Mal vägrar flytta ur båt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Mal vägrar flytta ur båt.

    Idag fick mina arbetskompisar nys om att jag har en massa akvarium hemma och fick genast ta över underhållet av det kar vi har på jobbet.

    I det karet står en akvariedekoration föreställande en båt/vrak som ingen tycker om. Vi vill ha bort det. Problemet är att i båten bor en mal. Jag vet inte riktigt vad för mal det är då den vägrar lämna båten. Den va svart och lite beige och med taggar (tror jag, svårt att se in i båten).

    Nu behöver jag få tips på hur vi kan locka ut den ur båten. Jag stoppade in fingret i båten försiktigt och försökte pilla ut den men den ville inte flytta. Vad ska vi göra? Tydligen har mina arbetskamrater spanat efter malen i ett par månader men vi gissar att den bara lämnar båten på nätterna när vi inte är där.

    Alla tips är välkomna!
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • Guest

    #2
    Lite synd att ta bort den då malen verkar älska den.
    Men bara lyft upp vraket, malen kommer simma ur den, om inte förr när den är upptagen.
    Inte ofta malar väljer att stanna kvar i något som rör sig. Men är den envis så håll vraket strax ovanför vattenytan och sänk den upp o ner lite försiktigt så kommer den simma ur.

    Lös gärna problemet med ett nytt gömställe till malen innan...

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Malen är nog aktiv på natten och borde få behålla sin båt

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Kan ni inte gömma båten bakom en rot eller växter? Då ser ni inte båteländet och malen kan få behålla sin bostad.
        Annars funkar det oftast att göra så som Anettejt beskriver.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av Anettejt
          ofta malar väljer att stanna kvar i något som rör sig. Men är den envis så håll vraket strax ovanför vattenytan och sänk den upp o ner lite försiktigt så kommer den simma ur.
          Jag har tagit upp båten och skakat lite på den under vattnet men malen vägrar. Har även gjort som du beskriver med båten över ytan och ner igen.

          Jag ska ta med en grotta till jobbet idag för att se om malen vill flytta in där istället och lägga en algtablett i nya grottan så den blir mer lockande

          Jag skriver hur det går
          Senast redigerad av Loelle; 01 February 2008, 08:54.
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Ursprungligen postat av lili76
            Kan ni inte gömma båten bakom en rot eller växter? Då ser ni inte båteländet och malen kan få behålla sin bostad.
            Det skulle va en idé om de andra försöken misslyckas. Jag tar med lite växter hemmifrån idag och försöker gömma den lite.

            Jag tycker egentligen oxå att h*n borde få behålla sin båt men några andra på jobbet va benhårda. En ville t.o.m hämta en hammare och slå sönder båten för att få ut malen!
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Ursprungligen postat av Loelle
              Det skulle va en idé om de andra försöken misslyckas. Jag tar med lite växter hemmifrån idag och försöker gömma den lite.

              Jag tycker egentligen oxå att h*n borde få behålla sin båt men några andra på jobbet va benhårda. En ville t.o.m hämta en hammare och slå sönder båten för att få ut malen!
              Vilka taskmörtar...
              Min ancistruspojk har "adopterat" en fejkrot. Vi köpte den vid ett svagt tillfälle när vi startade upp karet och då var den både fin och såg naturlig ut. Efter att han gnagt på den så är den inte särskilt realistisk längre och lika ful som dykare, båtar osv. Men han _älskar_ den där roten och jag känner mig grym när jag bara ser till utseendet. Lösning blev att gömma den bakom en stor rot. Ancistrus glad och jag glad.

              Håller tummarna för att han väljer din fina kokosnöt istället så alla blir glada och nöjda!
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #8
                Nu är "fällan" gillrad! En smaskig algtablett i kokosnötsgrottan. Vi får se nästa vecka om det har fungerat.
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • Teague
                  • January 2008
                  • 22

                  #9
                  Den har kanske vuxit fast
                  Finns i sjön!

                  Kommentar

                  • Loelle
                    • July 2007
                    • 623

                    #10
                    Ursprungligen postat av Teague
                    Den har kanske vuxit fast
                    hehe, nejdå. Jag såg dne röra sig i båten och öppningarna är tillräckligt stora för den att komma ut
                    Lelle
                    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Låt den stackaren behålla sin bå, vem skulle ta ifrån en unge sin snutte?*hehe*
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • Totmes
                        • December 2007
                        • 181

                        #12
                        Prova med att inreda med en "ny" grotta med ex rötter på ett sådant sätt att den nya grottan är dolt för insyn. Då den mal du har troligtvis är en av två arter vart jag bara kommer ihåg den ena (Pseudohemiodon laticeps-Spadmal, platthuvad sugmal) Den andra som jag mest misstänkar att det är kan jag kolla upp tills i morgon.

                        Men var försiktig med att skrämma den för mycket om du har bestämt dig för att ha den kvar! Om den har ett bättre alternativ till bo kommer den säkert att flytta.

                        Jag har en (Synodontis angelicus) mal som bodde inne mellan rötterna tills jag skaffade en annan mal (Ojapock Pseudancistrus Niger) mal i samma storlek (15cm) och då blev Synodontisen bortjagat av Ojapocken. Men som tur var hadde mina barn krävt att vi skulle ha ett skepp, så nu bor den där och värkar stortrivas!

                        Det positiva med det är att nu ser vi ofta Synodontisen då den ligger i öppningen och titter ut med sina trollska ögon...

                        Kommentar

                        • Totmes
                          • December 2007
                          • 181

                          #13
                          Här kommer namnet som jag lovade dig på den mal jag tror att du har i ditt kar: Platydoras costatus Chokladmal (Kölmalar). Kolla länkarna nedan om det kan vara den.





                          Kommentar

                          • JohanRex
                            • June 2007
                            • 144

                            #14
                            Jag hade en ancistrus som vägrade komma ur en rot. Så jag tog rot och mal och ställde på botten av en hink med akvarievatten utan cirkulation. Det blev nog ganska lite syre i hans rot för på morgonen efter satt han på roten istället för i den. Det var bara att knycka roten och ge honom ett nytt gömställe. Fast han hatar mig ända sen dess och är skyggare än nånsin.

                            Kommentar

                            • Loelle
                              • July 2007
                              • 623

                              #15
                              Jag kan gladeligen informera att när jag kom till jobbet i morse så hade malen lämnat båten och låg istället under en skiffelplatta lutad mot en sten. Jag passade på att snabbt lyfta upp båten

                              Jag försökte ta några kort på malen och ska under kvällen ladda upp dom på min Zoonen sida.
                              Lelle
                              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...