Crenicichla regani

#1 - 18 november 2009 20:12
Någon som har dessa sköna dvärgcidklid gäddor hemma?
Hur har ni inrett till de och vilka fiskar går de med.

Nyfiken på om de skulle passa i mitt 225l där jag har:
Ancistrus- 5
Borneosucker -2
Kanel Khuli ål -2
X antal svärdbärare
x antal neontetror
lila äppelsnäckor -3 (hoppas på fler)

Det gör inget om de ger sig på svärdbärar yngel eller neontetror. ;)
#2 - 18 november 2009 20:23
Spännande. Crencichlor är riktig tjusiga och just denna än mer.
Jag tror dock den äter de flesta små tetror.
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=359
#3 - 18 november 2009 21:02
Mina neontetror är inte små, och som sagt det gör inget om de tar några av de *hehe* Skulle jag få anledning att köpa kerritetror ;)

De är grymt coola och jag tror det är det som behövs i mitt 225l :)
#4 - 18 november 2009 21:21
Nubi skrev:
Mina neontetror är inte små, och som sagt det gör inget om de tar några av de *hehe* Skulle jag få anledning att köpa kerritetror ;)

De är grymt coola och jag tror det är det som behövs i mitt 225l :)

När ska du köpa dessa otroligt vackra ciklider? Vill se bilder sedan. :)
#5 - 18 november 2009 21:26
Jag har inte hittat de...ännu.
Kanske åker jag imorgon och kollar om lustgårdens zoo har dessa fin fina firrar, de brukar ha annorlunda fiskarter :) Så fort jag hittar de säjer jag till :D och lägger upp bilder :D
#6 - 18 november 2009 21:26
Är det inga som har erfarenhet av dessa ciklider?
#7 - 18 november 2009 21:27
Jag hoppar på denna tråd Nubi :) Skriv gärna vart du hittar dom någonstans, ska också överväga att ha ett par eller 2 av dessa ciklider :)
#8 - 18 november 2009 21:29
Ska ha dig i baktanken :) har redan skickat iväg ett par mail till olika djuraffärer :)
#9 - 18 november 2009 21:33
Nubi skrev:
Ska ha dig i baktanken :) har redan skickat iväg ett par mail till olika djuraffärer :)

Vilka affärer då om jag får fråga :)
#10 - 18 november 2009 21:37
Två st i Västerås och en i Eskilstuna.
De två i Västerås frågar jag Marckus1984 för han brukar ha koll på vad för sorts fiskar de har inne :)
#11 - 18 november 2009 21:38
Nubi skrev:
Två st i Västerås och en i Eskilstuna.

De två i Västerås frågar jag Marckus1984 för han brukar ha koll på vad för sorts fiskar de har inne :)

Ah, jag ska höra mig av till bromma zoo imorgon och även akvarieleasing (där har dom sjukt många ciklider) ska även höra ifall dom kan beställa in dom eller något :)
#12 - 18 november 2009 22:13
hojta till om du får några vettiga svar från de :) du kan väl fråga lite vilka fiskar som är lämpliga att ha i samma kar, eller om svärdbärare är lämpliga :)
#13 - 18 november 2009 22:15
Nubi skrev:
hojta till om du får några vettiga svar från de :) du kan väl fråga lite vilka fiskar som är lämpliga att ha i samma kar, eller om svärdbärare är lämpliga :)

Jo, får hoppas att jag får tag i honom som är en av dom få där som kan något om fiskar, dom andra verkar inte bry sig om att besvara frågor alls :p

Jag har ju mollys så jag hoppas att dom går att ha med för annars så skippar jag nog denna ciklid, men jag tror inte att så "stora" fiskar kommer bli uppätna av gäddcikliden.
#14 - 18 november 2009 22:23
Andrém skrev:
Jo, får hoppas att jag får tag i honom som är en av dom få där som kan något om fiskar, dom andra verkar inte bry sig om att besvara frågor alls :p

Jag har ju mollys så jag hoppas att dom går att ha med för annars så skippar jag nog denna ciklid, men jag tror inte att så "stora" fiskar kommer bli uppätna av gäddcikliden.

