rengöra btn slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ghosten
    • August 2006
    • 106

    rengöra btn slimline

    någon som har ett bra tips på hur man tar väck alger på ett lätt sätt från sin btn slimline. utan att tömma akvariet
    längtar tills jag hittat mitt nya projekt...
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag brukar använda en ny diskborste (som inte använts i disken). Helt går det inte bort men lite alger gör bara bakgrunden snyggare.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      BTN Slimline röd typ.

      Livar upp en gammal tråd då det är exakt dehär jag är ute efter. Problemet är som lyder:

      Jag har 2 st gamla sektioner som jag tänkt använda i mitt nya kar som blir längre. MAO ska jag köpa en ny. Det kommer skifta rejält färg/utseende mässigt, Hur får man bort gamla döda alger? De har suttit i cirkus 2,5 år.

      Easy carbo har jag provat men de biter liksom inte, diskborste som Kjelle skrev provade jag nyss. Det går inte / Det tar flera veckor/diskborstar :P

      Diesel tvättar jag deltar bildelar med vågar man prova? ^^

      Har ni nå tips och trix?

      Å kom inte å säg att alger är snyggt, för det tycker jag också men färgskiftningar är inte snyggt :P


      MVH Rikard

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Klorin kanske....

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ursprungligen postat av gullefjun
          Klorin kanske....

          //Inger
          OK. Ska prova, vet fan inte äns vad det är, bra där gullan!

          MVH Rikard

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: rengöra btn slimline

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Klorin kanske....

            //Inger
            Kan ju ev ta färgen också... Plus att det väl är rätt hemskt giftigt.

            Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av Ryskbompa
              BTN Slimline röd typ.

              Jag har 2 st gamla sektioner som jag tänkt använda i mitt nya kar som blir längre. MAO ska jag köpa en ny. Det kommer skifta rejält färg/utseende mässigt, Hur får man bort gamla döda alger? De har suttit i cirkus 2,5 år.
              Å kom inte å säg att alger är snyggt, för det tycker jag också men färgskiftningar är inte snyggt :P


              MVH Rikard
              Det är väl mest en fråga om hur länge du kan tänka dig ha färgskillnader? På ungefär 2 veckor (om du öser på bra med lyse) borde du ha fått ett 'jämnt' alglager på alla.

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Ursprungligen postat av simpson
                Det är väl mest en fråga om hur länge du kan tänka dig ha färgskillnader? På ungefär 2 veckor (om du öser på bra med lyse) borde du ha fått ett 'jämnt' alglager på alla.

                Ne det finns inte en chans i världen att det går så fort. Jag har även svarta områden som inte alls är så snygga. Vet inte va den algen heter. Ättika och bikarbonat sa kvigan nyss skulle kunna funka. Ska prova de. Kör med fosforssyra nu å de biter lite halvdant.

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Det finns "disksvampar" av metall. Funkar bra men akta händerna, kan ta lite av färgen när du skrubbar hårt. Bästa medicinen är att gnugga gnugga å gnugga, diskborste, gröna sidan på disksvampen , metalltrassel. Prova dig fram.


                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    Ursprungligen postat av Styfv
                    Det finns "disksvampar" av metall. Funkar bra men akta händerna, kan ta lite av färgen när du skrubbar hårt. Bästa medicinen är att gnugga gnugga å gnugga, diskborste, gröna sidan på disksvampen , metalltrassel. Prova dig fram.


                    Styfv, Karlstad

                    MM tippar på de men jag är rädd att färgen ska ryka, tanken slog mig att ta vinkelslipen för att de ska gå fort men sen insåg jag att de kanske inte va en sån bra ide

                    Nått medel vore ju helt klart enklast

                    men ska prova klorin, har inte fått tag i de än dock!


                    MVH RIkard

                    Kommentar

                    • Styfv
                      • November 2012
                      • 176

                      #11
                      Klorin kommer inte göra att alger släpper från bakgrunden, däremot bleker klorin bra och det kommer bli bakteriefritt och lukta ren toa


                      Styfv, Karlstad

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Jag har använt klorin blandat med vatten på en bakgrund, som var full av tofsalger. Det var en del år sedan, så jag kommer inte ihåg, hur mycket klorin/vattten jag blandade - vet bara att det var en svag blandning av klorin. Det var en lite plastigare bakgrund, som inte bleknade det minsta.
                        Bakgrunden fick ligga i "blöt" ett tag, sen var det nästan bara att spola bort algerna. Sen måste man förstås skölja å skölja...

                        Det är såklart inte det bästa sättet, att använda klorin - men nöden har ingen lag ibland.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...