Kolsten, bra eller dåligt?

#1 - 21 februari 2011 13:16
Jag är i full gång att starta upp akvarium nummer 3, helglas med måtten 200x60x70. Det kommer att bli Sydamerikainspererat, mycket växter och rötter, dock ingen utpräglad biotop. Jag kommer även ha ganska mycket sten i akvariet, i huvudsak kolsten är tanken.

Nu till min fråga:
Är det olämpligt att ha mycket kolsten i ett akvarium?
(cirka 12-15 stenar i storleksurdningen 10-25 cm)

Vissa säger att det är ingen fara alls att ha kolsten, andra säger att de kan släppa ifrån sig metaller, järn m.m. m.m. som kan förgifta fiskarna. I mina två andra akvarier har jag endast ett fåtal kolstenar, har sett att vissa av dem har rostfläckar.
#2 - 21 februari 2011 13:23
Kolsten funkar oftast bra i akvarium, för 25-30 år sedan fanns det inte så mycket mer än "vanlig sten", kolsten, skiffer och kalksten att välja på:p...
Rent estetiskt hade jag personligen letat upp någon annan sorts sten till ett SA-kar, och då gärna vanlig sten vid någon strand då dessa stenar är mjukare i formen och har en mer naturlig färg. Men det är jag det;).
#3 - 21 februari 2011 13:40
Tack ansjo för att jag blev ännu mer osäker ;)

Jag tycker i och för sig att kolsten är snyggt, som sagt det är ingen biotop jag kommer att försöka återskapa, men jag är givetvis öppen för förslag :) Jag har kikat runt i olika akvarieaffärer och de flesta stensorter är antingen onaturligt färgrika/blanka eller har för vassa kanter. Jag kommer att ha en hel del malar och vill gärna ha släta stenar för att inte skada malarna.
#4 - 21 februari 2011 13:50
Steff777 skrev:

Jag tycker i och för sig att kolsten är snyggt, som sagt det är ingen biotop jag kommer att försöka återskapa, men jag är givetvis öppen för förslag :) Jag har kikat runt i olika akvarieaffärer och de flesta stensorter är antingen onaturligt färgrika/blanka eller har för vassa kanter. Jag kommer att ha en hel del malar och vill gärna ha släta stenar för att inte skada malarna.

Sorry för det:D!
Du har ingen bra strand i närheten? Där brukar man kunna hitta sten i alla möjliga storlekar och former som passar. Skulle du nu hämta sten där så glöm inte att fråga markägaren om lov först;).
#5 - 21 februari 2011 14:03
Haha han får väl palla sten istället för att palla äpplen xD haha Nej men visst kolsten tycker jag är snyggt men som ansjo säger så blir de kanske mer naturligt med andra stenar :)
#6 - 21 februari 2011 14:24
Det är inte hugget i sten att det blir kolsten ;) men frågan kvarstår, kan det vara skadligt med så mycket kolsten?
#7 - 21 februari 2011 14:28
Nej de tror jag inte :) Eller vad jag vet iaf hade jag en stor stenrös av kolsten till mina malawi ciklider och dom mådde bra xD Förökade sig och så.. Men de kanske finns något som inte är bra med de ;) I dont know :)
#8 - 21 februari 2011 14:45
Jag har också haft mycket kolsten i ett ciklidkar tidigare, så det ska vara lugnt. En del kolstenar får rostränder efter ett tag i vattnet, dessa stenar brukar jag plocka ur karet:).
#9 - 21 februari 2011 14:47
Jag vill ha bild sen hur de blev :)
#10 - 21 februari 2011 15:54
Joppan94 skrev:
Jag vill ha bild sen hur de blev :)

Jepp, karet kommer i slutet av veckan, sen tar det väl en vecka att inreda :)
Bilagor:
#11 - 21 februari 2011 17:26
:)
Steff777 skrev:

Jag tycker i och för sig att kolsten är snyggt, som sagt det är ingen biotop jag kommer att försöka återskapa, men jag är givetvis öppen för förslag. Jag har kikat runt i olika akvarieaffärer och de flesta stensorter är antingen onaturligt färgrika/blanka eller har för vassa kanter. Jag kommer att ha en hel del malar och vill gärna ha släta stenar för att inte skada malarna.

Jag hade kolsten när jag hade malawisar och det funkade jättebra med fiskarna. Nackdelen i mitt fall var att dom var så sköra så dom smulade ner ganska mycket och det såg inte så snyggt ut. Det kanske finns andra sorters kolsten som är hårdare:)
#12 - 21 februari 2011 17:44
Jag har varit iväg till vårat kolkraftverk vi har i västerås och plockat lite stenkol det var bara och skölja av och använda.
Ingen av fiskarna har mått dåligt av det(Malawi)

Annons