Problemet är väl inte att de blir uppätna, som jag förstår det så är gäddcikliden den agressivaste av dvärgcikliderna, så det är väl snarare så att dom blir ihjälstressade. Jag hade haft dom i ett artakvarium.
#15 - 18 november 2009 22:25
Dämpas det inte om man har ett bra akvarium där det finns gott om gömställen grottor och liknande??
#16 - 18 november 2009 22:25
Jag har inte haft några Crenicichla, men jag har sett Crenicichla wallacii, en nära släkting till regani, och det är bland de aggressivaste fiskar jag nånsin sett. Det var en grupp om fyra som gick i ett 400-liters akvarium och utfodrades med guppy; man såg bara den dominanta fisken, alla andra fiskar fick rå-däng så fort dom kom fram ur sina gömställen. Små guppy-hanar försvann direkt, stora guppy-honor klarade sig rätt länge, men till slut demonterade Crenicichlorna dem också.

De är inte så där väldigt små heller, blir runt 15 cm, dvs betydligt större än en palettciklid.

Jag har pratat med andra som haft dvärggäddor, och de anser inte att de är extremt aggressiva, så eventuellt var den grupp jag såg ovanligt elak. Jag har också haft ett par arter av Teleocichla (lite mer avlägsna släktingar) och de var inte värre än genomsnittliga tanganyika-ciklider i aggressivitet, dvs lite elakare än paletter.
#17 - 18 november 2009 22:28
Ajdå, får nog ta en liten tänkare om den är så aggressiv som ni säger att den är. Att någon fisk tar död på en annan är något jag vill undvika oavsett hur det går till :/
Bilagor:
#18 - 19 november 2009 05:55
Det finns en uppsjö av crencichlor och de varierar väldigt mycket mycket i storlek och aggressivitet, dock är alla köttätare. just regani är en av de snällaste vad jag vet. Jag hade faktisk en svag tanke på att ha crencichlor någon månad sedan och läste på lite
#19 - 19 november 2009 13:08
Jag har haft två par regani, för ett antal år se´n. Det ena paret gick i ett 375-liters, det andra i ett 240-liters, och det var aldrig några problem med aggressivitet vad jag minns. Kommer inte riktigt ihåg vad jag hade för fiskar med dem, men det var nog mest malar, scalarer, och andra mer högbyggda ciklider. Om jag inte minns fel så är regani mest inriktad på ryggradslösa djur och små fiskyngel, men en och annan neontetra kan säkert ryka. Har några bilder på de båda paren i mitt galleri.
#20 - 19 november 2009 13:30
Micke_A skrev:
Jag har haft två par regani, för ett antal år se´n. Det ena paret gick i ett 375-liters, det andra i ett 240-liters, och det var aldrig några problem med aggressivitet vad jag minns. Kommer inte riktigt ihåg vad jag hade för fiskar med dem, men det var nog mest malar, scalarer, och andra mer högbyggda ciklider. Om jag inte minns fel så är regani mest inriktad på ryggradslösa djur och små fiskyngel, men en och annan neontetra kan säkert ryka. Har några bilder på de båda paren i mitt galleri.

Riktig snygga måste jag säga, du har haft en hel del SA ciklider kan man se, vad tyckte du om Diadema? (trådstöld kanske) Ser att du även haft en crencichla lepidota, var de mer aggresiva än regani? Ingen lek på crencihlorna misstänker jag...
#21 - 19 november 2009 13:37
Regani är de snällaste av Crenchlorna vad jag har hört och köper man de som små så vänjer de sig vid karets individer. Självklart kan jag tänka mig att de är aggressiva vid lek, men det är väl upp till mig att se till så de andra fiskarna och Reganis har det bra?

Jag är grymt förälskad i de!! :) hoppas att de är lika snygga irl!
#22 - 19 november 2009 13:38
Micke_A skrev:

Micke vad är Archocentrus multispinosa för fisk??
#23 - 19 november 2009 13:41
Azur skrev:
Jag har inte haft några Crenicichla, men jag har sett Crenicichla wallacii, en nära släkting till regani, och det är bland de aggressivaste fiskar jag nånsin sett. Det var en grupp om fyra som gick i ett 400-liters akvarium och utfodrades med guppy; man såg bara den dominanta fisken, alla andra fiskar fick rå-däng så fort dom kom fram ur sina gömställen. Små guppy-hanar försvann direkt, stora guppy-honor klarade sig rätt länge, men till slut demonterade Crenicichlorna dem också.

De är inte så där väldigt små heller, blir runt 15 cm, dvs betydligt större än en palettciklid.

Jag har pratat med andra som haft dvärggäddor, och de anser inte att de är extremt aggressiva, så eventuellt var den grupp jag såg ovanligt elak. Jag har också haft ett par arter av Teleocichla (lite mer avlägsna släktingar) och de var inte värre än genomsnittliga tanganyika-ciklider i aggressivitet, dvs lite elakare än paletter.

