Vildfångat vs Odlat, vilket är bäst ur miljösynpunkt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • addo
    • January 2007
    • 609

    Vildfångat vs Odlat, vilket är bäst ur miljösynpunkt?

    Jag är aktiv på ett par Amerikanska forum och har vid ett antal tillfällen nämnt att det generellt sätt är bättre för miljön att köpa vildfångade fiskar än odlade. Detta har som väntat möts av stor skepsis, så jag tänkte jag skulle starta en tråd där jag förklarade hur jag resonerar.

    Jag tror stenhårt på att om vi inte sätter ett värde på fisken så är lokalbefolkningen mindre benägen att vilja skydda den och dess miljö, utan de kommer tex att dika ut våtmarker för att odla biobränsle, eller plantera in ät bar fisk i vattendragen/sjöarna. OBS! < Detta var otroligt kortfattat skrivet!

    Mitt problem är att jag inte är vän av google och när jag försöker hitta lite källor att backa mina påståenden med så kammar jag noll

    Har ni några källor som backar slutsatsen att viltfångat är miljövänligare än odlat, eller kanske några exempel på när folk har offrat miljön för ekonomisk vinning (som är relevant i akvarie sammanhang), jag kommer tex att tänka på introduktionen av nilaborre i tanganika? sjön. Eller har ni argument, källor exempel för/på motsatsen?

    Finns det andra faktorer, hur mycket skit släpper en fiskodling ut? hur mycket energi drar en fiskodling?

    Jag ser gärna att vi får till en diskussion I denna tråden också då jag tycker att det är ett både intressant och viktigt ämne. Det har skrivits om detta lite här och där men jag tror inte det finns nån specifik tråd om ämnet, och länkarna värkar slutat fungera i de gamla trådarna.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Mest miljövänligt är nog att skippa fisken och läsa om den i en bok... eller förresten skippa boken, den har ju kostat en massa skog för pappret. Nog skämtat... Håller med om att det är en intressant frågeställning, men det är så många gungor och karuseller involverade så det är så svårt att avgöra vad som menas med miljövänligt.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      Hej

      Inte för att jag tycker man ska soppa det här under mattan, men är verkligen fiskodling ett miljöproblem?

      Jag själv tycker att det görs alldeles för lite för miljön, men det här nästan gått lite för långt. Tidningar och folk går ibland in på saker som är riktigt löjliga (enligt mitt tycke).
      Hur bra för miljön är det att ha akvarium, ofta är dom extrems strömslukande, särskilt om man har måna och/eller mycket belysning på det.

      Jag tycker man ska i första hand inrikta sej på industrin sen kan man börja jobba med dom små sakerna.
      Nu svarar jag ju inte alls på vad du frågade, men det kanske inte spela så stor roll =)

      kritiserar inte alls dej, om du tror det. Tycker det är jätte bra att folk engagerar sej i miljöfrågor.

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Ursprungligen postat av petnym
        Mest miljövänligt är nog att skippa fisken och läsa om den i en bok... eller förresten skippa boken, den har ju kostat en massa skog för pappret. Nog skämtat... Håller med om att det är en intressant frågeställning, men det är så många gungor och karuseller involverade så det är så svårt att avgöra vad som menas med miljövänligt.
        Men om man inte köper fisken är inte risken då större att skogen den levde i och skövlas och marken används som tex oljepalmsplantage?

        Ursprungligen postat av hambli
        Hej

        Inte för att jag tycker man ska soppa det här under mattan, men är verkligen fiskodling ett miljöproblem?

        Jag själv tycker att det görs alldeles för lite för miljön, men det här nästan gått lite för långt. Tidningar och folk går ibland in på saker som är riktigt löjliga (enligt mitt tycke).
        Hur bra för miljön är det att ha akvarium, ofta är dom extrems strömslukande, särskilt om man har måna och/eller mycket belysning på det.

