Efter att ha skaffat tre honor till min hane behövdes fler grottor. Köpte lerkrukor efter tips. De är dock så jädra fula enligt mig och passar inte alls in i karet i övrig så jag har försökt gömma dem bakom stenar i en massa växter. Honorna verkar dock inte intresserade alls av dessa grottor så jag funderar på om det beror på att de är i en massa växter (alltså de kan ta sig fram, det är inte heltäckt men heller inte öppet)? Hur vill de ha det framför grottorna?
Mina Kakadua var aldrig intresserade av grottor men de lekte vid den tätväxta botten, honorna höll även till bland mullen på botten när de skyddade sina yngel, fungerade perfekt!
De kakaduaciklider jag har i SA-karet i lokalen (fyra honor, en hane) håller sig för det mesta framme. Endast när de lekt håller de sig i stenrösena eller grottorna. Hur mycket eller lite växter som finns runt omkring verkar inte spela någon roll.
Tack för svaren! Det verkar som att vill de så vill de oavsett omgivning. :)
Då låter jag allt vara kvar som det är så får vi se om det händer nåt skoj förr eller senare. den ena honan har redan lekt men hon valde en håla i botten som jag inte visste om fanns. Det var dock öppet runt den så jag tänkte om de föredrar det, men då vet jag!
Apropå detta så stod åter en hona och vaktade under en rot idag när jag kollade till karet i lokalen. Inte många invånare i karet som vågar sig i närheten av den roten nu!
hmm mina har en massa rötter i mitt akvarium som mina kakaduor gillar mycket - de tillbringar halva tiden av dagen där och nätterna - resten av dagen seglar de runt och plockar i sanden eller på växterna i akvariet. Honorna gillar att simma bland de svarta neonerna som går i samma kar. Men jag har märkt att de gärna är i de håligheter ibland rötterna som är trånga.
Jag har klyvna kokosnøtter med ett uppborrat hål i mitt kar, kakaduorna trivs fint i dem. De ær ju dessutom lite snyggare och smælter in bættre i interiøren:).
[QUOTE=hawkse;1489355]Tyvärr. Har bara tre risiga mobilfoton från förra leken för en månad sedan. Ska försöka ta några med systemkameran när jag har med den ned nästa gång.[/QUOTE]
Oki! Vore kul att se.
[QUOTE=022helpek;1489443]hmm mina har en massa rötter i mitt akvarium som mina kakaduor gillar mycket - de tillbringar halva tiden av dagen där och nätterna - resten av dagen seglar de runt och plockar i sanden eller på växterna i akvariet. Honorna gillar att simma bland de svarta neonerna som går i samma kar. Men jag har märkt att de gärna är i de håligheter ibland rötterna som är trånga.[/QUOTE]
Jag som tagit bort nästan alla rötter för de var fulla med tofsalger. Men de verkar ha hittat "sina" områden där de helst håller till bland växterna även om bara ena honan leker och försöker få ner hannen i ett hål där han inte kommer in.
[QUOTE=ulfand;1492032]Jag har klyvna kokosnøtter med ett uppborrat hål i mitt kar, kakaduorna trivs fint i dem. De ær ju dessutom lite snyggare och smælter in bættre i interiøren:).[/QUOTE]
Hm. Kanske borde byta ut mot kokosskal men nu har jag lagt ner så mycket jobb på att få till krukorna och gömma dem så att de inte syns. Kul att det fungerar så bra för dig och tack för tipset.
Har fortfarande inte släpat med mig systemkameran ned men fick idag syn på en av honorna som varit väl gömd den senaste veckan. Yngel, naturligtvis. Hon stod ovanför roten där hon vakat medan ynglen käkade alger. Räknar inte med att dessa kommer klara sig enär Kejsartetrorna i karet verkligen visar att de gillar levandefoder!