vad är så speciellt med ciklider?

#1 - 24 januari 2010 21:16
Väljer att ställa denna här då mitt vatten är väldigt mjukt och neutralt, jag har fått för mig att afrikanskt generellt ska vara hårt, rätta mig gärna.

Ja som sagt, vad är det speciella?
Varför undrar jag det..jo, för att i sensomras startade jag upp mitt första kar på 15 år (första någonsin med fisk), och jag har blivit sjukt biten [:o] Tyvärr så visste jag ju inte riktigt vad jag ville med karet, så det blev ett sällskapskar. Jag spontanthandlade fiskar för jag visste inte vad jag skulle tycka om. En soppa i form av Silverhaj, Platy, Ancistrus, Cordyras, Neontetra, Scalar och Svärdbärare är det idag. Vissa tycker jag bättre om än andra.

Nu har det gått ett halvår, jag har fått zoopet som startsida :p och betalade för gold, det börjar kännas som att man vill ta 'nästa steg'. Ciklider är något som i alla fall känns ganska speciellt. Det finns ju både hemsidor och föreningar om enbart cilkider.. Tyvärr har vi ingen bra plats för ett ytterligare kar (läs: frugans godkännande), så jag kommer antagligen bara försöka byta ut de jag har, ett par stycken åtminstone då karet är bra fullt.
Karet är ett 222L, 105*45*45 ungefär.

Någon som vill sälja in mig på vad som gör Ciklider så speciellt? :)
#2 - 24 januari 2010 21:50
Asså jag antar att jag skullr kunna ha ett rätt långt utlägg om varför ciklider är "the shit" men samtidigt är det ibland svårt att beskriva en fascination...
Hur som helst vad jag och många med mig tycker map cikliderna och den passion som ofta följer med är att det finns mkt som gör cikliderna till det där lilla extra.
Men några huvudpunkter med ciklider som jag gillar mkt är:

1. Deras rom/yngelvård. Det är mkt kul å intressant att se hur föräldrarna tar hand om sin avkomma och vaktar den mot fiender. Dessutom finns det så många olika varianter att välja på. Det finns många olika varianter på munruvning, substratruvning. Där tillkommer att många av arterna inte särskilt svåra att odla.

2. Personligheten/intelligensen. Dessa fiskar hör till de mer komplexa och smarta fiskarna där man ofta lätt ser att fiskarna har olika "personlighet", de utforskar miljön på ett annat sätt än vad tex. en tetra gör. De lär sig snabbt saker och ting och har till viss mån en bättre "problemlösningsförmåga" än många andra fiskar. Det händer alltid nått i karet när man håller dessa fiskar.

3. Diversiteten. Detta är eg. ett rätt brett begrepp kanske men jag tänker bla på att de finns i alla storlekar, former,färger. De har alla möjliga olika beteenden, de återfinns i de mest diversa miljöer osv. Det finns helt enkelt "en ciklid för alla"

Jag har säkert glömt en del grejjer men detta är iaf några faktum som jag och många andra tycker är fascinerande med ciklider.
#3 - 25 januari 2010 08:18
Personligen tycker jag att det är trevligare med färre större fiskarter, än en blandning av många små. Ett guppy/platy/svärdbärarakvarie har väl sin charm, men det kan bli väldigt "rörigt". I övrigt håller jag helt med föregående talare.
#4 - 25 januari 2010 16:48
Tack för de åsikterna..guld värt :)
Återstår att bestämma sig för vilka man vill ha..blir nog många turer till butiker de närmsta månaderna.
#5 - 25 januari 2010 22:16
No probs;)!
#6 - 26 januari 2010 19:21
Simpel följdfråga efter en tur till butik idag. Jag har läst en del men en sak jag inte fått riktigt grepp om är artindelningen.
Jag hörde med gubben i butiken om jag kunde lämna fisk i inbyte för att jag funderade på att gå till ciklider, "jaså malawi då eller?", varpå jag sa att så långt har jag inte funderat ännu. Tänkte inte på att fråga om vad just malawis innebär :o
Så är det en familj helt enkelt eller hur säger man?
Är diskus också ciklider?
#7 - 26 januari 2010 19:24
Om du har skalarer i ditt akvarium har du ju redan ciklider!
#8 - 26 januari 2010 19:30
danne0301 skrev:
Simpel följdfråga efter en tur till butik idag. Jag har läst en del men en sak jag inte fått riktigt grepp om är artindelningen.

Jag hörde med gubben i butiken om jag kunde lämna fisk i inbyte för att jag funderade på att gå till ciklider, "jaså malawi då eller?", varpå jag sa att så långt har jag inte funderat ännu. Tänkte inte på att fråga om vad just malawis innebär :o

Malawiciklider = ciklider från Malawisjön i afrika.
Ciklider är en familj, chiclidae.
Diskus är också ciklider.

Kolla artbeskrivningarna och avdelningen "Fiskgrupper - allmän info" här på Zoopet.
#9 - 26 januari 2010 19:33
danne0301 skrev:

Malawi är afrikanska ciklider från sjön Malawi. Finns en annan sjö som heter Tanganyika (stava?) o det är då Tanganyika-ciklider.

Malwi är väldigt populär för att det finns massor av arter, finns i trevliga strl, är inte skygga, har balla personligheter, otroligt vackra, ganska aggresiva,

Diskus är en ciklid ja. men från Sydamerika. så de går absolut inte ihop.

lista på malawi
http://www.ciklidhobby.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=7&Itemid=1
#10 - 26 januari 2010 19:50
Ok då är jag med! :d

Att scalarer är ciklider har jag lärt mig redan :) fast, jag tycker inte de räknas :P de är bara opersonligt dumma, övernyfikna och mobbande som dessutom knappast går att få till lek och yngel.

Annons