Har dom lekt på sistone?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Har dom lekt på sistone?

    Halloj!
    Fick ett PM idag med en fråga om Discusarna har lek på senare tid?
    Jajamensan, massor faktiskt - men det kan ju bli lite tjôtigt att posta bilder varenda gång. Men bara för att jag fick frågan gick fram till karet och kollade läget och, jojo det var lite ägg på en rot - så jag lägger in ett par bilder
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 May 2007, 17:51.
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Kul att dom fortsätter, mina har nu för sjätte gången på sex veckor ätit upp rommen så jag har inga stor förhoppningar längre.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Jamen, det var väl fan att dom skall äta upp äggen, då!
      Gör dom det direkt eller är det efter ett tag - blir dom stressade av något?
      Jag hade i början lite problem med det andra (inte det röda) paret, där hanen hela tiden satte i sig rommen så fort honan lade. Det tog några månader men sedan var det som att vända på en hand - han vaktade äggen och ynglen VÄLDIGT intensivt. Från den ena (misslyckade) leken till den andra. Alltså, ett totalt nytt beteende mellan två lekar.
      Mitt "bekymmer/problem" är ju att 50 st. totalt ät-inriktade Rosentetror och cirka 30 Kardinaler helt enkelt är Discusarna övermäktiga - det går någon dag med frisimmande yngel, sen är dom väck - och tetrorna dyrt mätta...
      Men, ge nu inte upp! Snart slutar dina Discus med äggätandet... hoppas vi!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Leker de för ofta kanske du ska sära på dem, honan kan nog börja magra annars, det gjorde min rödturkosa hona jag hade för några år se´n. De lekte med några veckors mellanrum under en period, vilket tog en massa energi, så hon magrade av och dog till slut. Om inte annat tror jag de kan stanna i växten om de leker för ofta, för att de lägger mer energi på äggproduktion och lek, än på att växa.
        Senast redigerad av Shepard; 02 May 2007, 19:04.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Micke_A
          Leker de för ofta kanske du ska sära på dem, honan kan nog börja magra annars, det gjorde min rödurkosa hona jag hade för några år se´n. De lekte med några veckors mellanrum under en period, vilket tog en massa energi, så hon magrade av och dog till slut. Om inte annat tror jag de kan stanna i växten om de leker för ofta, för att de lägger mer energi på äggproduktion och lek, än på att växa.
          Ja, du har helt rätt! Tricket är bara att jag inte har någonstans att ha dom - än i karet. Två kuber 50x50x50 är beställda samt ett 960. Jag kommer väl att ha de nya burkarna här inom några veckor förhoppningsvis och då skall det bli mycket skönt både för Discusarna och mig med lite vila och ordentlig yngelvård med långa fina mellanrum i lekstressen.
          Som sagt, du har helt rätt, och som jag har sgat i ett par andra trådar, är jag faktiskt inte "så glad" i det här vansinniga tempot de leker i.

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Jag hörde att de mindre hårt avlade vildformerna inte alls leker så ofta, utan leker med säsongsbundet. Om det gällde bara vildfångade, eller även odlade vildformer, vet jag inte.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Ursprungligen postat av MaxB
              Jamen, det var väl fan att dom skall äta upp äggen, då!
              Gör dom det direkt eller är det efter ett tag - blir dom stressade av något?
              Jag hade i början lite problem med det andra (inte det röda) paret, där hanen hela tiden satte i sig rommen så fort honan lade. Det tog några månader men sedan var det som att vända på en hand - han vaktade äggen och ynglen VÄLDIGT intensivt. Från den ena (misslyckade) leken till den andra. Alltså, ett totalt nytt beteende mellan två lekar.
              Mitt "bekymmer/problem" är ju att 50 st. totalt ät-inriktade Rosentetror och cirka 30 Kardinaler helt enkelt är Discusarna övermäktiga - det går någon dag med frisimmande yngel, sen är dom väck - och tetrorna dyrt mätta...
              Men, ge nu inte upp! Snart slutar dina Discus med äggätandet... hoppas vi!
              Dom äter upp dem efter 24-48 timmar, dom lever tillsammans med pansarmalar, spetsnosscalarer, otocinclusar och pennfiskar i en 450 liters burk. Dom är kungarna i akvariet, stora och riktigt feta över pannan, ögonen brinner mörkröda hela tiden och matlusten är det inte något fel på. Dom verkar aldrig stressade, hur lugna och harmoniska som helst med eller utan rom så jag har ingen aning om varför dom äter upp rommen. Vatten värdena är som följer.
              Temp, 28-29 grader
              Ph 6,5
              Dh 2-4
              Kh 3
              Den mat dom får och äter med stor aptit är, discusgranulat, svarta mygglarver, artemia och MBF discusfood.

              Kommentar

              • Skogsfrua
                • November 2005
                • 309

                #8
                Det finns ju par som behöver massor med lekar innan det funkar och sedan finns det diskus som alltid kommer att äta rom.. Prova att lägga nät över romen för att se om det förhindrar dem att mumsa i sig den//Annie

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, det är nog som Annie72 säger...
                  rsoderberg! Det verkar ju som toppförhållanden, vet i sjutton vad romätningen kan bero på.
                  De ciklider jag haft genom åren har faktiskt aldrig... nej, jag kan banne mig inte komma ihåg att det någonsin varit problem... varit äggätare eller haft andra yngelproblem. Självklart har man haft individer som vägrat leka helt och hållet - men då har helt enkelt deras förhållanden - eller de själva - varit dåliga på något sätt.

                  Är det ett par eller flera av dina som uppträder på samma sätt?

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Det är bara ett par, när jag var iväg och köpte mina altumscalarer så hade killen detta par som min fru absolut ville ha. Så då blev dom inkvarterade hos mina vf spetsnosscalarer, som föresten börjar visa lite lek tendenser tjoohooo. Hur som helst, hos förre ägaren så lekte dom varje vecka precis som dom gör hos mig. Han påstår att han lyckades få yngel en gång när han flyttade dom till ett eget akvarium, och gav dom vattenvärden så att rommen överhuvudtaget kunde kläckas. I min burk är det bra värden hela tiden, tja det är väl bara att vänta och se.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...