Hjälp! Vad göra med karet - silikonfråga.

#1 - 26 maj 2010 12:04
Lämnade in akvariumet för omsilikon hos glasmästare och fick tillbaka ett riktigt amatörjobb. Det är glipor mellan gamla silikonet och nya, det är ojämt och utsmetat, kanterna är på många ställen släppta i kanterna (han menar att det var på isoleringstejpen) och jag vet inte vad jag ska göra nu. Vill ju ha det snyggt och riktigt från början. Så hjälp mig med tre alternativ:

• Försöka jämna till det snyggare med rakblad, kommer ju dock inte att bli helt raka linjer. Hur är det med mellanrummet mellan gamla och nya - är det okej eller måste det åtgärdas? Är så nästan hela vägen runt.

• Skära bort och göra om själv. Men antar att det blir ett sabla jobb och är inte så säker på att jag klarar det bättre själv. Plus att det tar tid och pengar och jag vet inte om det blir bra.

• Lämna in till en ny glasmästare som får göra om det...

Vad tycker ni? Det som oroar mig mest förutom att det är urbota fult är alla glipor mellan gamla och nya.
#2 - 26 maj 2010 12:11
Låter som han inte ens avfettat ok där silikonet inte sitter. Skulle aldrig acceptera ett klantjobb. Kräv pengarna tillbaka och gå till annat ställe eller gör det själv.
#3 - 26 maj 2010 12:14
eriahl skrev:
Låter som han inte ens avfettat ok där silikonet inte sitter. Skulle aldrig acceptera ett klantjobb. Kräv pengarna tillbaka och gå till annat ställe eller gör det själv.

Betalade inte med det men nu är frågan hur jag kommer vidare. Luftspalt mellan gamla och nya överallt och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :(
Bilagor:
#4 - 26 maj 2010 14:06
vickson skrev:
Betalade inte med det men nu är frågan hur jag kommer vidare. Luftspalt mellan gamla och nya överallt och jag vet inte vad jag ska ta mig till. :(

Om du skriver i vilken stad du bor kan någon säkert hjälpa dig att hitta en bra glasmästare/akvariehandlare som kan hjälpa dig limma om hela karet mot en kostnad. Här i Umeå har vi t.ex. Erik på Aquariefisken som brukar fixa sånt åt oss i Umeå.
#5 - 26 maj 2010 14:13
Har efterfrågat hjälp med detta tidigare, bor i Borlänge. Verkar dock vara svårt med den servicen här i närheten. Och jag hittade ju till slut en glasmästare som "kunde detta" och det bidde ju inte så bra.

Om någon som ser det här och vet - hur farligt är det med luftspalt mellan nya och gamla silikonet? längs in i hörnet?
#6 - 26 maj 2010 14:35
Om det inte fast hjälper ju inte det nya något. Eftersom det var ett kasst jobb känns det som bäst att få det omgjort helt av någon.
#7 - 26 maj 2010 14:54
fy va tråkigt när det blir så där, när man går hemma och väntar o väntar o sen ser det ut så. nu vet jag ju inte hur det såg ut från början eller hur mycket silikon som är bytt.. synd att du inte bor runt Jönköping.. det bästa alternativet i mitt tycke är nog att skära bort allt och göra om vilket med för en del jobb.. eller så kan du skära bort, målare använder en tapet kniv med rakblad som har distanser som du kan reglera hur långt från vägg man ska skära, det kanske går att modefiera en sådan så det går få snygga kanter eller bara tejpa på något så du får rätt avstånd mellan silikonkant och glas.. sen vet man ju inte om "luften" mellan silikon syns så väl när karet väl är igång och ljuset kommer från karet... Lycka till lider lite med dej:(
#8 - 26 maj 2010 15:31
eriahl skrev:
Om det inte fast hjälper ju inte det nya något. Eftersom det var ett kasst jobb känns det som bäst att få det omgjort helt av någon.

Det svåra är att det inte verkar finnas någon kunnig här. :(

gonzo44 skrev:
fy va tråkigt när det blir så där, när man går hemma och väntar o väntar o sen ser det ut så. nu vet jag ju inte hur det såg ut från början eller hur mycket silikon som är bytt.. synd att du inte bor runt Jönköping.. det bästa alternativet i mitt tycke är nog att skära bort allt och göra om vilket med för en del jobb.. eller så kan du skära bort, målare använder en tapet kniv med rakblad som har distanser som du kan reglera hur långt från vägg man ska skära, det kanske går att modefiera en sådan så det går få snygga kanter eller bara tejpa på något så du får rätt avstånd mellan silikonkant och glas.. sen vet man ju inte om "luften" mellan silikon syns så väl när karet väl är igång och ljuset kommer från karet... Lycka till lider lite med dej:(

Det såg jättebra ut från början men hade börjat få flikar in mellan silikon och glas. Glasmästaren har renskurit allt på insidan och också tyvärr fått in rakbladet lite mellan glasskivorna också. Har nu skurit bort de två främre fogarna och funderar på om jag ska våga lämna de bakre och de i botten. Han har trots allt inte snålat med silikon utan kletat på rejält. Jag skar bort allt det han lagt på eftersom han lämnat luftspalter mellan gamla och nya och det har jag för mig inte är så bra, men jag vet inte. Önskar att det fanns någon som kan sånt här här så att jag kunde lämna in det, det här känns inte alls bra. :(

Tack för sympatilidandet!
#9 - 26 maj 2010 21:39
Av vad jag läser och ser så måste det göras om, jag skulle aldrig lita på ett så klantigt jobb, inte bara tveksamt hur bra det nya sitter men att det även skurits in i det gammla.
När jag limmade mitt allra första akvarium såg det betydligt mycket bättre ut än så där, tveksam till att den glasmästaren nånsin limmat kar innan.
En luftspalt är väl i sig inte farligt men mera ett tecken på okunskap eller enormt slarv sen är det ju inte dirkt snyggt heller.

Att limma kar är inte så svårt, om du läser på lite och tar god tid på dig kan du säkert göra det själv ;)

Annons