Hult's 600L

#1 - 20 februari 2012 09:31
halloj

varit ganska inaktiv här ett tag men nu får det bli bättring :)
har införskaffat mig ett 600L kar med mått L200cm x D60cm x H50cm
tanken är att ha lite större fiskar med en hel del växter. till en början ska mina chokladciklider få flytta in:)
andra fiskar jag är inne på är Black ghost, Eldål, fengäddor, sen vet jag inte riktigt kanske en större mal.
tips på fisk som kan funka med dessa och som inte äter växter?

får slänga med lite bilder
[ATTACH=CONFIG]51530[/ATTACH]
här har det stått en 200L och ett 80L kar innan, onödigt när ett 2meterskar får plats ;)

[ATTACH=CONFIG]51531[/ATTACH]
börjat bygga en stomme i 82mm x 45mm limträvirke.

[ATTACH=CONFIG]51532[/ATTACH]
stommen börjar ta form.

[ATTACH=CONFIG]51533[/ATTACH]
MDF 1st 16mm och en 19mm

[ATTACH=CONFIG]51534[/ATTACH]spacklat lite och satt dit 19mdf skivan och lodat upp det hela, golvet var inte allt för rakt :p

[ATTACH=CONFIG]51535[/ATTACH]slipat, målat och fått dit övre skivan.
efter detta kort har jag satt dit ett par snestag och målat den övre skivan :)
#2 - 20 februari 2012 09:36
sånt här gör att de är roligt å följa trådar, när någon inte undrar om bänken "nils-oskar" från IKEA håller, utan ist gör ett rejält å fint bygge själv. riktigt najs!
detta ska följas.
#3 - 20 februari 2012 11:25
blir nog ett kanonbygge. Kommer följas :)
#4 - 20 februari 2012 12:49
MrH skrev:
sånt här gör att de är roligt å följa trådar, när någon inte undrar om bänken "nils-oskar" från IKEA håller, utan ist gör ett rejält å fint bygge själv. riktigt najs!

detta ska följas.

tackar :)
ja bygger man själv vet man att det håller och att det inte består av vikt papp och laminat ;)
byggde bänken såpass hög för att filtret skulle få plats under karet, alustativet är inte tillräckligt hög :p
#5 - 20 februari 2012 12:51
iwansson skrev:
blir nog ett kanonbygge. Kommer följas :)

#6 - 20 februari 2012 13:43
en update :)

[ATTACH=CONFIG]51536[/ATTACH]
bänken färdigmålad, karet på plats, filtret på plats, amatur upphängd, vatten rötter och lite växter i :)

[ATTACH=CONFIG]51537[/ATTACH]
2x 54w t5

[ATTACH=CONFIG]51538[/ATTACH]
2x 150w MH
[ATTACH=CONFIG]51539[/ATTACH]
lite schiffersten i.

teknik
filtret är ett Eheim professional 3 2180
rampen är en aquastyle HLD-1800C
3x 150w MH 2x 54w t5 och 4blå spottar med 7st lampor i varje.
en PH dator.
#7 - 20 februari 2012 15:27
ser riktigt härligt ut. snyggt.
#8 - 20 februari 2012 15:33
snabbt bygge detta :P haha
#9 - 20 februari 2012 15:40

haha japp 5an i vettu ;) nja började med bänken i måndags efter jobbet, hämtade karet i lärdags, ägnade lördag-söndag åt att dra igång det hela :)
#10 - 20 februari 2012 15:41
ofasen. aa då var det tillomed rätt snabbt :P haha
vad är tänkt att ha för invånare?
#11 - 20 februari 2012 18:51
bra jobbat ser upperligt bra ut detta skall följas med nyfikenhet
#12 - 20 februari 2012 19:07
hannesc skrev:
ofasen. aa då var det tillomed rätt snabbt :P haha

vad är tänkt att ha för invånare?

