om det skulle gå att göra något i stil med hangon filter? http://www.pwss.se/product.php?productid=6500&cat=1350&page=1
#14 - 12 april 2012 19:08
absolut går det att göra det, det gäller väll bara att klura ut någon smart lösning på det hela i princip.
grejen är väll att de begränsar storleken lite om du ska ha det hängandes på akvariekanten.
tror inte det skulle palla med allt för stort och tungt filter som hänger på glaset.
#15 - 12 april 2012 19:29
Jag och jag tror exempelvis Patrik kör droppfilter gjorda av brödbackar.
Dessa blir naturligtvis ganska stora för ett enskilt akvarium. Det ena jag har består av 3 st. brödbackar fyllda med grovkrossad pimpsten. Det hela drivs av 3 st. pumpar som har ett uppmätt flöde på 1200 l/h var och en. Backarna står i ett tråg som fördelar ut vattnet till 3 st. dammar. Det viktigaste är att det kan cirkulera luft runt, genom och i filtret. Har man en sluten burk blir det snabbt syrefritt i den då filtret dels förbrukar syre och producerar CO2. En av fördelarna är att vattnet som kommer tillbaks till akvariet är nära nog syremättat om filtret är byggt med god ventilation. Man kan ju tänka sig att ha ett fläktdrivet filter men då går kostnaderna genast upp.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 april 2012 19:35
Har du förövrigt sett droppfiltret i Zoopets filterartikel - det tog jag (tillsammans med Lasse Forsberg) fram för ca. 20 år sedan. det fungerade alldeles utmärkt.
#17 - 13 april 2012 04:11
Har du förövrigt sett droppfiltret i Zoopets filterartikel - det tog jag (tillsammans med Lasse Forsberg) fram för ca. 20 år sedan. det fungerade alldeles utmärkt.

Jo jag har sett det och även testat liknande. Problemet jag ser med det är att det inte blir lika effektiv syresättning i det. Fördelen är att det inte stänker eller som i mitt fall man blir av med vatten när det blåser. Så är syrenivån inget problem så funkar ditt och Lasses filter alldeles utmärkt. Jag tror Patrik har en bild någon stans från ett filter från Tyskland som är en hybrid. Man använder backar i ett skåp med bra cirkulation och samtidigt kan man rengöra filtret utan att stoppa.

En annan fördel med just den här typen av filter är att de inte blir så känsliga för driftstörningar och varierande flöde. Jag kör exempelvis ett som i huvudsak är till för syresättning. Det kör jag med en liten pump på dagen när jag har bra syre via fotosyntes och oftast har övermättat vatten. Men drar på en 20 ggr så stor pump på natten.
Jag såg att kaj.p använder en slimmad version av ditt vilket ser riktigt intressant ut.

Jag tror spontant att det kommer att bli en renässans för den här typen av filter om man kan få dem tysta och stänkfria. Det kommer nog att gå upp för folk att filtren ofta är deras största syreförbrukare! Att det sedan blir enotroligt bra nitrifiering med i princip obegränsad syretillgång gör inte saken sämre.
#18 - 13 april 2012 06:22
japp, den bilden finns med i hans artikel på reedbee,
här: http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC
#19 - 13 april 2012 17:47
renässansen är redan här.. bara att vi i sverige är så jävla efter att det är skrattretande.. ni som dejtar tyskarna borde ju veta..

precis som att det inte finns några alternativ till glas så är även filterutbudet helt värdelöst här..

sump och droppfilter är fan det enda som duger för vissa typer av uppsättningar men då snackar man ingen begagnat-marknad och nypriser så man sätter i halsen..

Annons