UV Rör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronja016
    • August 2006
    • 220

    UV Rör?

    Hat ett helt nytt som ligger här hemma och undrar om man kan sätta i det till akvariumet, mina lysrör är ca 1-2 år gamla men har beställt nya men dem verkar inte komma..... Det uv rör jag funderar på sätta i är ett uv rör till reptiler
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Det finns nog inget i ditt akvarie som gagnas av uv-belysning. Har du dessutom täckglas så eldar du bara för kråkorna...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Ronja016
      • August 2006
      • 220

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Det finns nog inget i ditt akvarie som gagnas av uv-belysning. Har du dessutom täckglas så eldar du bara för kråkorna...

      Tänkte om växterna kan ta skada eller nåt? Nej jag har inget glas emellan

      Kommentar

      • Ronja016
        • August 2006
        • 220

        #4
        ingen som vet?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13134

          #5
          uv ljus är väldigt skadligt och skall inte användas till fisk!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Ronja016
            • August 2006
            • 220

            #6
            Okej så ska jag plocka bort det? Vad händer om det sitter kvar?

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              dina fiskar dör typ
              uv ska endast användas till reptiler
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Hm, så all vild fisk i naturen dör av UV-ljuset från solen? (Det är ju UVA och UVB vi pratar om här)
                Det är ju som att säga att "alla som driker vatten dör".
                Jag har är inte 100 men jag gör en kvalificerad gissning på att även fiskar, som många (alla?) andra djur/mäniskor bildar D3 vitamin mha UV-ljus, som i sin tur behövs för att kunna ta upp kalcium.

                Växterna har inget behov av UV-ljus men de tar inte skada heller (Dom växer ju också vilt under solens strålar)
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • plorozen
                  • January 2004
                  • 531

                  #9
                  heeke: jag har läst nånstans att en daglig dos uv-ljus hjälper till att förebygga hålihuvudsjuka hos discusar.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Kan det vara så att "hålihuvet" beror på D3 vitaminbrist eller något annat till följd av det?

                    Hur som så dör inte mina fiskar i sköldpaddstanken pga UV-ljuset, det sköter paddorna så mycket bättre om fiskarna inte håller sig undan
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Varför vill du ha det över akvariet? Istället för doppvärmare?
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • hampusfunke
                        • March 2007
                        • 14

                        #12
                        Vilket rör pratar vi om? Det finns många olika styrkor t,ex Reptiglo har 2,0 för reptiler i tempererad zon, 5,0 för regnskogslevande & 8,0 för öken... dessa brukar även kombineras för att rätt behov av uv-a & uv-b ska tillgodoses samt få så brett spectrum som möjligt...du kan säkert använda de rör som är avsedda för resp naturtyp. 2,0 till de flesta, 5,0 till tropiska & hittar du nån "öken-fisk" använd 8,0!!

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Varför vill du ha det över akvariet? Istället för doppvärmare?
                          Är det mig du frågar?
                          Jag har röret över karet pga att jag har sköldpaddor i karet
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av heeke
                            Är det mig du frågar?
                            Det var trådskaparen jag frågade...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              En liten fågel fiskade i mitt öra att det var i inväntan på beställda rör som inte kommit än.
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...