jo det blev lite stressigt, var och kollade på karet förra fredagen, bestämde att jag skulle ha det. sen var det bara hem och flytta ett 200L och ett 80L kar, sen börja bygga :p måste göra så annars får jag aldrig tummen ur ;)
invånare blir åt så kallade monster-hållet är tanken:) Black ghost, eldål .m.m inte bestämt än.
idag fick mina chokladciklider flytta in :)
#13 - 20 februari 2012 19:08
gonzo44 skrev:
bra jobbat ser upperligt bra ut detta skall följas med nyfikenhet

tackar :D
#14 - 20 februari 2012 19:10
Snygg jobbat, då har du verkligen haft bra tempo ändå. Kul med nya projekt att följa. :)

Blev intresserad av lysrampen du köpt eftersom jag själv går i tankarna på ett 720L akvarium så googlade lite på den men lyckades inte hittat nått vettigt. Du har ingen länk till lite info eller ställe där du köpt den?
#15 - 20 februari 2012 19:10
hult87 skrev:
jo det blev lite stressigt, var och kollade på karet förra fredagen, bestämde att jag skulle ha det. sen var det bara hem och flytta ett 200L och ett 80L kar, sen börja bygga :p måste göra så annars får jag aldrig tummen ur ;)

invånare blir åt så kallade monster-hållet är tanken:) Black ghost, eldål .m.m inte bestämt än.

idag fick mina chokladciklider flytta in :)

och bilden på det kommer eller:p jodå, du vet hur det ligget till med det här med bilder;)
#16 - 20 februari 2012 19:13
Snyggt! Vad är det för bakgrund du har i? Kul att fler väljer att göra fint och plantera för att sedan skicka in marodörer till fisk ;)
Eller ska du köra med mer inredningsvänliga "monster"?
#17 - 20 februari 2012 19:13
ja det har varit lite att göra :p

rampen var med karet när jag köpte det, har också försökt hitta info om den men utan framgång, hemsidan funkade inte, hittade lite diskutioner på olika forum och där har jag kommit fram till att den är tillverkad i kina. antar att den inte importeras längre :/
#18 - 20 februari 2012 19:14
gonzo44 skrev:
och bilden på det kommer eller:p jodå, du vet hur det ligget till med det här med bilder;)

klart det kommer bilder, en tråd utan bilder är en död tråd ;)
#19 - 20 februari 2012 19:16
Triumph skrev:
Snyggt! Vad är det för bakgrund du har i? Kul att fler väljer att göra fint och plantera för att sedan skicka in marodörer till fisk ;)

det är en 3D bakgrund, vet inte tillverkare men gillar den :) jag ska FÖRSÖKA ha lite mer inredningsvänliga monster ;)
#20 - 20 februari 2012 19:28
Triumph skrev:

jag sätter mina pengar på att det är en sådanhäringa bakgrund, men jag kommer inte ihåg vad den heter
[ATTACH=CONFIG]51544[/ATTACH] satt i min vägg innan :(
#21 - 20 februari 2012 19:39
Vi får se när dimman lättar
#22 - 20 februari 2012 19:42
gonzo44 skrev:
jag sätter mina pengar på att det är en sådanhäringa bakgrund, men jag kommer inte ihåg vad den heter

Vi får se när dimman lättar. High tech lysramp vill jag lova. Som jag sa, utrustning för lugnt och trevligt växtkar. Men... ;)
#23 - 20 februari 2012 19:46
Triumph skrev:
Vi får se när dimman lättar. High tech lysramp vill jag lova. Som jag sa, utrustning för lugnt och trevligt växtkar. Men... ;)

mmm;) tror nog att växterna kommer flyta för det mesta:D
#24 - 20 februari 2012 20:10
Riktigt fin kar och ett mycket fint hemmabygge till bänk. Ser ut att kunna klara en hel del.
#25 - 20 februari 2012 21:10
gonzo44 skrev:

ja en sån måste det vara :) di fick ha kvar pengarna där ;)
gjort dig av med det? redigt snyggt!
#26 - 20 februari 2012 21:11
Triumph skrev:

ja det är bara att prova ;) är väll skoj att plantera om lite varje dag ;)
#27 - 20 februari 2012 21:13
macke_fisk skrev:
Riktigt fin kar och ett mycket fint hemmabygge till bänk. Ser ut att kunna klara en hel del.

