AKUT, dom dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janina
    • November 2007
    • 142

    AKUT, dom dör som flugor!

    Hej mitt första inlägg här på zoopet och jag önskar verkligen att ni kan hjälpa mig!
    Jag har haft ett 54L igång med några guppys och en praktbotia (då dens partner dog) men så villöe jag flytta dom till mitt tomma 200L akvarium, jag gjorde det och allting gick bra. Men det kändes tomt så jag köpte lite neontetror,XL platys,acicitsus,bland platy, 2 st dalmatin molly och 2 st black molly!
    det ser fortfarande lite tomt ut då alla är ungfiskar,
    det funkade bra tills igår när båda mina dalmatin molly simmade åt fel håll (med huvudet upp, och sen tvärtom). straxs efter det började mina praktbotior se slitna ut och är bleka och ligger på botten, mina mellan stora platy låg bara vid ytan och kippade efter andan och nu när jag tittade sist så låg 3 döda tetror på botten jag vet inte vad jag ska göra, vår djur affär (som inte vet vad en guldfisk är) sa att vi skulle vänta och se, men alla kommer att dö! känner mig som en djurplågare,
    TACKSAM FÖR SVAR!
    Mvh Nina
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Börja med att läsa dessa trådar









    Om du inte hittar svaret på dina problem i dessa så fråga på!

    Välkommen till Zoopet
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Janina
      • November 2007
      • 142

      #3
      Jaha okej, vad ska jag göra för att "fixa" så att allt blir bra? och hur lång tid kommer det ta innan alla firrar mår bra igen!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Detta är skrivet av batski i en av trådarna jag refade till

        När fiskar äter, skiter och andas bildas ammonium (som i pH > 7 omvandlas till giftiga ammoniak). Ammonium/ammoniak bryts ner av bakterier och omvandlas till nitrit. Nitriten i sin tur bryts ner av andra bakterier och omvandlas till nitrat. Nitrat är inte giftigt om det inte rör sig om väldigt höga halter, men växterna använder ju nitrat som näring.

        I ett nystartat akvarium finns det ingen etablerad bakterieflora som klarar av att bryta ner de stora mängder ammoniak och nitrit som så många fiskar avger. Därför ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden (det tar lite drygt 1 månad för bakterierna att föröka och etablera sig i filtret och i akvariet): http://www.bestfish.com/newtank3.html

        I ett 65 liters akvarium borde du inte ha börjat med fler än ett par-tre fiskar (jag kan nämna att jag började med 4 fiskar i mitt 310 liters och det funkade finfint) och så borde du ha väntat i nån månad innan du sen kunde börja att successivt utöka antalet invånare.

        Det du måste göra nu (om du vill rädda fiskarna) är att skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på nitrithalterna. Är halterna 0,2 mg/l eller över måste du fortsätta byta vatten. Tillsätt (efter vattenbyten) dubbla dosen Nitrivec mot det som står på flaskan och fortsätt så tills nitrithalterna har sjunkit till noll (det kan nog ta några veckor tyvärr). Mata ingenting nu på typ 10 dagar och när du sen börjar mata måste du göra det väldigt sparsamt.

        Fortsätta byta vatten innbär att du ska byta 30% av vattnet varje dag.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Janina
          • November 2007
          • 142

          #5
          men om jag inte matar fiskarna på 10 dagar dör dom inte då? jag är ganska nybörjare, jag läste någonstans att ha i en bakteriekultur, men om jag ska byta 30% varje dag, ska jag ha i vatten berednings medel då? och samma sak med nitrit medlet?
          men är du helt säker på att det är nitrit/nitrat som är felet? så jag inte kastar pengar i sopkorgen

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Det du skriver om hur fiskarna beter sig tyder helt klart på nitrit förgiftning, ja.

            Nej, fiskarna svälter inte ihjäl, det är nog vanligare att man matar fiskar till döds än tvärt om.

            Ja, du ska ha i nitirit medlet vid varje vattenbyte. Vattenberedningsmedlet är jag mer tveksam med, det beror på vad du har för kranvatten. Själv har jag aldrig använt vattenberedningmedel.

            Nej, jag kan inte vara säker att det är nitrit som är problemet hos dig, men jag kan vara till 90% övertygad.

            Om jag läste rätt så har du ett 54 liter igång. Har du något filter i den burken? Om du har det så vrid ur filtret i det stora akvariet. När du byter vatten i det stora så ta en del av vattnet från 54’an. På detta sätt får du med dig bakterier som hjälper igång det stora karet.

