Jävlars... Nu är dom igång igen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Jävlars... Nu är dom igång igen...

    Till att börja med vill jag be litegranna om ursäkt för alla trådar som handlar om mina förbannade Discusar.
    Jag förstår att det måste vara ap-tjôtigt att ideligen läsa om dessa här... men, jag tycker det är kul att fota och filma när de håller på och kanske, kanske är det några som tycker bilderna är intressanta?
    Jag freakar iallafall som fan på alla er andras berättelser, bilder och filmsnuttar - det är vrålintressant att ta del av!
    Det är ju två röda honor nu, systrar, som faktiskt delar på en hane. Den aktuella honan, denna gång, har tvingats välja ett skitdåligt ställe att lägga sin rom på - ett svärdsplantablad (för andra gången). De andra attraktiva rötterna och ställena är upptagna (den andra syrran vaktar sin favoritlekplats järnhårt) så hon är helt enkelt tvungen att välja ett blad.

    Den första länken visar en filmsnutt på lekförberedelserna, där de putsar och har sig lite. Den som orkar se till slutet kan hålla ett öga på det andra brun-röda paret i bakgrunden som liksom jävlas tillbaka med egna förberedelser. Ungefär 5 min.


    Den andra länken visar en snutt i slutstadiet av själva leken. Ungefär 3 min.


    I bakgrunden hörs TV:n med nåt jädra program och reklam... Sorry!

    Lek-kuber är beställda så förhoppningsvis kommer det lite filmer på yngel längre fram. Ynglen får de inte behålla frisimmande mer än någon dag, då tetrorna är skoningslösa och äter upp dom så fort de kommer åt. Men snart så...
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Hur lång tid tar det innan romen kläcks?
    Trevliga filmer

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      Jag lika mkt som du tycker om att få följa sånt här, speciellt diskusar då jag själv köpte min första grupp nånsin för ca 1 ½ månad sen, kanske 2...
      Hoppas att det ska se ut så här nån dag:
      Best recommand not touching the fish too much, think my video lead ppl to touch there fish like touching a dog or cat, that's something we shouldn't do. It w...

      Men vaför är den ena av diskusarna elak och puttar den andra? (man kan se det i början på filmen)
      Så håller mina på, det är 2 solid yellow och 2 snakeskin blue jag har, och dom gula har liksom gaddat ihop sej och är ibland riktigt elaka mot dom blå. När dom blåa gick själva höll dom ihop men inte lika bra som dom gula gör... Om dom inte har bildat par, kan det hända att en gul och en blå bildar ett par? Dom verkar ligga så olika vad gäller status och dessutom verkar diskus vara lite av en färgfisk(?) dras gärna till samma färg som sig själv...

      / Marcus
      Senast redigerad av PlatyYngel; 11 April 2007, 21:17.
      / Marcus

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ursprungligen postat av rsoderberg
        Hur lång tid tar det innan romen kläcks?
        Trevliga filmer
        Jaa, vad brukar det ta... ett par tre dagar tror jag, det brukar vara lite svårt att se för sen ligger ynglen (larverna?) och darrar i en liten hög, och detta tar ytterligare nån dag eller två - så alltsomallt kanske upp emot 4-5 dagar eller lite mer innan de blir frisimmande. Men där är det tyvärr slut med friden för min och föräldrarnas del, då de får kämpa som fan för att behålla något, jädra tetror!
        Jag har alltså aldrig fått dra upp några yngel då de garanterat alltid stryker med, därför bställningen av lek-kuber, för jag MÅSTE få uppleva Discusarna när de vårdar sina yngel!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Platy Yngel!
          Du menar puttandet i filmen i din länk, va? Jag tror inte det har något med att vara stygg att göra. Man får tänka på att fiskar meddelar sig med sina mönster på kropparna och ytterst subtila signaler som små ryck, darrningar o.dyl. Den ena Discusen puffar lite på den andra för att tala om att "jag är här och har koll, är du med på noterna, vi har ungar här att sköta".
          Dom måste hela tiden stämma av med varandra så att läget dem emellan är ålrajt. Detta ser man tydligt i cikliders lekbeteende t.ex. om en av dom åker iväg på en liten tur - för att sedan komma tillbaka till lekplatsen, så spärrar båda upp fenorna, gällocken o.s.v. för att signalera att "här är jag, nu kommer jag här, allt är cool, vi känner igen varandra".
          Puffandet du ser på filmen är vänligt sinnat!
          Dina Discusar håller nog på att para ut sig sinsemellan och då ingår det en massa puttande och puffande för att etablera rangordning och ledarskap. Vänta bara till revirhävdandet drar igång, då kan till och med slöa Discusar bli riktigt snea och snabba

          Tillägg; visst Discusar med olika färg kan lika gärna bilda par. Kolla in mitt brun - rödrandiga par. Dom är hur goa som helst.
          Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2007, 21:41.