ja vikten ska inte vara något problem :)

ska se om jag kan få lite luckor till bänken med :)
#28 - 20 februari 2012 22:31
Kul med ett nytt projekt, ska bli spännande:)
#29 - 20 februari 2012 22:34
ja roligt att starta något nytt med en inriktning man inte gjort innan :)
#30 - 21 februari 2012 15:00
hult87 skrev:
ja en sån måste det vara :) di fick ha kvar pengarna där ;)

gjort dig av med det? redigt snyggt!

ja jag va tvungen att ta bort de ur väggen, min dotter har rummet bakom nu, och då kändes det olämpligt med karet där... men jag fick ju mitt 860L istället:p
#31 - 21 februari 2012 21:07
gonzo44 skrev:
ja jag va tvungen att ta bort de ur väggen, min dotter har rummet bakom nu, och då kändes det olämpligt med karet där... men jag fick ju mitt 860L istället:p

okej, ja det är ju inte helt fel :)
#32 - 23 februari 2012 19:52
sedan sist så har jag gjort rent min fx5a och fått i lite filtergojs från det i 600L karet, ge bakteriekulturen en liten boost :)
så har chokladcikliderna fått flytta in men fega som f'n, gömmer sig i skuggan av rötterna hela dagarna :/ men hoppas de kanske vågar sig fram när fler invånare flyttar in och visar att det inte är farligt ;)
på bilderna är det frigolit-skivor mellan reglarna(tillfälligt lösning för att inte se skiten under) tills jag fixat till lite luckor :p
ingen tråd utan bilder så håll till godo ;)

[ATTACH=CONFIG]51634[/ATTACH]
efter ommöblering i karet.

[ATTACH=CONFIG]51635[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51636[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51637[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]51638[/ATTACH]
#33 - 23 februari 2012 19:57
Riktigt snyggt, verkligen snyggt. Fler växter skulle kanske göra det ännu snyggare!
#34 - 23 februari 2012 20:01
riktigt riktigt tjusigt.
#35 - 23 februari 2012 20:20
tackar tackar :) ja mer växter ska det bli, de som är i ryckte jag ur 200L karet som stod där innan, kommer fylla på allt efter som :)
#36 - 23 februari 2012 20:29
Ah, en ny spännande tråd - denna har jag missat! Det är en riktigt härlig "djungel"-feeling du har fått till med rötterna. Ser helskönt ut!:)
#37 - 23 februari 2012 21:02
tackar :) är nöjd med de rötterna, lite storlek på dom :) ska i mer växter så det blir lite mulligare i bak :)
#38 - 28 februari 2012 21:08
Nu har det tillkommit några växter, bl.a lite mer anubias på rötterna. hoppas det växer på bra i detta nu, ska börja med pmdd och ec hade jag tänkt, målet är att köra med trycksatt co2.

har även tillkommit ett par fiskar...

[ATTACH=CONFIG]51753[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51754[/ATTACH]enda bilden jag har på den änsålänge, gömmer sig väldigt bra i karet:p

[ATTACH=CONFIG]51755[/ATTACH]
skoj men någon som inte gömmer sig ;)
[ATTACH=CONFIG]51756[/ATTACH]

får se om det går få lite kort på BG'n imorgon och någon bild på karet.
#39 - 28 februari 2012 21:59
Fina fiskar, min bg kommer alltid fram vid matningen får hoppas din gör det med.
#40 - 29 februari 2012 05:24
Oh... det var en skum fisk! Vad heter den?
#41 - 29 februari 2012 20:45
solis skrev:
Fina fiskar, min bg kommer alltid fram vid matningen får hoppas din gör det med.

okej ja den hittade en väldigt bra plats i en hålighet i roten, provat att locka fram den med röda mygg och det funkade :)
#42 - 29 februari 2012 20:46
Oh... det var en skum fisk! Vad heter den?