Kan det ha haft oxå en stor betydelse på att du hade en grupp på 4 individer som gjorde att en vart oerhört dominant av sig??
Jag har inte tänkt ha mer än 1 hane och 1 hona i mitt kar.
#24 - 19 november 2009 13:43
Nubi skrev:
Kan det ha haft oxå en stor betydelse på att du hade en grupp på 4 individer som gjorde att en vart oerhört dominant av sig??

Jag tror samma som både dig och azur, om det finns 2 par så kommer dom säkert försöka konkurrera ut varandra vilket säkert orsakade deras aggressiva beteende, hoppas att dom inte är så aggressiva när det bara är 1 par i akvariet, vid lek är ju det dock en annan sak :p
#25 - 19 november 2009 13:47
Vi får hoppas på att någon fiskguru (hoo hoo Anders!!) ser denna tråd :)
#26 - 19 november 2009 13:53
Nubi skrev:
Vi får hoppas på att någon fiskguru (hoo hoo Anders!!) ser denna tråd :)

Dom har ju bara tid med dom viktiga trådarna :p inte för oss trådskapare :D
#27 - 19 november 2009 14:13
Mhmmm..amen brother! true true
Ska du säga :P Du fick en massa massa maaaaassa *avis* bra och nyttig info av MaxB. Tror inte ens han har skrivit ngt i mina inlägg. Känn dig hedrad ;)
#28 - 19 november 2009 14:16
Nubi skrev:
Mhmmm..amen brother! true true

Ska du säga :P Du fick en massa massa maaaaassa *avis* bra och nyttig info av MaxB. Tror inte ens han har skrivit ngt i mina inlägg. Känn dig hedrad ;)

Haha, men han håller väl på mycket med SA akvarium så det var väl säkert därför :p sen kanske det hade något med att jag terrade hans gästbok *haha* (skämt :P)

Fast jag har ju skrivit en del i dina trådar, det måste väl räknas som något :p
#29 - 19 november 2009 14:31
OT.ar är vi duktiga på *asg* du förföljer mig :P
#30 - 19 november 2009 14:51
#31 - 19 november 2009 15:02
Nubi skrev:

Mycket vacker snäll CA som käkar växter:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1
Bilagor:
#32 - 19 november 2009 15:04
Förlåt för allt OT :p

Hörde med bromma zoo idag, dom hade aldrig hört talas om fisken så jag antar att dom inte vet ifall dom kan beställa överhuvudtaget. Ska gå till akvarieleasing och kolla på lite fiskgodis och fråga där med :)
#33 - 19 november 2009 15:06
Nubi skrev:

Se bilder här:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=369

Denna är iofs en släkting, men aggressiviteten varierar och jag läste för någon månad sedan om denna och den är väsentligt mer aggresiv än regani, enligt den uppgiften. Regani sk vara snäll, men som sagt käkar småfisk. Om det inte är alltför dyr kan du ju prova.
#34 - 19 november 2009 15:28
Wallaci var inte lika snygg Sorry.

Får hoppas på att de inte ligger i prisklass som Discus, skulle inte tro det va.
#35 - 19 november 2009 17:23
Dre skrev:
Riktig snygga måste jag säga, du har haft en hel del SA ciklider kan man se, vad tyckte du om Diadema? (trådstöld kanske) Ser att du även haft en crencichla lepidota, var de mer aggresiva än regani? Ingen lek på crencihlorna misstänker jag...

Aequidens diadema tyckte jag var väldigt vackra, det var också ett antal år se´n jag hade dem, så beteendet minns jag inte så mycket av, men har inte för mig att de var alltför aggressiva. Hade nog inte så många andra fiskar med dem. Lepidotaparet hade jag mer eller mindre ensamma, och de fick yngel en gång. Fick känslan av att de var lite tuffare än regani, och de blir ju större också.
#36 - 19 november 2009 17:28
Nubi skrev:

Det är som sagt en fredlig och vacker centralamerikan, med ombytliga färger. De kan ena stunden vara grågula, nästa kan de vara gula med svarta ränder, eller nästan lysande guldgula. Vid leken blir de gulsvarta. Jag har också hört att de äter växter, men det är faktiskt inget som jag har upplevt som ett problem med dem jag har haft, de har låtit växterna vara. De kanske föredrar vissa typer av växter.
#37 - 19 november 2009 19:51
Dre skrev:
Mycket vacker snäll CA som käkar växter:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=217&SOK=1

Google har snyggare bilder och micke med på dessa fiskar :)
#38 - 19 november 2009 19:52
Micke_A skrev:
Det är som sagt en fredlig och vacker centralamerikan, med ombytliga färger. De kan ena stunden vara grågula, nästa kan de vara gula med svarta ränder, eller nästan lysande guldgula. Vid leken blir de gulsvarta. Jag har också hört att de äter växter, men det är faktiskt inget som jag har upplevt som ett problem med dem jag har haft, de har låtit växterna vara. De kanske föredrar vissa typer av växter.

