450L akrylakvarie med Pentairfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    450L akrylakvarie med Pentairfilter

    Jaa, då är projektet äntligen igång!
    Mitt drömakvarie står här på golvet i olika stadier av limning och planerna ruser genom skallen. Men en presentation är kanske i sin ordning?

    Bakgrund:
    Jag har tidigare haft två akvarier (120L och 155L) som kommit upp till och från de senaste 15 åren (jag är 23), men det är väl egentligen först nu jag försöker sätta mig in i orsak och verkan inom akvarievärlden.

    Drömmen:
    Ett större akvarie helt enkelt. Drömmen manifesteras i ett 130x60x60cm akvarie som kommer få en vattenvolym på ca 450L.

    Planerna: Min flickväns bror arbetar på ett företag som leverar akryl, och han erbjöd sig att undersöka möjligheterna. Resultatet blev att han efter att ha fått mina ritningar dök upp i min lägenhet med material för ett akvarie i 15mm akryl (orginal Plexiglas XT). Vi har redan börjat limma det (enligt tidigare akvariebyggen på hans företag utlovas täthet genom enbart limning, ingen ful silikonkant behövs, liksom ingen ram runt om).

    Filtrering: Min goda vän Kamelryttarn skissade för en tid sedan på ett eget bygge och beställde hem filter av märket Pentair Aquatics. I den här tråden diskuteras filtrena: http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=75409 Bygget blev aldrig av, så jag köpte filtrena av honom.

    Filtrena är av olika moduler (mekaniskt, kemiskt, UV och värmare) och ser ut så här: http://www.pentairaquatics.com/produ...Sys%2BQ1sm.jpg

    Inredning: Det enda jag egentligen bestämt mig för är sandbotten. Jag har redan två grusbottnade, så lite variation kunde vara trevligt. Tanken är att hämta ett par hinkar av den fina sanden från Vätterstranden här i Jönköping. Något att tänka på?

    Problem att lösa:
    1. Pump. Har tittat på en Eheim 1250 för 710kr på akvarieshop.se
    2. Lysramp. Har tittat på en Heltäckande ramp till fyra lysrör 125 x 50 cm för 1600kr på akvarieshop.se
    3. Inlopp/utlopp till filtermodulerna. Skissen jag har gjort ser ut så här:
    http://www.requiem.se/~whistler/akvarie.jpg. Är dock fundersam över om jag kan ha utloppet sådär... Borde ju komma in massa skräp och sånt då?
    4. Fiskar. Vad katten ska jag ha? Som det är nu har jag tre stora slöjstjärtar som jag helst vill ha i det här nya stora, då jag vill använda mina två gamla akvarier för att odla platy i. Jag har även ett gäng ancistrus och ett tiotal kuhlii som nog också gärna följer med till stora akvariet. Jag är nog mest sugen på diskus eller scalarer.
    5. Lysrör. Vad rekommenderas?
    6. Värmare. Modulen fungerar ju som så att man sticker ner en värmare i den. Vad behövs? Har tittat på en
    Jäger 200 W för 170kr på akvarieshop.se

    Kommentarer och åsikter mottages gärna! Jag tål kritik, så det är bara att köra!
    Senast redigerad av Whistler84; 06 November 2007, 15:28.
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Här är specifikationer på modulerna från Pentair Aquatics:

    Whether you are planning a pool party for friends and family or prefer the serene sensation of a calm pool, Pentair has the pool and spa solutions just for you.

    Whether you are planning a pool party for friends and family or prefer the serene sensation of a calm pool, Pentair has the pool and spa solutions just for you.

    Whether you are planning a pool party for friends and family or prefer the serene sensation of a calm pool, Pentair has the pool and spa solutions just for you.

    Whether you are planning a pool party for friends and family or prefer the serene sensation of a calm pool, Pentair has the pool and spa solutions just for you.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av Whistler84
      Som det är nu har jag tre stora slöjstjärtar som jag helst vill ha i det här nya stora, Jag har även ett gäng ancistrus och ett tiotal kuhlii som nog också gärna följer med till stora akvariet. Jag är nog mest sugen på diskus eller scalarer.