Det är en Black ghost :)
#43 - 2 mars 2012 14:07
hult87 skrev:
Nu har det tillkommit några växter, bl.a lite mer anubias på rötterna. hoppas det växer på bra i detta nu, ska börja med pmdd och ec hade jag tänkt, målet är att köra med trycksatt co2.

har även tillkommit ett par fiskar...

[ATTACH=CONFIG]51753[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]51754[/ATTACH]enda bilden jag har på den änsålänge, gömmer sig väldigt bra i karet:p

[ATTACH=CONFIG]51755[/ATTACH]

skoj men någon som inte gömmer sig ;)

[ATTACH=CONFIG]51756[/ATTACH]

får se om det går få lite kort på BG'n imorgon och någon bild på karet.

Fan vad coolt! Mina "monster" bara gömmer sig... Men de ska väl både aklimatisera sig och växa en aning innan de spänner och visar upp sig. Har nu Channa Bleheri (blue galaxy), Cichlasoma Festae, Aquidens Rivulatus, Parachromis Managuense och Crenicichla Saxatilis
#44 - 6 mars 2012 16:31
Triumph skrev:
Fan vad coolt! Mina "monster" bara gömmer sig... Men de ska väl både aklimatisera sig och växa en aning innan de spänner och visar upp sig. Har nu Channa Bleheri (blue galaxy), Cichlasoma Festae, Aquidens Rivulatus, Parachromis Managuense och Crenicichla Saxatilis

ja inte mycket man ser av BG'n
trevliga fiskar du har:) jag funderar vad jag skall ha för fisk som visar sig lite mer?
#45 - 15 mars 2012 17:07
har varit väldigt dålig med att uppdatera det senaste, har varit fullt upp! men det har tillkommit lite nya invånare, lite bilder kommer på dessa :) funderat endel på luckorna till bänken, tror jag ska sätta glasskenor i och sedan kolla om jag kan få tag på frostat glas och lägga en belysning i bänken:) några idee'r eller tips på det?
sen kanske man ska köra lite djungeltema runt hela karet, tänker typ kamonät med en massa växter och så i. hmmm....

[ATTACH=CONFIG]52118[/ATTACH]
L029 har 3st
[ATTACH=CONFIG]52119[/ATTACH]
bättre bild+ en chokladciklid som tittar fram :)
[ATTACH=CONFIG]52120[/ATTACH]
L239 blev ju förälskad i dom när jag såg dom så en fick följa med hem :)
[ATTACH=CONFIG]52121[/ATTACH]
Sötvattenbarracuda :)
[ATTACH=CONFIG]52122[/ATTACH]det börjar växa lite :)
[ATTACH=CONFIG]52123[/ATTACH]en av mina 2 fei feng:) käkade upp alla tufsalger på växter och rötter inom 48timmar grymt nöjd :)
finns även en eldål men skygg får försöka ta kort på den en annan dag :)
en helhetsbild på karet så går det tänka sig bänken med frostat glas och ett djungeltema på väggen bakom :)
[ATTACH=CONFIG]52124[/ATTACH]
#46 - 15 mars 2012 17:41
Hult, en fråga. Du lnkade bilder innan på dina nyinförskaffade fiskar. vad tusan är den första för något? ser ut som en channa av ngt slag =/
#47 - 15 mars 2012 18:56
firejackan skrev:
Hult, en fråga. Du lnkade bilder innan på dina nyinförskaffade fiskar. vad tusan är den första för något? ser ut som en channa av ngt slag =/

fengädda är det närmare bestämt en
polypterus endlicheri :) trevlig fisk, framme i perioder på dagarna :)
#48 - 15 mars 2012 19:33
ser mycke bra ut herr Hult...
#49 - 15 mars 2012 21:43
tackar :) har tänkt att göra en lite seriösare lista på exakt vad för som finns i karet som fisk, snäckor och växter:)
ska göra efterforskning och ta endel nya kort och så när jag fått hem en systemkamera jag beställt :)
#50 - 16 mars 2012 21:25
hult87 skrev:
tackar :) har tänkt att göra en lite seriösare lista på exakt vad för som finns i karet som fisk, snäckor och växter:)

ska göra efterforskning och ta endel nya kort och så när jag fått hem en systemkamera jag beställt :)