        Jag tycker man ska i första hand inrikta sej på industrin sen kan man börja jobba med dom små sakerna.
        Nu svarar jag ju inte alls på vad du frågade, men det kanske inte spela så stor roll =)

        kritiserar inte alls dej, om du tror det. Tycker det är jätte bra att folk engagerar sej i miljöfrågor.
        Det jag ville diskutera var vilket av alternativen vildfångat och odlat som var bäst ur miljösynpunkt. Nu när jag läser min titel så märker jag att den är lite missvisande. Någon moderator kan kanske byta namn på tråden till "Vidfångat vs Odlat, vilket är bäst ur miljösynpunkt?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          För rätt länge sedan så skrev jag denna artikel i ämnet och den kan kanske vara lite till hjälp.

          I stort håller jag med dig addo - eftersom fångst av vildfångade djur som är lämpliga som sällskapsdjur ger bevarandet av naturen också ett ekonomiskt värde och därmed chansen större att den bevaras.

          Visst man kan ju alltid argumentera ekonomin inte skall styra över miljön, men nu är det ju de facto så och då får man göra det bästa av situationen och ge lokalbefolkningen möjlighet att försörja sig samtidigt som naturen kan bevaras.
          Man kan ju förstå om en fattig far i Amazonas väljer att såga ner ett träd (även om det är dåligt för miljön) om det kan ge hans svältande barn föda i en vecka. Om han istället ges möjlighet att försörja sina barn genom att fånga fisk så gör han säkert det och det innebär att träden får stå kvar.

          Då och då har jag här på Zoopet i olika trådar lagt in länkar (speciellt från CITES) där det klart tagit ställning för vildfångst av djur, men länkar har en tendens att vara "färskvara" och som du skriver så funkar de inte längre så tyvärr kan jag väl inte direkt hjälpa dig med lämpliga länkar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Vad gäller frågeställningen i rubriken så tycker jag att den är lite missvisande?
            Jag skulle vilja säga att bägge är beroende av varandra.

            Visst tillsatte CITES en utredning för några år sedan som gick ut på att man skulle försöka stoppa odling av akvariefisk i andra länder än i ursprungslandet. Detta eftersom man ansåg att odling i andra länder dels var ett sätt att suga ut fattiga länders naturtillgångar och att det dels var bättre ur miljösynpunkt med VF (se mitt förra inlägg).
            Denna utredning verkar det som tur är inte ha blivit något av och anledningen till det är kanske att de kom på att ett sådant förbud skulle innebära ett klart minskat intresse för akvariefisk, vilket i sin tur även skulle slå tillbaka på ursprungsländerna.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Vad gäller frågeställningen i rubriken så tycker jag att den är lite missvisande?
              Jag skulle vilja säga att bägge är beroende av varandra.

              Jag håller med, men en allt för lång rubrik är ju inte heller bra

              Tack för artikeln för resten.

              Har du Kjell eller någon annan något tips på söktermer? Jag är som sagt kass på att googla.
              Senast redigerad av addo; 30 January 2008, 13:28. Anledning: snyggadetill lite

              Kommentar

              • Stoffe.B
                • November 2007
                • 459

                #8
                Men är det inte så att man tar all fisk då ? Om man nu tar vildfångad fisk, blir det inte så att den fisken tillslut försvinner och blir utrotad ? Är det inte bättre att man odlar fisk, men inte i allt för stor mängd, bara för att behålla denna biologiska mångfald ?
                54L ---------
                222L

                Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                Kommentar

                • Svein A. Fosså

                  • January 2002
                  • 77

                  #9
                  Se gjerne på følgende artikler som en start:

                  Conservation Benefits of Wild Capture and Captive Rearing in the Ornamental Fish Industry

                  Decade of Project Piaba: Reflections and Prospects

                  A Summary of Scientific Results of Project Piaba

                  Healthy Reefs and Fish, Healthy Business and Hobby: A Sustainable Future for the Marine Ornamentals Trade

                  Buy a Fish, Buy a Coral, Save a Reef: The Importance of Economic Incentives to Sustain Conservation

                  CITES Press Release: EU ban on wild bird imports “disappointing”




                  mvh
                  Svein A. Fosså

                  Kommentar

                  • sting
                    • September 2007
                    • 481

                    #10
                    men sen om man ska tänka på miljön.. tänk på att man måste forsla hit fisken från tex. amasonas då.

                    och vad gör man med ynglena man får? ska man ha ihjäl dem då eller för att dem är odlade?
                    /sting

