Hej, mina fiskar kliar sig, och fire fish honorna ser ut så här, som "smuts" prickar, är det ngn parasit eller normalt???
Hej jag vill som vanligt börja med att säga att jag inte är någon expert men de mörka prickarna "smutsen", har dom inte alltid funnits där tror du? Själv tycker jag annars att det ser ut som vanliga pigmentfläckar.
Finns det fler fiskar med den här typen av prickar i din tank? Om dina fiskar kliar sig brukar det röra sig om ektoparsiter av olika slag (dvs parasiter på utsidan kroppen). "Smutsen" är nog inte kopplat till att de kliar sig utan det mest troliga är nog att det är små ektoparasiter som man sällan ser. När man har discus som kliar sig brukar man göra ett rejält vattenbyte varefter man kör en saltkur (NaCl) 1dl/100L vatten.
Är dock inte säker på om det är så man brukar göra när man har malawiciklider, vet inte hur de svarar på en sådan kur. Finns kanske nån annan här som kan svara på det. Kliar de sig dessutom bara lite grann så är det oftast inget större hot mot fiskarna och ofta går det över av sig självt, men ha gärna lite koll på läget öht. Som sagt kanske finns nån annan som kan ge nått annat värdefullt råd.
Lycka till!