Ok gött det ser vi fram emot;)
#51 - 17 mars 2012 08:49
Kanonfint projekt! Har du latinska namnet på baracudan?
#52 - 17 mars 2012 16:54
laasesku skrev:
Kanonfint projekt! Har du latinska namnet på baracudan?

[h=1]Ctenolucius hujeta :)[/h]
#53 - 19 mars 2012 22:20
fick hem min nya kamera idag så provade lite snabbt :)

[ATTACH=CONFIG]52160[/ATTACH]fei feng
[ATTACH=CONFIG]52161[/ATTACH]min skygga eldål, ska locka fram den imorgon och se om det inte går att få bättre bild :) men den gillar sig grotta:)
[ATTACH=CONFIG]52162[/ATTACH]Hujetan, en riktig jägare :)

[ATTACH=CONFIG]52163[/ATTACH]grävt en liten grotta :)

[ATTACH=CONFIG]52164[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52165[/ATTACH]chokladciklid :)

[ATTACH=CONFIG]52166[/ATTACH]L239
#54 - 21 mars 2012 21:47
skit också, åkt på vita prick! [:(!] medicinera och hoppas det går bra.
#55 - 22 mars 2012 15:20
hult87 skrev:
[h=1]Ctenolucius hujeta :)[/h]

Intressant. Är lite "fan" av barracuda eftersom jag dyker. Trodde dock inte det fanns sötvattens. Får man fråga vad du gett för en sådan?
#56 - 22 mars 2012 20:43
laasesku skrev:
Intressant. Är lite "fan" av barracuda eftersom jag dyker. Trodde dock inte det fanns sötvattens. Får man fråga vad du gett för en sådan?

okej ja gillar denna skarpt :)ser du mycket barracudor när du dyker? gav inget för den, fick den faktiskt av hellsson här på zoopet när jag hälsade på honom i gbg :)
#57 - 23 mars 2012 15:15
Hehe, har hänt att man sett stora stim men det har inte vart så ofta. Hade dock turen att se ett stort stim på nåt hundratal som "cirkulerade", lade mig under stimmet på rygg och tittade upp, det var mäktigt:D
#58 - 23 mars 2012 15:16
hult87 skrev:
okej ja gillar denna skarpt :)ser du mycket barracudor när du dyker? gav inget för den, fick den faktiskt av hellsson här på zoopet när jag hälsade på honom i gbg :)

Får forska vidare på barracudan helt enkelt:)
#59 - 23 mars 2012 15:28
Du har fått till ett riktigt trevligt kar med massa spännande innevånare. :)

fei feng är en Semaprochilodus taeniurus visst?Har tittat en del på dessa själv för jag tycker ser riktigt trevliga ut. Så då kommer lite frågor, håller de sig i mitten av karet eller är det som andra algätare att de åker runt och suger på allt bara?
Är de så hemska på äta växter som folk säger eller går de att ha dem i ett kar med lite växter?