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Stoffe.B
                      Men är det inte så att man tar all fisk då ? Om man nu tar vildfångad fisk, blir det inte så att den fisken tillslut försvinner och blir utrotad ?
                      Ja men den risken är extremt liten. Det handlar ju trots allt om att man fångar fiskar i otillgängliga områden och gör det på ett sådant sätt att fiskarna inte får skadas (då kan de ju inte säljas) och därför får man bara upp en ytterst liten del.
                      Ta bara exemplet Malawisjön så jag tar upp i min artikel ovan. Där jobbar ca. 100 fångstmän på en kuststräcka som är 1500 km lång och deras fångst går ut på att man jagar in fiskarna en och en i ett litet fångstnät. Det säger sig självt att man inte kan utrota fisk på detta sätt.

                      Däremot om man sågar ner regnskogen runt omkring floden där fiskarna lever så leder detta i regel till att de flesta fiskarter som lever i floden kommer att utrotas.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av sting
                        men sen om man ska tänka på miljön.. tänk på att man måste forsla hit fisken från tex. amasonas då.

                        och vad gör man med ynglena man får? ska man ha ihjäl dem då eller för att dem är odlade?
                        /sting
                        Jovisst, all transport är skadlig för miljön men även den odlade fisk som säljs i affärerna har ju oftast transporterats ungefär lika långt. Men även om man struntar i detta faktum så anses denna "miljönackdel" gott och väl uppvägas av det faktum att vildfångst i sig är så miljövänligt.

                        Som jag skrev ovan så är jag definitivt inte emot att fisk odlas. Som jag ser det vore det optimala ur miljösynpunkt vara att vildfångad fisk kombineras med lokalt odlad fisk.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Tack för de intressanta länkarna Svein
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Ursprungligen postat av Stoffe.B
                            Men är det inte så att man tar all fisk då ? Om man nu tar vildfångad fisk, blir det inte så att den fisken tillslut försvinner och blir utrotad ? Är det inte bättre att man odlar fisk, men inte i allt för stor mängd, bara för att behålla denna biologiska mångfald ?
                            Tar man mer fisk än vad besåndet tål så blir det så, det är dock väldigt ovanligt att den lilla belastning som insamling till akvariehobbyn innebär skulle vara tillräcklig för att utrota en djurart.

                            De exempel jag kommer på är Bangai kardinaler (Pterapogon Kauderni) och de anemoner som fungerar som värdar åt clownfiskar. Galaxy rasboror kanske kan vara ett sötvattens exempel. Dessa skall man ju självklart köpa odlade.

                            Om någon annan har exempel på sånt man ska undvika att köpa vildfångat så dela gärna med er, kan vara bra att veta när man står i affären.

                            Tack för länkarna Svein!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av addo
                              Tar man mer fisk än vad besåndet tål så blir det så, det är dock väldigt ovanligt att den lilla belastning som insamling till akvariehobbyn innebär skulle vara tillräcklig för att utrota en djurart.

                              De exempel jag kommer på är Bangai kardinaler (Pterapogon Kauderni) och de anemoner som fungerar som värdar åt clownfiskar. Galaxy rasboror kanske kan vara ett sötvattens exempel. Dessa skall man ju självklart köpa odlade.

                              Om någon annan har exempel på sånt man ska undvika att köpa vildfångat så dela gärna med er, kan vara bra att veta när man står i affären.

                              Tack för länkarna Svein!
                              Det finns inte något bevis för att en enda art i naturen har utrotats pga fångst för akvariehobbyn och ändå försvinner det säkert hundra arter varje år av andra skäl.
                              Däremot så har en del del räddats pga akvariehobbyn - t.ex. så lyckades man stoppa inplanteringen av nilabborren i Malawisjön genom att påvisa hur viktiga malawicikliderna var för landets ekonomi. Detta gjorde att samma katastrof som ägt rum i Viktoriasjän kunde undvikas (100-tals med arter utrotades här pga inplanteringen av nilabborren).

                              Vad gäller galaxyrsaboran så är den så vanlig i naturen att den fångas som matfisk........ Det lär väl gå åt 200 sådana fiskar till en macka, så om den utrotas är det nog knappast akvaristernas fel.

                              Bangaikardinalen var ju uppe på senaste CITES-konferensen, men den listades inte. Svein som var där känner säkert till mer om detta
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...