      Kommentarer och åsikter mottages gärna! Jag tål kritik, så det är bara att köra!
      Låter spännande och lite ovanligt det här.

      Men du bör nog läsa på beskrivningarna av de fiskar du har tänkt på. Ett litet tips på vägen Kolla rekommenderad vattentemperatur för Slöjstjärtar och Discus
      Senast redigerad av c90368; 06 November 2007, 16:23.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        I specifikationerna till filtret skrivs det ganska mycket om aktivt kol. Hoppas du är medveten om att vi här i svedala inte behöver filtrera genom aktivt kol. Det gör mer skada än nytta.
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • krainskij
          • March 2006
          • 61

          #5
          Pumpen skall nog trycka vattnet genom filtren, så att man kan se på tryckmätaren när filtret behöver rengöras.

          Kommentar

          • Whistler84
            • November 2007
            • 850

            #6
            Kul att du tittar in i tråden!

            Varför skulle det skada med aktivt kol? Tycker jag titt som tätt ser filtersystem som är kolbaserade, och har även sett en del skriverier om det här på forumet.

            Gällande att blanda slöjstjärt och diskus är ju helt upp åt väggarna. Vet inte vad jag tänkte med. Tanken från början var att göra mig av med slöjstjärtarna, men jag känner mig inte riktigt bekväm med det egentligen. Kan vara där det spökade...

            Scalare ska väl gå fint ihop med slöjjisarna ändå? Eller har jag missat något (igen)?

            Kommentar

            • krainskij
              • March 2006
              • 61

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              I specifikationerna till filtret skrivs det ganska mycket om aktivt kol. Hoppas du är medveten om att vi här i svedala inte behöver filtrera genom aktivt kol. Det gör mer skada än nytta.
              Jo men det är ju enkelt att byta ut kolet mot annat filtermaterial.

              Kommentar

              • firefox75
                • April 2007
                • 1806

                #8
                Akryl akvarie. Ska du ha någon ram runt?
                Menar jag har inte en aning om hur pass mycket ett sådant tål rent belastnings mässigt.
                Misstänker dock att 15mm tjockt borde motsvara 8-9mm glas.
                Vad jag förstått så blir dock det repigt rätt så fort om man har fiskar som ska spotta sten på rutorna.
                Slöjjisar o skalarer borde kanske funka dock så är det nog inget bra förhållande för dina slöjjisar då tempen för att passa skalarerna är lite högre.
                Frånvarande nu mera men här ibland.

                Kommentar

                • krainskij
                  • March 2006
                  • 61

                  #9
                  Ursprungligen postat av Whistler84
                  Kul att du tittar in i tråden!

                  Varför skulle det skada med aktivt kol? Tycker jag titt som tätt ser filtersystem som är kolbaserade, och har även sett en del skriverier om det här på forumet.

                  Nackdelen med kolfilter är att man måste hålla på att byta kolet så att det inte blir mättat och börjar släppa ut skiten igen.

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Jepps...men men kol gör ju en viss rening iallafall...tar upp dålig lukt, rensar ur medicinering.
                    Men som sagt var kol är ett bök eftersom man måste byta det typ var 3je vecka.
                    Men kol gör underverk då det gäller klart akvarievatten.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Whistler84
                      • November 2007
                      • 850

                      #11
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      Akryl akvarie. Ska du ha någon ram runt?
                      Menar jag har inte en aning om hur pass mycket ett sådant tål rent belastnings mässigt.
                      Misstänker dock att 15mm tjockt borde motsvara 8-9mm glas.
                      Vad jag förstått så blir dock det repigt rätt så fort om man har fiskar som ska spotta sten på rutorna.
                      Slöjjisar o skalarer borde kanske funka dock så är det nog inget bra förhållande för dina slöjjisar då tempen för att passa skalarerna är lite högre.
                      Vi har räknat enligt tabellen på den här sidan: http://www.cichlid-forum.com/article...c_aquarium.php

                      Enligt den tabellen ska 13mm tjockt Cell-cast akryl klara mått upp till 244cm långt akvarie med en höjd på 61cm. Då vi använder Extruded akryl bör det inte vara några problem att göra 130x60cm om vi använder 15mm. Det är dessutom bland det mest högkvalitativa råmaterial som finns på marknaden.

