Sötvattenshydra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Sötvattenshydra

    När jag inspekterade ett kar där jag förgäves försökt odla både Moina och sötvattensartemia upptäckte jag dessa hydror i mängd. Jag vet inte varifrån de kommer för de har väl inte ägg. Hur som helst tror jag de slevar i sig alla andra smådjur som egentligen skulle till fiskarna.

    De här är smaragdgröna på "kroppen" (om det nu kallas så) och inte genomskinliga som de svenska.

    Har någon något tips om hur man blir av med dem utan att slänga ut vattnet, skrubba platsburken och börja om från början - och kanske drabbas av samma sak? Jag vill gärna behålla några av dem "just for fun".
    Bifogade filer
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Jag upptäckte också sådana här smaragdgröna hydror i ett av mina akvarium för ett tag sen. Ett yngelakvarium så jag antar att de levt gott på nykläckt artemia. Vet dock tyvärr inte hur man blir av med dem..

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De är alltså i ett akvarium där det endast finns Moina? Det underlättar onekligen.

      Vitaprick-medicin som innehåller formalin dödar hydrorna utan att skada dina moina. Anti-parasitisk medicin mot plattmaskar likaså (så länge medicinen inte också sägs vara effektiv mot ankarmask). Att höja salthalten till 3 promille (cirka 1.5 matskedar salt per tio liter vatten) dödar hydrorna på nån vecka, men jag vet inte hur känsliga Moina är mot sånt.
      Slutligen kunde du helt enkelt håva ut Moina (utan att röra upp bottenslam och därigenom säkert få med hydror), tömma akvariet och skölja med klorin för att döda hydrorna, och sen sätta tillbaks moinan.

      Andra vanliga förslag att döda hydror (koppar, silver, och att sticka två koppartrådar förbundna till ett batteri ner i akvariet - vilket också frigör koppar, det är alltså inte strömmen som dödar hydrorna utan kopparjoner) är lika giftiga för dina Moina som för hydrorna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • legob
        • May 2007
        • 642

        #4
        Tack för förslagen men om jag inte vet varifrån hydrorna kom från början hur kan jag veta om inte nästa försök med Moina eller sötvattensartemia kommer att infekteras på samma mystiska sätt? Jag har ingen aning om varifrån hydrorna kommer? Ägg? Måste nästan vara. Jag har Moina i ett antal små burkar men ingen annan har lyckligtvis blivit drabbad av dessa storätare.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Njaaaeaea... Jag vet inte om hydror nånsin lägger ägg. Däremot sprids de förstås med växer och bottenskräp, plus att de kortvarigt kan virvla upp i vattnet (och t.ex. fastna på håvar). Det räcker med att bitar av en hydra kommer in i akvariet, för att den skall kunna regenerera till en komplett hydra.

          Min gissning är att du har hydror bland växterna i nåt av dina andra kar (de är mycket svåra att upptäcka när de är få och sitter bland växter), och att det följt med en tillbaks med håven när du utfodrat.
          Senast redigerad av Azur; 23 December 2007, 19:20. Anledning: "när de är FÅR"? FFS!
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Jag har för mej att du hinkade vatten ur Motala ström och där har väl du i så fall förmodligen källan till dina hydror. Färgen beror väl mycket på ljuskällan och vad hydrorna äter. Moinan borde klara saltkuren som Azur föreslog men reningsprocessen skullejag också rekommendera.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Jo men det var ett tag sedan. Nu har jag upptäckt den sannolika källan: växter som jag köpte i Sthlm (Antingen utricularian eller javamossan). I det karet nämligen vimlar det verkligen fn av hydror.

              Moina-karet är nu utrensat och nystartat. Så bättre tur denna gång utan monster.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Men det är spännande vad som följer med in från naturen egentligen.
                Massor av småspindlar från granen till exempel.
                Och en av julgästerna svär att han blev attackerad av mygg härom natten.
                Här är min Megalebiasburk (som togs in i november) misstänkt som källa.
                Och visst sitter det mygg runt den iaf.
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Bara en varning: de flesta växter INTE tål 3 promille salthalt.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Jag prövar med vita-prick-medicin: en mörkt blågrön vätska, 5 drp i 20 liter.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Frågan har redan varit uppe tidigare..
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Tack för tipset och uppmärksamheten. Det finns alltså hopp mot dessa monster!

                        Kommentar

                        • legob
                          • May 2007
                          • 642

                          #13
                          Här kommer resultatet:
                          Jag köpte Axilur på apoteket och krossade en tablett på 250 mg i mortel, tog en liten knivsudd som jag strösslade över vattnet i akvariet (18 liter ungefär).
                          Första bilden är efter 1 dygn: hydrorna har tappat nästan allt av tentaklerna.
                          Andra bilden är efter 2 dygn: hydorna har tappat tentaklerna och en del av kroppen (om det nu heter så).
                          På tredje bilden (efter tre dygn) har hydrorna skrumpnat ihop till små obetydliga fläckar bara (men fortfarande samma smaragdgröna färg).
                          Snäckorna i karet verkar ännu så länge helt oberörda liksom fiskarna.
                          Kampen mot monstrena verkar vara vunnen!
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • oaken
                            • September 2006
                            • 901

                            #14
                            Ursprungligen postat av legob
                            Här kommer resultatet:
                            Jag köpte Axilur på apoteket och krossade en tablett på 250 mg i mortel, tog en liten knivsudd som jag strösslade över vattnet i akvariet (18 liter ungefär).
                            Första bilden är efter 1 dygn: hydrorna har tappat nästan allt av tentaklerna.
                            Andra bilden är efter 2 dygn: hydorna har tappat tentaklerna och en del av kroppen (om det nu heter så).
                            På tredje bilden (efter tre dygn) har hydrorna skrumpnat ihop till små obetydliga fläckar bara (men fortfarande samma smaragdgröna färg).
                            Snäckorna i karet verkar ännu så länge helt oberörda liksom fiskarna.
                            Kampen mot monstrena verkar vara vunnen!
                            Intressant, upptäckte att jag lyckats få in hydror i ytterligare ett av mina yngelakvarium nu. Så kanske får ta och testa detta..

                            Kommentar

                            Arbetssätt...