De är dock inte lika coola som :) gäddcikliderna *leR*
#39 - 19 november 2009 22:20
Nubi skrev:
De är dock inte lika coola som :) gäddcikliderna *leR*

Tja, båda är ju intressanta, och har sin charm :) Men personligen gillar jag nog t.ex nyckelhålscikliden mer.
#40 - 20 november 2009 10:17
Micke_A skrev:
Tja, båda är ju intressanta, och har sin charm :) Men personligen gillar jag nog t.ex nyckelhålscikliden mer.

Har aldrig sett någon med Nyckelhålsciklid irl. Vad jag har hört är de otroligt trevliga snälla och gör typ inget i karet, och de har ett beteende som påminner om minigrisar *hahaah*
Själv tycker jag det låter som en siamesisk algätare när den blir fullvuxen.
#41 - 20 november 2009 14:37
Nubi skrev:
Har aldrig sett någon med Nyckelhålsciklid irl. Vad jag har hört är de otroligt trevliga snälla och gör typ inget i karet, och de har ett beteende som påminner om minigrisar *hahaah*

Själv tycker jag det låter som en siamesisk algätare när den blir fullvuxen.

Tja, min erfarenhet är att de är nyfikna och framåt, och även om de inte skadar andra fiskar, så kan ett par köra lite med de övriga fiskarna. Jag gillar även utseendet, med deras långa vimpelliknande fenor.
Bilagor:
#42 - 20 november 2009 14:39
Micke_A skrev:
Tja, min erfarenhet är att de är nyfikna och framåt, och även om de inte skadar andra fiskar, så kan ett par köra lite med de övriga fiskarna. Jag gillar även utseendet, med deras långa vimpelliknande fenor.

Skulle inte nyckelhåls c. vara väldigt lugna och tillbakadragna? Det är det mesta jag har hört om dom, jag kommer själv skaffa ett par eller 2 par till mitt akvarium så det lär ju visa sig :)
#43 - 20 november 2009 15:07
Andrém skrev:
Skulle inte nyckelhåls c. vara väldigt lugna och tillbakadragna? Det är det mesta jag har hört om dom, jag kommer själv skaffa ett par eller 2 par till mitt akvarium så det lär ju visa sig :)

Min erfarenhet är att nyckelhålspar gärna dominerar andra jämstora ciklider. Ett par jag hade slogs med en Geophagus brasiliensishane tills han växte ifrån dem. Tror även det var samma par som snodde räkor framför nosen på en halvmeter lång muräna. Så de par jag har haft har varit allt annat än skygga :) Det paret jag har nu jagade bort de betydligt större discusarna när de hade yngel. Men nu när de inte har yngel så blir de istället ivägkörda av den dominanta discusen. Inget allvarligt, men de markerar ändå mot varandra. Visst, nyckelhål funkar ju inte med vad som helst, det får ju inte vara för tufft sällskap, som stora centralamerikaner t.ex.
#44 - 20 november 2009 16:58
Micke_ A Det blir inga stora centralciklider i mina kar som du nämner. Ska kika på nyckelhålsciklider imorgon OM vi åker iväg till V-ås.
Men jag vivlar på att de dimper ner i mitt 225l eller 310l Jag är så sugen på regani's!!
#45 - 20 november 2009 19:36
Nubi skrev:
Micke_ A Det blir inga stora centralciklider i mina kar som du nämner. Ska kika på nyckelhålsciklider imorgon OM vi åker iväg till V-ås.

Men jag vivlar på att de dimper ner i mitt 225l eller 310l Jag är så sugen på regani's!!

Jag tror faktiskt att regani och nyckelhål går att blanda :)
#46 - 20 november 2009 20:09
Jo om man har ett 600l :) Jag har ett 225l. En stor ciklid räcker *leR*
Men visst skulle jag vilja ha ett 600l :)
#47 - 20 november 2009 21:17
Tja, så stora blir väl varken regani eller nyckelhål :) Regani kan väl bli lite drygt 10 cm, och nyckelhålen upp till 15 cm, även om det nog tar ett tag.
#48 - 20 november 2009 21:34
Nubi skrev:
Jo om man har ett 600l :) Jag har ett 225l. En stor ciklid räcker *leR*

Men visst skulle jag vilja ha ett 600l :)

Läs artbeskrivningen av nyckelhål, det står iofs 15cm, men jag tror det är lite överdrivet, jag har själv inte haft någon men jag har talat med många som haft den länge och den har då maxat på 10cm.