                      Tilläggas bör att vi har tagit fram en "sarg" också som ska sitta runt om akvariets övre kant på insidan och stadga hela strukturen.

                      Du gjorde mig lite orolig där med slöjstjärtarna och repor. Det var längesen jag hade skalarer, kommer inte ihåg om de också spottar sten. Gör de det?

                      Hur kan man lämpligen göra sig av med slöjstjärtarna? Vill inte döda dem, har haft dem i ett drygt år så de har vuxit till sig och är väldigt fina. Kan man få akvariebutiker att ta sådana som inbyte?

                      Gällande koldiskussionen så ska jag kontakta Pentair Aquatics i eftermiddag och se hur länge ett filter räcker, samt om man kan byta till någon annan sort. Om priset på kolfiltrena är lågt och enda nackdelen är att de tar slut fort så har jag inget emot att byta om de gör vattnet klarare.

                      Kommentar

                      • firefox75
                        • April 2007
                        • 1806

                        #12
                        Slöjjisarna skulle jag nog sätta ut en annons om.
                        Annars så kan du kanske få dina slöjjisar inbytta mot en eller två skalarer.

                        Repor bör man bara oroa sig för om du har grävande ciklider...
                        Ex. guldsöm, cintrinellum, jd, nicaraguense...finns en uppsjö gällande grävande ciklider.
                        Skalarer tillhör inte de grävande så de kan du lugnt köra med.

                        Kolfilter tar bort grumligheter och andra gifter från akvariet.
                        En del använder kolfilter enbart vid nystart av akvarium då det hjälper aquasan eller vad man använder för vattenberedningspreparat att ta bort gifter.

                        Man kan väl säga att exempelvis så för badpoler så lämnar de pumparna/tillverkarna klarvatten garanti bara för att de använder kolfilter.

                        Men man kan köra utan kolfilter...förrutsättningen är att man har andra bra filtreringsmaterial för att få samma kvalitet på vattnet.
                        Frånvarande nu mera men här ibland.

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

                          Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

                          Hur mycket får du pröjsa för din akryl?
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Om akryl plasten är lätt att böja vid häftig uppvrämning så skapa en lysramp som sluter tätt i ditt akvaries mått.
                            Bara att köpa arcadia (dubbla lysrörshållare) armatur och limma fast hållarna i rampen.
                            Sen kan man ju svartmåla akrylen eller färga den.

                            Då det gäller pump så kan du köa någon bra maxijet cirkulationspump för en 2-300kr.
                            Lysrör kan du köra med sylvania grolus och aquarelle.

                            Gällande värmaren så är ju jäger ett bra alternativ.
                            Kolla dock så längden i behållaren stämmer med doppvärmarens längd och även tjocklek.
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • Whistler84
                              • November 2007
                              • 850

                              #15
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Vart får man tag på Cell-cast akryl eller Extruded akryl?

                              Blev klart sugen på att använda det jag också...speciellt om det kan vara billigare än glas.

                              Hur mycket får du pröjsa för din akryl?
                              Då vi inte är helt klara än så har jag ingen definitiv materialkostnad. Troligen kommer det landa på 2000-2500kr. Jag rekommenderar Vikatech (www.vikatech.se).

                              Det där med värmaren ska jag kolla upp.

                              Att forma och hålla på med akrylen känns inte jätteaktuellt. Jag är nog mest sugen på att köpa en färdig armatur. Tror ni den för fyra rör som jag visade ovan för 1600kr kan vara något att ha? Eller är det rent av för mycket?

                              De där Maxijet-pumparna... Vart finns de att få tag på? Är det overkill med Eheim 1250 som jag först kollade på?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...