Vattenbyten...?

#1 - 7 oktober 2011 20:02
Hej, Jag har tre akvarium och undrar hur ofta och hur mkt vatten man ska byta :confused:...? Just nu byter jag ca 1/3 av vattnet + gör rent pumpen en gng i veckan och slammsuger oxå 1 gng i månaden.
Hur ska man egentligen göra? Alla säger ju typ olika :confused:
I NEED HELP!

Mvh S.E
#2 - 7 oktober 2011 20:08
byt fortsatt en tredjedel. Filtret kan man göra rent när det klaggar igen. Varför slammsuga? köp lite snäckor som gräver så slipper du detta. Kom ihåg att alla godsaker finns i botten :)
#3 - 7 oktober 2011 20:12
Byt du 1/3 vatten varje/varannan vecka. Göra rent pumpen, hur gör du det? Det kan vara ett ödestiget misstag att göra rent som i kliniskt rent. Krama ur filtret lite lätt om du märker att pumpen går ner i cirkulation, annars så kan du låta det vara!
Botten kan du låta bli om den är ren, håll inte på att köra ner slammsugen för djupt, utan om det är riktigt mycket skit så ta det som är lätt på ytan isf.

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=74

H
är har du lite matnyttig info

Edit: Uppenbar pucktvåa. Man ska inte äta samtidigt som man skriver ;)
#4 - 7 oktober 2011 20:14
krama ur filtermattan i akvarievatten för övrigt.

Vanish och Mathias gav samma råd, pepp!
#5 - 8 oktober 2011 06:49
Tack för alla svar!
Mathias: Ok, vad för sorts snäckor pratar du om? (en snäckfråga till) Jag har en anenome helena och de äterju andra snäckor, kan man ha flera sådana tillsammans utan att de äter varandra? kan man ha de snäckor du pratar om tillsammans med en anentome helena?
Vanish: Jag gör rent pumpen genom att plocka isär den och skölja ur filter kudden med kranvatten... Är detta fel? (akvariet har varit i gång i lite mer än ett år...) Ok men om det ligger avföring på bottnen, vad gör man då? (som i små högar)

Jag har även en hel del alger på akvarierutan som min algmagnet inte ka få bort för att det sitter för hårt... Vadkan man göra då?
#6 - 8 oktober 2011 08:19
Vi pratar om malaysiska sandsnäckor. Av vissa anses dom vara skadodjur men om man har sandbotten (tex julas blästersand) så är dom GULD värda! De syns knappt på dagen då de gräver ner sig. Detta gör att botten inte blir packad samtidigt som de drar runt det som ligger på ytan så att det kan komma ner i sanden och bilda goda bakterier.
Det ska du undvika! Om du märker synbar minskad effekt på pumpen så är det dags att göra rent lite. Men då tar du en hink med akvarievatten, ta loss filtermassan och bara krama ur lite lätt. Tänk nästan såhär: Ju skitigare filter utan minskad effekt desto bättre!
Då köper man en algskrapa med kort skaft, så är det bara att gå lös ;) Skrapa algerna innan du gör ett vattenbyte.

Det med om din anetome kan gå tillsammans med sandsnäckor kan jag tyvärr inte svara på!
#7 - 8 oktober 2011 08:43
Ok tack men i det karet har jag ganska så grovt grus, kanske inte särskilt bra de heller, men senare kanske man kan skaffa ett par stycken till mitt nya kar? 92L fint grus/grov sand
#8 - 8 oktober 2011 21:38
Okej, då vet jag inte riktigt. Skiten brukar väl åka ner lite lättare i grovt grus men sandsnäckor känns inte som något bra alternativ då. Men du behöver inte suga i botten om det inte är skiten. Och då menar jag på ytan. I gruset så gör det inget eftersom det bildas bra bakterier där :)
#9 - 8 oktober 2011 21:49
Du ska inte städa pumpen...min har gått i 1 1/5 år nu utan att jag rört den:) om den klaggar igen fort kanske du behöver en bättre/större pump.
Till algerna på rutan köper du en skrapa med rakblad på den tar algerna finns i zooaffären.
#10 - 8 oktober 2011 22:00
eller så tar du ett plastkort till algerna. jag tar bort dem med mitt körkort ;)
#11 - 8 oktober 2011 22:08
eller så tar du ett plastkort till algerna. jag tar bort dem med mitt körkort ;)