I rtbeskrivningen står ochså att ett kar på 120literbör räcka, delvis pga av dess försiktighet.

De som var lite större som jag sett liknar väldigt mycket bilden här på zoopet, vackra färger och ett grasilt uttryck som tilltalar mig.

Reganin är också supersnygg, såg den i affär idag och jag förstår att du tittar lite extra på denna fantastiska fisk!!
#49 - 20 november 2009 22:17
Dre skrev:
Reganin är också supersnygg, såg den i affär idag och jag förstår att du tittar lite extra på denna fantastiska fisk!!

Har läst artbeskrivningen på nyckelhålscikliden, inget som lockar mig, skygg och vill ha massa gömställen osv. nej tack. Vet att det är mycket individuellt det där och att artbeskrivningen måste man ta med nypa salt.

Vilken affär såd du Regani??! :)
#50 - 20 november 2009 22:18
Akvarielagret, dock bara en. Rätt stor 12cm kanske.
#51 - 20 november 2009 22:20
how much? hane hona?
#52 - 20 november 2009 22:25
Vet ej kön, men den låg på runt 220 kronor. Kollade inte så noga på priset. Otroligt vacker!!
#53 - 20 november 2009 22:27
:) inte farligt dyrt :) Ska höra imorgon om fiskaffären om de kan beställa hem dem :)
#54 - 20 november 2009 22:47
Nubi skrev:
Har läst artbeskrivningen på nyckelhålscikliden, inget som lockar mig, skygg och vill ha massa gömställen osv. nej tack. Vet att det är mycket individuellt det där och att artbeskrivningen måste man ta med nypa salt.

Vilken affär såd du Regani??! :)

Som sagt, de par jag haft har varit allt annat än skygga :)
#55 - 21 november 2009 08:20
mmm mycket individuellt :)
Som Lex, Japansk spets och powder puff (hunden) inga anlag till apportering = Varit på apporteringsläger och ställt upp i en viltprovs test med apportering :)
Mycket mycket individuellt och man gör fiskar o djur till det man vill att de ska vara :)
#56 - 21 november 2009 08:24
Nubi skrev:
mmm mycket individuellt :)

Som Lex, Japansk spets och powder puff (hunden) inga anlag till apportering = Varit på apporteringsläger och ställt upp i en viltprovs test med apportering :)

Mycket mycket individuellt och man gör fiskar o djur till det man vill att de ska vara :)

Och dina Regani ska väl vara super rovdjur ;)
#57 - 21 november 2009 08:26
Yes! ska lära de att attackera ovanför vattenytan :D
E du vaken så här dags på en lördag!? Har ni barn?
Jag ska ut med hunden och passa på och njuta av solen som skiner :) inte sett solen på flera veckor, känns lyxigt när den tittar fram :D
#58 - 21 november 2009 08:50
Nubi skrev:
Yes! ska lära de att attackera ovanför vattenytan :D

E du vaken så här dags på en lördag!? Har ni barn?

Jag ska ut med hunden och passa på och njuta av solen som skiner :) inte sett solen på flera veckor, känns lyxigt när den tittar fram :D

Akvariet tänds vid halv 7 så då går jag upp och gör dom vanliga rutinerna :) och nej vi har inte barn, ännu iallafall :D
#59 - 21 november 2009 09:16
halv sju!!! Det enda som lyser kl halv sju här hemma är en lampa som står i hallen. Jag är otroligt morgontrött av mig och det hjälper med en bordslampa som tänds varje dag kl 05.40 och släcks igen 08.00. akvarierna här hemma tänds kl 09.00 -10.00

Men det är faktiskt smart att ha de tända på morgonen för då när man gör sig iordning för jobb så kikar man självklart in i karen och ser hur alla mår :)
#60 - 21 november 2009 18:45
Snackade idag med en fisknisse i västerås om just Regani, och de var jätte popis på 90 talet då skulle ALLA ha rovdjur i akvarium.
Han visste inte vart man kunde få hem fiskarna, men han skulle luska fram det...
förstår att de inte är så lätta att få tag på...den som väntar på ngt gott :)
#61 - 21 mars 2011 08:22
Igår köpte jag 7 Reganiyngel F1 i Norge, ska bli mycket spännande :)

Annons