Hoppas du hunnit få någon uppfattning om dessa frågor så jag själv kan besluta mig om jag vill ha en eller inte. :D
#60 - 23 mars 2012 16:09
Snyggt det blev! :D
#61 - 23 mars 2012 19:46
laasesku skrev:
Hehe, har hänt att man sett stora stim men det har inte vart så ofta. Hade dock turen att se ett stort stim på nåt hundratal som "cirkulerade", lade mig under stimmet på rygg och tittade upp, det var mäktigt:D

okej ja det kan jag tänka mig, låter riktigt mäktigt :) skulle vara nått att uppleva :)
#62 - 23 mars 2012 19:47
laasesku skrev:
Får forska vidare på barracudan helt enkelt:)

ja precis :) en riktigt trevlig fisk änsålänge, måste försöka få den att ta dött, äter bara levande som det är nu.
#63 - 23 mars 2012 19:55
AffeAlien skrev:
Du har fått till ett riktigt trevligt kar med massa spännande innevånare. :)

fei feng är en Semaprochilodus taeniurus visst?Har tittat en del på dessa själv för jag tycker ser riktigt trevliga ut. Så då kommer lite frågor, håller de sig i mitten av karet eller är det som andra algätare att de åker runt och suger på allt bara?

Är de så hemska på äta växter som folk säger eller går de att ha dem i ett kar med lite växter?

Hoppas du hunnit få någon uppfattning om dessa frågor så jag själv kan besluta mig om jag vill ha en eller inte. :D

tackar :D

vad jag märkt än så länge så heller de sig mest i mitten och är framme hela tiden och utforskar :) nepp inte som andra algätare utan simmar omkring och utforskar men är en väldigt bra algätere, rensade hela 600L karet på tofsalger inom 48timmar :)
nej, verkar vara en liten fel bild av dessa för mina har inte rört några växter och innan jag skaffade dessa frågade jag runt om hur andra uppfattat detta och fick 6-7svar och alla var eniga ''inte rört en enda växt :)
hur stort kar ska du ha dom i? dessa blir ju rätt stora ;) dessa två är10cm+ men kommer troligtvis få sära på dom när de växt till sig för de blir ganska aggresiva mot varandra när de blir äldre.
#64 - 23 mars 2012 22:13
Håller på planera och spara pengar till ett 720l kar med sa/jordätare och jag söker lite roligare/ovanligare fiskar än diskus som man kan ha i mitten eftersom jordätarna håller sig mest på botten. Då tänkte jag på denna.

Tack för svaren på frågorna, man kanske bara ska skaffa en då eller vill de ha sällskap?

mvh
// Alf
#65 - 25 mars 2012 20:29
AffeAlien skrev:
Håller på planera och spara pengar till ett 720l kar med sa/jordätare och jag söker lite roligare/ovanligare fiskar än diskus som man kan ha i mitten eftersom jordätarna håller sig mest på botten. Då tänkte jag på denna.

Tack för svaren på frågorna, man kanske bara ska skaffa en då eller vill de ha sällskap?

mvh

// Alf

okej trevligt :) en är nog det bästa, kommer nog få flytta en snart, men de är ju inviduella som alla fiskar :)
#66 - 26 mars 2012 18:06
hult87 skrev:
okej ja det kan jag tänka mig, låter riktigt mäktigt :) skulle vara nått att uppleva :)

Att ta dykcert i vissa länder behöver inte vara särskilt dyrt. Du kan göra grundkursen på 3-4 dagar. Bara ett tips:)

Ska du i med några mer roliga fiskar ??
#67 - 27 mars 2012 20:33
laasesku skrev:
Att ta dykcert i vissa länder behöver inte vara särskilt dyrt. Du kan göra grundkursen på 3-4 dagar. Bara ett tips:)

Ska du i med några mer roliga fiskar ??

okej, ja det får kikas upp när det bär utomlands :)

får se lite vad som får plats och vad jag hittar för skoj, tips är välkomna :)
dom som går i nu blir ju ganska stora ;)
#68 - 27 mars 2012 20:35
nu är medicineringen mot vita prick klar, får ha lite koll närmaste dagarna :)
#69 - 28 mars 2012 13:53
Hoppas det funkar med medecinen.
#70 - 28 mars 2012 14:36
gonzo44 skrev:
Hoppas det funkar med medecinen.

ja det ser ut så änsålänge iaf :) alla fiskar ser friska ut, inte sett L239 malen, skygg av sig:/ får spana lite ikväll :)

Annons