Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • No Ak
    • December 2006
    • 108

    Grumligt vatten

    400liter, fyra lysrör (0,36W/L), PMDD gödning och mäsk CO2 sedan flera år, god tillväxt.
    ph 7,4. Kh 3. (normalt mot vad det brukar vara)
    Det går fyra pakistanbotior som skall äta upp sniglarna och fem siamensis som skall hålla koll på algerna

    Problemet är att vattnet nu är så grumligt att det knappt går att se till bakrutan. Ett vitt skimmer som jag tycker tilltar fram mot kvällen och är mindre igen på morgonen. problemet har funnits i två veckor cirka och vill inte ge med sig trots att det bubblar bra om växterna på kvällen och dem verkar växa bra. en vit hinna ligger på ytan som känns slemmig och ofräsch. jag har provat med flera 90% vattenbyten men grumligheten kommer tillbaka direkt, en del gröna alger har kommit på en del växter och det påminner om cyano men bildar inte en matta som cyanon kan göra. jag har inte matat fiskarna på en månad cirka, pakistan botiorna får i sig tillräckligt från sniglarna (som nu börjar minska i antal) även siamensisarna ser ut att klara sig väl.

    Vad kan det vara som gör det grummligt?

    några bilder på eländet
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Låter som infusorier, sök på det så får du många svar.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • No Ak
      • December 2006
      • 108

      #3
      sökningarna handlar oftast om hur man gör en infusorie odling till yngel, men jag har ju i så fall en 400 liters odling, hur kan jag få klart vatten igen?

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Tilltar det under dagen då ljuset är på men har minskat på morgonen då ljuset varit släck tippar jag infusorier som Ansjo skriver. Mörkläggning och ett fint filter och ingen matning på tre fyra dagar brukar ta bort det men man måste finna problemet med..

        Lycka till
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • No Ak
          • December 2006
          • 108

          #5
          Jag tror att det kan vara snigelmedlet snailpur som tog kål på en hel del sniglar som är boven. för det dog ju en hel del sniglar under den behandlingen och det är dem som ligger och ruttnar nu. Mörkläggning, säger ni.... hur länge?

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            du borde kanske göra en liten dammsugning av botten, inte förmycket men lite så du får bort liken...

            Sedan tar du och släcker ner 2-3 dagar och matar inte under denna period.. håll lite koll bara..
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • No Ak
              • December 2006
              • 108

              #7
              vad gäller matningen så har jag inte matat på en månad nu just för att få botiorna att bli effektivare på sniglarna.
              suga upp på botten kanske jag borde göra igen, misstänker att jag har slarvat en del där.
              släcka ner, innebär det att släcka ljuset bara eller att bädda in karet så som man rekommenderar vid cyano angrepp?
              jag har nu installerat lite filtervadd i pumpen så den kanske hjälper till lite, jag hade inte så mycket vadd kvar dock.
              reser bort i helgen så jag får släcka ner karet fr fredag mrgn till måndag mrgn.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                börja med att släcka ner men om mycekt ljsu går på karet kanske sätta ng för största rutan
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • No Ak
                  • December 2006
                  • 108

                  #9
                  OK, alltså inte super kol svart, bara rejält mörkt över helgen nu alltså.

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Ja men försök ta en sugning av botten med kolla bakom sten och rötter och växter om det ligger lig gamla blad reste eller mat sug upp så mycket du kan..

                    Sen släck och ha en trevlig helg, så håller vi tummarna för att de är borta
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • Rainbowalker
                      • November 2005
                      • 367

                      #11
                      Ursprungligen postat av No Ak
                      OK, alltså inte super kol svart, bara rejält mörkt över helgen nu alltså.
                      För bästa resultat med infusorierna så gör så mörkt som möjligt i akvariet=kolsvart. Inte en gnutta ljus ska komma in. (åh inge tjuvkikande)

                      Det rådet fick jag när jag tampades med detta.


                      Om du har växter så kan dessa ta lite stryk, men det gör dom även om du endast har 'rejält mörkt'..
                      Rainbowalker
                      "It is nice to be important but it's more important to be nice"

                      Kommentar

                      • No Ak
                        • December 2006
                        • 108

                        #12
                        hej igen

                        helgen är över, men inte plågan.
                        akvariet ser grumligt ut fortfarande efter mer än 72 h kolsvart mörker.
                        jag gjorde en botten sugning efter en del gamla snäckskal ett par dagar innan mörkläggningen, satte i filtervadd i ytterfiltret och sen bäddade jag in hela karet med flera filtar så det blev bäcksvart i karet, men detta hjälpte inte, utan det ser minst lika grumligt ut fortfarande

                        ???

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Då är det lite värre vad det kan vara. Har du testat ett Quickfilter? De är inte så dyra och sätter filtret på ett pumphuvud istället för den vanliga filtermattan, och den tar mycket små partiklar i vattnet.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            hmmm det var märkligt...

                            Hur e ditt filter kanske dags för en rensning av det med?
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • jagtep
                              • March 2006
                              • 50

                              #15
                              Gör rent ditt filter, knata ner till en zoo/djuraffär och köp sera´s aquaria clear (kostar ca 120spän) samt valfritt Kh+ och ha i det i ditt akvarium ge det ett dygn, gör rent ditt filter och ev. ytskicktet av sanden i akvariet. Ha sedan i en omgång till.. vänta ett dygn, gör rent ditt filter igen och ev. ytskicktet av sanden.. nu bör 95% av infusierna eller vad det nu är du har problem med vara borta.
                              När du nu har fått ordning på vattnet så rekomenderar jag att du använder ett medel som heter Easy-life flytande filtermedium. så får du igång bakteriefloran i akvariet igen.. och förhopningsvis slipper du i fortsättningen det vita skimmret!
                              Lycka till

                              Kommentar

                              Arbetssätt...