Fakta om posthornssnäckor?

#1 - 14 augusti 2009 08:38
Jag har länge letat efter bra fakta om posthornssnäckor men jag hittar ingen fakta alls.. Så jag hoppas någon här kan hjälpa mig, ge mig lite råd eller fakta om hur man sköter snäckorna på rätt sätt. Tack så mycket på förhand! :)
#2 - 14 augusti 2009 11:52
Det viktigaste är att hålla minst PH 7 i vattnet, under 7 så börjar skalen erodera. En snäcka som fått skalskador kan inte reparera dom, oavsett vad du gör.
Även till synes små skador kommer faktiskt att förkorta livslängden på snäckan. Endast snäckor med perfekta skal tycks bli riktigt, riktigt stora, uppåt 2,5 cm eller något större.

Posthorn kan leva i låga temperaturer, men jag har inte koll på hur varmt dom tål. Värmebölja på sommaren med 27-28 grader i mina kar har i alla fall inte påverkat dom.

I mina snäck-kar har jag ingen uppvärmning och vintertid lever dom då i 15-16 grader.

Tillväxt är helt beroende av temperatur o tillgång på mat.
Mina snäckor som lever i 15 grader växer så måttligt att man ibland undrar om dom växer alls. För att inte få vansinnig explosion i snäck-karen så matar jag väldigt sparsamt, vilket naturligtvis påverkar.

I ett varmt kar med god tillgång på mat så är posthornen ofta ca 4-5 mm efter en månad och därmed också kababla att föröka sig.

Explosion av ägg o snäcklingar kan ses direkt vid överfodring. Många gånger räcker det med att lägga ner en stor smaskig algtablett till snäckorna så kommer äggen redan till nästa dag...

Snäckorna överlever inte i sand som är blästersand (aluminiumsilikat) och dom är också mycket känsliga för metaller. Själv har jag grävd brunn och är tvungen att använda vattenberedningsmedel, rent kranvatten dödar snäckorna över natten.

Hittills har jag inte sett någon enda form av foder till akvariet som snäckorna INTE äter så dom är inte kräsna.

Dom kan till viss del i och för sig överleva i ett kar där alger är det enda fodret, men dom växer då långsamt, liten förökning, och dom dör som regel långt innan dom är helt fullvuxna.
#3 - 14 augusti 2009 12:59
Vad ska man peta i som höjer ph? Krossat äggskal funkar det? Mina posthors skal ser fina ut i formen men fula i färgen kan det ha med ph och göra? Ska testa ph här i dagarna men det såg så krångligt ut med alla flaskor så jag har inte orkat ge mig på det ännu...
#4 - 15 augusti 2009 15:11
Krossat äggskal går bra, men det tar ett tag för vattnet att bryta ner äggskalen. Om du vill höja ph-värdet snabbt kan du blanda i lite bikarbonat i vattnet när du gör vattenbyte.
Kalksköldpaddor som man kan köpa på djuraffärer höjer också ph-värdet.

Åt mina snäckor brukar jag ha ett ph mellan 7,5 och 8 och hårdhet på vattnet brukar jag försöka få över 14 Gdh.

Annons