            I nio fall av 10 när fiskar dör i nystartade akvarium så beror det på nitrit. Råkade själv ut för höga nitrit värden när jag startade ett kar efter semestern. Men eftersom jag mätte nitriten i stort sett varje dag så kunde jag sätta in motåtgärder direkt.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Janina
              • November 2007
              • 142

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Det du skriver om hur fiskarna beter sig tyder helt klart på nitrit förgiftning, ja.

              Nej, fiskarna svälter inte ihjäl, det är nog vanligare att man matar fiskar till döds än tvärt om.

              Ja, du ska ha i nitirit medlet vid varje vattenbyte. Vattenberedningsmedlet är jag mer tveksam med, det beror på vad du har för kranvatten. Själv har jag aldrig använt vattenberedningmedel.

              Nej, jag kan inte vara säker att det är nitrit som är problemet hos dig, men jag kan vara till 90% övertygad.

              Om jag läste rätt så har du ett 54 liter igång. Har du något filter i den burken? Om du har det så vrid ur filtret i det stora akvariet. När du byter vatten i det stora så ta en del av vattnet från 54’an. På detta sätt får du med dig bakterier som hjälper igång det stora karet.

              I nio fall av 10 när fiskar dör i nystartade akvarium så beror det på nitrit. Råkade själv ut för höga nitrit värden när jag startade ett kar efter semestern. Men eftersom jag mätte nitriten i stort sett varje dag så kunde jag sätta in motåtgärder direkt.

              okej, så varje dag i några veckor ska jag byta 30% vattnet och ha i Nitrivec
              och sedan kolla hur hög nivå det är på,
              det 54L som jag har startade jag precis då jag såg att mina yngel i yngelkasse började bli kontsiga och bara vara vid ytan, nu har jag flyttat dom och haft i JBL Ektol fluid och nu en dag senare mår alla där i finfint´..

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Janina
                okej, så varje dag i några veckor ska jag byta 30% vattnet och ha i Nitrivec
                och sedan kolla hur hög nivå det är på,
                det 54L som jag har startade jag precis då jag såg att mina yngel i yngelkasse började bli kontsiga och bara vara vid ytan, nu har jag flyttat dom och haft i JBL Ektol fluid och nu en dag senare mår alla där i finfint´..
                Yngel klarar inte stora vattenbyten, du får kallt räkna med att du kommer att förlora allihopa och hoppas att mamma och pappa klarar sig så det kan bli fler framöver...
                Jag tycker att 30 % är för mycket att byta varje dag... Det gör bara att vattenvärdena åker berg o dalbana och det skadar fiskarna mer.


                Jag skulle inte heller ha hjärta att inte mata fiskarna alls på 10 dagar.. Även om det är det mest korrekta. Jag skulle mata dem pyttelite och sedan dammsuga botten vid matningsplatsen när jag byter vatten så jag fick upp den mesta bajsen, för de brukar skita ner där...

                Man kan också ha i lite salt som skyddar fiskarna litegrann.. Jag har för mig att jag läste här någonstans att salt även sänker nitriten??? Det finns salttrådar att läsa mer på...

                Det är jättejobbigt när man får nitrit.. Härda ut och lycka till...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Janina
                  • November 2007
                  • 142

                  #9
                  Ursprungligen postat av Katharina
                  Yngel klarar inte stora vattenbyten, du får kallt räkna med att du kommer att förlora allihopa och hoppas att mamma och pappa klarar sig så det kan bli fler framöver...
                  Jag tycker att 30 % är för mycket att byta varje dag... Det gör bara att vattenvärdena åker berg o dalbana och det skadar fiskarna mer.


                  Jag skulle inte heller ha hjärta att inte mata fiskarna alls på 10 dagar.. Även om det är det mest korrekta. Jag skulle mata dem pyttelite och sedan dammsuga botten vid matningsplatsen när jag byter vatten så jag fick upp den mesta bajsen, för de brukar skita ner där...

                  Man kan också ha i lite salt som skyddar fiskarna litegrann.. Jag har för mig att jag läste här någonstans att salt även sänker nitriten??? Det finns salttrådar att läsa mer på...

                  Det är jättejobbigt när man får nitrit.. Härda ut och lycka till...
                  okej så jag kan testa med lite salt, för djuraffären är stängd idaf, men vad för salt är det man ska ha och hur mycket i ett 200L ?