Funkar säkert det med :D har inte provat men det var en idé
#12 - 9 oktober 2011 06:36
Haha tyvärr har jag inget körkort annat än det jag fick på legoland 2005 ^^ Men det ska väll gå om jag hittar det? ;)
#13 - 9 oktober 2011 06:36
Annars kanske jag kan sno mammas en stund? ;) Hon kmr tro att jag är galen om jag frågar om jag får låna det till akvariet ^^
#14 - 9 oktober 2011 06:39
Men KÄLLEBACKEN rakblad... hmm är det inte dåligt för akvariet? Det rostar väll??
#15 - 9 oktober 2011 06:55
Det finns ett tips här på zoopet om att använda en isskrapa... Fungerar perfekt! Bara man är noga med att inte få med något litet gruskorn, för då blir det repigt!
#16 - 9 oktober 2011 07:35

Körkortet? Jag skulle inte använda mitt till akvariet, det är ju trots allt en värdehandling... När det går sönder så frågar de varför, och du svarar att du har skrapat alger i akvariet med det. :p
#17 - 9 oktober 2011 09:25
kryddan803 skrev:
Men KÄLLEBACKEN rakblad... hmm är det inte dåligt för akvariet? Det rostar väll??

Det är ju inte meningen att du ska lämna kvar det i karet ;)
#18 - 9 oktober 2011 09:35
gummianka skrev:
Körkortet? Jag skulle inte använda mitt till akvariet, det är ju trots allt en värdehandling... När det går sönder så frågar de varför, och du svarar att du har skrapat alger i akvariet med det. :p

Äh, det håller! Det är det mjukaste av mina kort i plånboken, thats why :)
#19 - 9 oktober 2011 10:08
Sålänge du tar ur skrapan och kanske till och med torkar den lite lätt så håller den länge! Skulle inte heller använda körkortet, skulle det av någon anledning pajja så kostar det att skaffa ett nytt än det gör att skaffa en riktig skrapa från början. Råkade tvätta mitt pass en gång i tiden efter en bra kväll (hade just under denna period förlorat körkortet) och det blev ett jäkla liv när jag skulle skaffa ett nytt. Polistanten va inte särskilt nöjd med mig alls faktiskt...

http://www.pwss.se/product.php?productid=6487&cat=7&page=1

H
är är tex en bra. Att det är ett kort skaft på den vilket gör att du får doppa armen men levererar mer kraft istället :)
#20 - 9 oktober 2011 12:53
Det finns ett tips här på zoopet om att använda en isskrapa... Fungerar perfekt! Bara man är noga med att inte få med något litet gruskorn, för då blir det repigt!

Ok ja det låter som en bra idé, ja inte bra med repigt glas ;)
#21 - 9 oktober 2011 12:54
stefanr72 skrev:
Det är ju inte meningen att du ska lämna kvar det i karet ;)

Haha nej men jaja jag mena att det kanske inte e så lätt att få det att inte rosta om man inte torkar av det väldigt noga efter... ^^ Ojj nu blev de krångligt ;)
#22 - 9 oktober 2011 12:55
Äh, det håller! Det är det mjukaste av mina kort i plånboken, thats why :)

JAg använde mitt legolandkörkort och det funkade klockrent ^^ Men mamma var faktiskt villig att låna ut ett av sina kort men inte körkortet så det fick bli mitt ist ;)
#23 - 9 oktober 2011 12:57
Vanish skrev:
Sålänge du tar ur skrapan och kanske till och med torkar den lite lätt så håller den länge! Skulle inte heller använda körkortet, skulle det av någon anledning pajja så kostar det att skaffa ett nytt än det gör att skaffa en riktig skrapa från början. Råkade tvätta mitt pass en gång i tiden efter en bra kväll (hade just under denna period förlorat körkortet) och det blev ett jäkla liv när jag skulle skaffa ett nytt. Polistanten va inte särskilt nöjd med mig alls faktiskt...

http://www.pwss.se/product.php?productid=6487&cat=7&page=1

H
är är tex en bra. Att det är ett kort skaft på den vilket gör att du får doppa armen men levererar mer kraft istället :)

Ja det låter som ett bra alternativ och vad gör det om man får doppa armen i vattnet? Sålänge man blir av med algerna ;)
Vi hade ngt liknande fast med längre skaft för ett tag sen men det var en viss person som råkade sätta sig på den så den gick sönder (*host host* inte jag) ;)
#24 - 9 oktober 2011 12:58
Jag använder en isskrapa av plast köpt på någon mack för 10 kr. Väldigt simpelt och effektivt.
#25 - 9 oktober 2011 13:00
Spongeduck skrev:
Jag använder en isskrapa av plast köpt på någon mack för 10 kr. Väldigt simpelt och effektivt.

Precis! :)
#26 - 9 oktober 2011 13:02
Behöver inte kosta så mkt att få det så mkt finare :)

Annons