Från Cyano till grönt ludd

#1 - 25 maj 2011 09:42
Som rubriken lyder, har fajtats med cyano i tre veckor och bombade till slut i GT och sen var dom väck.
Fixade ett vattenbyte och körde kolfilter två dagar, tog ur kolet och ersatte med vanlig filtermassa.
I med nya plantor som ersättning för de som strök med, gödslade med Plant nutrition från Aqua care, och nu dyker det upp nåt grönt jä-a ludd på stenar och blad.
Burken 100 liter
Ljus, 2 x 18 Aqua nånting.
Filter Eheim pro 300

Fiskar i huvudsak tetror och andra små sydamerikaner.

Vad gör man?
Avvaktar?
Pytsar i ett helrör whisky? ( i sig själv.)
Ny bekämpning med kemikalier? gillar inte detta med kemikalier.
eller släggan genom glaset?
#2 - 25 maj 2011 11:56
Låter som Cladophora. Isåfall gör man på samma sätt som att försöka få ur mossa - man plockar den.
Är det fuzz-algae så har du någon form av näringsbrist vilket blir lätt att felsöka om du kör AquaCare eftersom det då förmodligen är N, P eller K. PMDD hjälper isåfall.
#3 - 25 maj 2011 13:25
defdac skrev:
Låter som Cladophora. Isåfall gör man på samma sätt som att försöka få ur mossa - man plockar den.

Är det fuzz-algae så har du någon form av näringsbrist vilket blir lätt att felsöka om du kör AquaCare eftersom det då förmodligen är N, P eller K. PMDD hjälper isåfall.

Verkar inte som Cladophora, troligen fuzzisar, får väl beställa PMDD på stört..

återkommer..
#4 - 25 maj 2011 17:59
defdac skrev:

Har best. PMDD, kan jag kickstarta med dubbla dosen?
#5 - 25 maj 2011 18:05
Skulle behöva se växtmängen isåfall. Jag själv kör det men det är ett CO2-hightech med rätt mycket ljus.
#6 - 25 maj 2011 18:24
Lite knepigt iom att jag inte kan lägga upp foto..
#8 - 25 maj 2011 19:01
Borde räcka med normaldos tycker jag.

Annons