                  Kommentar

                  • Katharina
                    • December 2006
                    • 4045

                    #10
                    Ursprungligen postat av Janina
                    okej så jag kan testa med lite salt, för djuraffären är stängd idaf, men vad för salt är det man ska ha och hur mycket i ett 200L ?
                    Jag hade 1,25 dl salt till 240 L.. Grovsalt som jag i och för sig hade köpt på zoo så jag är inte hundra om man ska handla i vanlig affär... Du får titta på salttrådar... Men hur som helst då är tydligen 1,25 till 240 L lite salt men för mig kändes det mycket... Jag ångrar att jag inte delade upp det på 2 dagar också, så de fick vänja sig lite... Tror inte på stora förändringar utan så små fina som möjligt... Jag löste upp saltet i lite vatten innan jag hällde i det...
                    Ha dé bäst... Tina

                    Kommentar

                    • Janina
                      • November 2007
                      • 142

                      #11
                      jaha men ca hur många procent ska jag byta eller hur många Liter`?

                      Kommentar

                      • polysperma
                        • January 2007
                        • 550

                        #12
                        om du har nitritspik så byt 50% på dag 1.
                        sen varje dag i 1 vecka ca 10%.
                        vecka 2 byter du 10% varannan dag.
                        vecka 3 10% 2g veckan
                        vecka 4 borde du kunna köra 20%vattenbyte 1 gång i veckan.
                        ett akvarium räknas inte i balans förns efter 2 månader beroene lite på hur man belastar det.

                        nu uttalar jag mej endast utifrån hur jag lärt mej att lösa en nitritspik när jag klantat mej, det finns nog lika många lösningar som det finns akvarister.
                        jag har aldrig testat nitrit medel så jag vet inte hur det funkar.

                        se upp med vitaprick nu när du fått nitritspik, platy har en förmåga att få det vid dålig vattenkvalitet och stress, även botior övriga firrar vet jag inte.

                        salt kan du använda från affären, grovt havssalt, grovt salt fint salt så länge det är jodfritt.....

                        lycka till =)
                        Även den bästa akvarist kan fela

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #13
                          Ge gärna de små raringarna frysmat... Det är näringsrikt och stärker dem vid nitrit.. Om du nu ska mata dem alltså... Jag rekommenderar cyklops för de sjunker inte så fort till botten som de andra utan flyter omkring.. Dessutom är det så smått att ynglen också kan äta dem...
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av Katharina
                            Ge gärna de små raringarna frysmat... Det är näringsrikt och stärker dem vid nitrit.. Om du nu ska mata dem alltså... Jag rekommenderar cyklops för de sjunker inte så fort till botten som de andra utan flyter omkring.. Dessutom är det så smått att ynglen också kan äta dem...
                            Hmm... jag vill påstå det motsatta! frysfoder innehåller mest vatten och väldigt lite näring och belastar vattnet och filtret mer än tex flingfoder!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Katharina
                              • December 2006
                              • 4045

                              #15
                              Ursprungligen postat av åheim
                              Hmm... jag vill påstå det motsatta! frysfoder innehåller mest vatten och väldigt lite näring och belastar vattnet och filtret mer än tex flingfoder!
                              Jasså.. Alla jag har pratat med säger att man ska ge frysmat i samband med att fisken mår dåligt?
                              Nu när jag medicinerar mot tarmmask har jag fått rådet från Fridhemsplans Zoo så har jag fått rådet att mata litegrann flera gånger om dagen med varierad kost, varav en skulle vara frysmat för att det är stärkande?

                              För mig låter det mycket logiskt i och med att det är ett levande djur som har tagit upp all näring den kan hitta.. Fiskarna äter djuren, inte vattnet.. Den lilla hutten vatten tror inte jag är så skadlig.. Det måste vara prio ett att stärka fisken... Nitriten brukar envist hålla i sig när man väl har fått den, tills att bakterierna får fäste, oavsett vad man gör, tycker jag... Det känns som påverkan är marginell...
                              När jag hade nitrit så fortsatte den att stiga upp till 0,8 vad jag än gjorde... (i ett hastigt uppsatt yngelkar) och alla ynglen strök med... Jag bytte massor av vatten och tog en hel del av vattnet från stora karet eftersom det var så bra balans där... Detta är mina erfarenheter och alla tror och gör olika..
                              Ha dé bäst... Tina

                              Kommentar

                              Arbetssätt...