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Jag köpte 5st 25cm altum för ett par veckor sedan, han hade även 2st stora discus som min fru köpte. Dom lekte igår och vaktar sin rom för fullt, ska bli kul och se om det blir någonting. Kompisarna är, 4st pansarmalar, 5st pennfiskar och 6st vf spetsnosscalarer i ett 450 liters akvarium.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Jag köpte 5st 25cm altum för ett par veckor sedan, han hade även 2st stora discus som min fru köpte. Dom lekte igår och vaktar sin rom för fullt, ska bli kul och se om det blir någonting. Kompisarna är, 4st pansarmalar, 5st pennfiskar och 6st vf spetsnosscalarer i ett 450 liters akvarium.
              Helskönt Hoppas det kommer att gå bra!
              Altum är jag väldigt intresserad av att testa, har bara haft "den vanliga" förr i tiden. Vad kostade dom?
              Kan du ta en bild?

              Kommentar

              • janne63
                • August 2006
                • 294

                #8
                Ursprungligen postat av MaxB
                Jag har alltså aldrig fått dra upp några yngel då de garanterat alltid stryker med, därför bställningen av lek-kuber, för jag MÅSTE få uppleva Discusarna när de vårdar sina yngel!
                Har du någon känsla för hur stor en lek-kub behöver vara? Jag är inne på samma linje som du även om mina diskusar är lite för små än för att leka.

                Ett alternativ är ju att plocka bort tetrorna men det har jag själv förkastat eftersom jag tycker det är så snyggt med ett stim tetror som sällskap till diskusarna. Bättre då att flytta ett par till eget kar där de kan få leka i lugn och ro.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Janne63!
                  Jag cruizade runt här på forumet för att kolla kub-storlek och fick till svar att 50x50x50 var helt OK... så det är denna storlek jag skall köra på.
                  Nej, att ta ur tetrorna är ingen option, jag startade mitt kar som ett sällskapskar med Discus för styvt två år sedan och hade inte en tanke på att Discusarna skulle leka så förbannat - det har bara blivit en bonus... men nu är man ju sugen på att låta dom gå för sig själva ett tag i lugn och ro.

                  Kommentar

                  • janne63
                    • August 2006
                    • 294

                    #10
                    Hmm, då borde ett Juwel Lido 120 ev. kunna funka. Lite längre (60 cm) men lite smalare (40 cm).

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Ursprungligen postat av janne63
                      Hmm, då borde ett Juwel Lido 120 ev. kunna funka. Lite längre (60 cm) men lite smalare (40 cm).
                      Det tror jag blir ypperligt

                      Kommentar

                      • zoomi
                        • August 2004
                        • 829

                        #12
                        är diskusar aktiva asså det enda positiva jag ser med dem är att dem är otroligt vackra. nu förstår jag om vissa ser detta som den bästa egenskapen. själv vill ja ha liv och rörelse non-stop i karet :P

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Jaaa, hmmm... Jag förstår vad du menar. Discusar kan liksom stanna till ibland och hamna lite som i trans - men det är relativt korta stunder dock!
                          Jag tycker dom flesta ciklider, eller fiskar i övrigt, är vansinnigt intressanta, men det är något magiskt med Discus - och kanske en annan typ av action, för det händer hela tiden små fina saker som är intressanta att studera.
                          Men, jag kan riktigt längta tillbaka till de stunder då jag hade allsköns mellan- och sydamerikanska ciklider i mina kar - det var häftigt det också

                          Kommentar

                          • Queen_xiter
                            • January 2007
                            • 264

                            #14
                            Hej på er discus fantaster
                            Jag har bara en enda dum fråga som jag undrar om ni kan svara på..
                            Den ena filmen som var länkad här ilte högre upp med discus o yngel i ett tomt kar, varför har han ner handen där o håller på o klappar på dom? Känns som dom inte skulle uppskatta de så mycket.

                            MaxB, otroligt fina discus du har..
                            Kolla in min hemsida
                            www.dammaquaristen.se

                            Kommentar

                            • rsoderberg
                              • February 2007
                              • 954

                              #15
                              Jag köpte dom privat för 1600kr och då ingick ett komplett 325l akvarium som dom gick i, ska byta det mot ett större vet bara inte när det ska finnas pengar och tid till det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...