Alkohol i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • veronica27
    • February 2007
    • 115

    Alkohol i vattnet

    Jag läste om en kille i går på nätet som hadde alkohol i karet för att det skulle neutralisera uppkommsten av nitrat. Konstigt tycker jag det låter...
    Någon som har hört något liknande?
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    #2
    Vodkametoden diskuteras flitigt på olika saltvattenforum http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=Vodkametoden
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Alkohol är fruktansvärt giftigt för fisken.
      Inte värt risken, enligt mig. Det funkar lika bra att reducera nitrat med maltos eller fruktos, och de är ogiftiga.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • veronica27
        • February 2007
        • 115

        #4
        De preparaten låter onekligen bätte. Han hadde senare fått en mass död i karet. Troligen var det förgiftning ,eller?
        Inget jag kommer att prova iframtiden iallfall.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Fullt tänkbart att det var alkoholförgiftning. Jag har själv experimenterat med alkoholtillsats, och fisk dog redan vid mycket låga halter.

          Jag tror alkoholen blir extra giftig eftersom fisken inandas alkoholen, de dricker den inte som vi gör, och de är inte heller, som vi är, fruktätare pre-adapterade att hantera alkohol.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            • April 2002
            • 1103

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Fullt tänkbart att det var alkoholförgiftning. Jag har själv experimenterat med alkoholtillsats, och fisk dog redan vid mycket låga halter.

            Jag tror alkoholen blir extra giftig eftersom fisken inandas alkoholen, de dricker den inte som vi gör, och de är inte heller, som vi är, fruktätare pre-adapterade att hantera alkohol.
            Men i de små mängder alkohol det rör sig om kan det väl ändå inte bli ens minsta promille i fiskarnas blod? (Ca 5 - 15 ml vodka per 1000 liter vatten)

            Metoden är vad jag förstått också relativt beprövad och teorin bakom den både enkel och välutredd.

            Många på saltvattensforumen har prövat metoden, och även om några har drabbats av krascher verkar alkoholförgiftning knappast ha varit det som orsakat dem. Däremot har många uppmätt den helt föväntade nitratreduceringen.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 20 April 2007, 00:14.
            Malmö Akvarieförening
            no hope, no harm, just another false alarm

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              • April 2002
              • 1103

              #7
              Här är förresten en artikel som jag i alla fall tolkar som att guldfiskar tål många gånger högre alkoholhalter än de som någonsin skulle kunna bli aktuella med vodkametoden:

              The brain concentration of ethanol at the time when goldfish lose their righting reflex (overturn) upon immersion iim 3.1% (w/v) ethanol and the time for onset of overturn were used as measures of ethanol action. In studies of tolerance to ethanol the fish were exposed continuously to 0.8% ethanol in time aquarium water and then tested for overturn in time 3.1% ethanol. After the exposure to the 0.8% solution for periods of time ranging from 3 to 48 hours. significant increases in brain ethanol content at overturn (7-10 µg/mg of wet brain) relative to control levels (3.59 ± 0.4 µg/mg of wet brain) were observed. The increase is interpreted as representing acquired tolerance to ethanol by goldfish. Sustained exposure to 0.8% ethanol for periods up to 48 hours produced no greater tolerance than did exposure for three hours. This tolerance disappeared within two to six hours, as measured by the decline in brain ethanol content at overturn, after return of the fish to water subsequent to a 24-hour exposure to O.8% ethanol. Thus goldfish reproducibly exhibit acquired tolerance which has a rapid time course for both onset and disappearance.


              Glöm inte heller att hela poängen med vodkametoden är att etanolen snabbt förbrukas av de effektiva bakterierna - som därmed också kan omsätta mer nitrat än vad de skulle kunna utan en så lättilgänglig kolförening som etanol.
              Malmö Akvarieförening
              no hope, no harm, just another false alarm

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Jag har själv testat att tillsätta alkohol när jag hade saltvatten, och med motsvarande en nubbe dödade jag fisk i ett 200 liters akvarium. Alkohol är väldigt "riktad" bakteriemat så det är osannolikt att det var nåt annat än just alkoholförgiftning som dödade dem - och det då i en koncentration i vattnet om nånstans 0.2 promille, som jag betraktade som helt säkert.

                Folk får förstås tillsätta vad de vill till sina akvarier, men andra kolkällor är helt enkelt, enligt mig, mycket säkrare än alkohol, så vill man få ner nitraten rekommenderar jag istället en halv dextrosol-tablett om dagen till akvariet. Huvudrisken man löper då är att löst syrehalt sjunker för lågt pga bakteriell nedbrytning.
                Senast redigerad av Azur; 20 April 2007, 01:45.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  • April 2002
                  • 1103

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Jag har själv testat att tillsätta alkohol när jag hade saltvatten, och med motsvarande en nubbe dödade jag fisk i ett 200 liters akvarium.
                  Vilket förvisso blir en dosering som är, beroende på nubbens storlek, 10-25 gånger större än den dos jag sett rekommenderas i vodkametoden. Förutsatt att det var vodka och inte ännu renare alkohol du tillsatte.
                  Malmö Akvarieförening
                  no hope, no harm, just another false alarm

                  Kommentar

                  • Stoffy34
                    • April 2007
                    • 882

                    #10
                    nej!!!
                    satt han på psyket?

                    hehe

                    Kristoffer

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ja, det var en överdosering - men volymen är inte stor, 20 ml 95% till ett 200 liters.

                      Den rekommenderade halten alkohol för denitrifiering är 1.6 - 2x halten nitrat. I ett kar med 20 ppm nitrat vill du alltså tillsätta så du får 40 ppm alkohol, dvs i mitt 200 liters *borde* jag ha tillsatt 4 ml 95%. Jag tillsatte mer eftersom detta var tidigt på 90-talet och jag hade inga uppgifter om lämplig dos, men jag var övertygad om att de alkoholhalter det skulle bli fråga om i alla fall vore ofarliga - jag hade hittat uppgifter ungefär som för den du har om guldfisk - men 0.2 promille dödade alltså flera fiskar inom ett dygn, och ett par till dog under följande dagar.

                      Andra kolkällor, som dextros eller fruktos, är inte riktigt lika volym-effektivt, utan man behöver använda 2-4x så mycket som det finns nitrat i vattnet. Till mitt 200 liters skulle jag alltså använda (grov uppskattning, tar inte hänsyn till densiteter) 8 gram fruktos. Men, och här är finessen, dextros är inte giftigt, så doseringen är inte kritisk. Jag kunde blaska runt och testa. Det visade sig med tiden att en kvarts dextrosoltablett (cirka 1 gram) varannan dag var tillräckligt för att hålla nitrat på noll i det akvariet (som också hade en djup sandbädd med plenum).

                      Kort sagt så är min åsikt att visst funkar det med alkohol, men att det funkar också med andra kolkällor, och andra kolkällor är säkrare pga att gränsen mellan rätt dos & dödlig överdosering är mycket bredare.



                      EDIT: Det blev mycket siffror. Jag orkar inte dubbelkolla mina beräkningar här, så chansen är rätt bra jag har nån tiopotens fel på nån plats, så ingen bör ta mina beräkningar som grund för nåt de gör med sina akvarier. Själva grundgrejen stämmer dock.
                      Senast redigerad av Azur; 20 April 2007, 11:29.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Andra kolkällor, som dextros eller fruktos, är inte riktigt lika volym-effektivt, utan man behöver använda 2-4x så mycket som det finns nitrat i vattnet. Till mitt 200 liters skulle jag alltså använda (grov uppskattning, tar inte hänsyn till densiteter) 8 gram fruktos. Men, och här är finessen, dextros är inte giftigt, så doseringen är inte kritisk. Jag kunde blaska runt och testa. Det visade sig med tiden att en kvarts dextrosoltablett (cirka 1 gram) varannan dag var tillräckligt för att hålla nitrat på noll i det akvariet (som också hade en djup sandbädd med plenum).

                        Kort sagt så är min åsikt att visst funkar det med alkohol, men att det funkar också med andra kolkällor, och andra kolkällor är säkrare pga att gränsen mellan rätt dos & dödlig överdosering är mycket bredare.
                        Ja, det låter ju vettigt. Inte omöjligt att jag postar ett inlägg på saltvattensguiden med en frågeställning som rör detta, och hänvisar till den här tråden.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • Alexander72
                          • April 2006
                          • 244

                          #13
                          Azur jag måste bara fråga en sak, efter hur lång tid efter spriten hamnat i karet dog fiskarna?

                          Kommentar

                          • veronica27
                            • February 2007
                            • 115

                            #14
                            Ursprungligen postat av Azur
                            Ja, det var en överdosering - men volymen är inte stor, 20 ml 95% till ett 200 liters.

                            Den rekommenderade halten alkohol för denitrifiering är 1.6 - 2x halten nitrat. I ett kar med 20 ppm nitrat vill du alltså tillsätta så du får 40 ppm alkohol, dvs i mitt 200 liters *borde* jag ha tillsatt 4 ml 95%. Jag tillsatte mer eftersom detta var tidigt på 90-talet och jag hade inga uppgifter om lämplig dos, men jag var övertygad om att de alkoholhalter det skulle bli fråga om i alla fall vore ofarliga - jag hade hittat uppgifter ungefär som för den du har om guldfisk - men 0.2 promille dödade alltså flera fiskar inom ett dygn, och ett par till dog under följande dagar.

                            Andra kolkällor, som dextros eller fruktos, är inte riktigt lika volym-effektivt, utan man behöver använda 2-4x så mycket som det finns nitrat i vattnet. Till mitt 200 liters skulle jag alltså använda (grov uppskattning, tar inte hänsyn till densiteter) 8 gram fruktos. Men, och här är finessen, dextros är inte giftigt, så doseringen är inte kritisk. Jag kunde blaska runt och testa. Det visade sig med tiden att en kvarts dextrosoltablett (cirka 1 gram) varannan dag var tillräckligt för att hålla nitrat på noll i det akvariet (som också hade en djup sandbädd med plenum).

                            Kort sagt så är min åsikt att visst funkar det med alkohol, men att det funkar också med andra kolkällor, och andra kolkällor är säkrare pga att gränsen mellan rätt dos & dödlig överdosering är mycket bredare.



                            EDIT: Det blev mycket siffror. Jag orkar inte dubbelkolla mina beräkningar här, så chansen är rätt bra jag har nån tiopotens fel på nån plats, så ingen bör ta mina beräkningar som grund för nåt de gör med sina akvarier. Själva grundgrejen stämmer dock.

                            Tack för ditt utföliga svar

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              @Alexander: Jag har inga anteckningar, men mitt minne är att fiskarna började visa tecken på förgiftning inom nån timme. Jag gjorde då panikvattenbyte, men fisken fortsatte att bli sämre. Ett par dog inom 24 timmar, ytterligare ett par inom några dagar, trots att alkoholen då bör ha varit nedbruten.
                              Det utdragna förloppet, samt att vattenbyte inte hjälpte, gör att jag tror att fisken dog pga systemiska skador av alkoholen eller, troligare, alkoholens nedbrytningsprodukter, inte direkt av etanolförgiftning.
                              Men det är förstås bara min gissning.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...