Biltema aluminiumsilikat, blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vollez
    • March 2007
    • 115

    Biltema aluminiumsilikat, blästersand

    Detta fann jag när jag googlade lite granna, bedöm själv om det är farlig eller ej. Jag tänkte ha det för botia fiskarna gillar rätt mörk miljö och jag vill ändå ha samma ljus som nu.
    Kortfattat, en icke vattenlöslig lera som finns i skåne och tandkräm, troligtvis så är en större del av din kruka som ligger i akvariumet även kaolin. Dock cancerframkallande damm.


    "ALUMINIUMSILIKAT - Ett avverkande medel för fristråleblästring. Aluminiumsilikat är ett aggressivt material som används för blästring inom alla områden av korrosionsskydd eller rengöring före ytbehandling. Går även bra att använda på rostfria och ickemagnetiska stål, glas, keramik samt till våtblästring.
    Aluminimsilikat är en syntetiskt framtagen mineral som inte innehåller några vattenlösliga beståndsdelar. Beroende på hur det används, går medlet att återanvända"

    "Kaolin och aluminiumsilikat som det i stort sett består av är gamla slipmedel i tandkräm. Särskilt det senare ingår ofta i dagens "whitening" tandkrämer, marknadsförda under fantasifulla registrerade varunamn som Polynam® och Alumisil™."

    "Leror som går under namnet vitlera eller vit lera behöver inte nödvändigtvis vara kaolinlera men brukar ha hög halt aluminiumsilikat."

    "Zeoliter är ett aluminiumsilikat som fäller ur det giftiga aluminiumet vid pH-värden under4,4-6 (kemisterna är oense)."


    "Kaolin

    Kaolin har bildats genom vittring av den övre gnejsberggrunden med lermineralisering, särskilt lermineralet kaolinit som följd. På många ställen i mellersta Skåne finns också industrimineralet kaolin som är råvara för bl a sanitetsporslin och som "filler" i pappersindustrin. Lermineralerna tillhör kemiskt sett silikat-gruppen, närmare bestämt skikt-silikaterna. Karakteristiskt för lermineralerna är deras ringa kristallstorlek som normalt är < 0,002 mm. Således har kristaller av dessa mineral lerstorlek, därav namnet.
    Kaolin, har många handelsnamn: vit bolus, piplera, sigilljord, kaolin, vitlera, porslinslera, vit porslinslera, satinvitt, satinkrita, lerjordssilikat, kiselsyrad lerjord, aluminiumsilikat, vattenhaltigt aluminiumsilikat, hydrerat aluminiumsilikat, Polynam® och Alumisil™.
    Sterilt kaolin har använts som kraftigt uttorkande (uppsugande) och sammandragande medel i täckande sårsalvor, ströpulver för sår och fuktiga eksem, i pulverdeodoranter. Idag är det övergivet som sårmedel. Vid 50-talets mitt ansågs det inte längre lämpligt, ens steriliserat, i salva eller ströpulver.
    Kaolin fungerar som fysikaliskt skydd I solskydd som hindrar solstrålarna från att nå huden. Kaolin suger även åt sig fett och smuts, särskilt alkaliska ämnen, t. ex. i ansiktsmasker. Förekommer också som milt slipmedel i skrubbande rengöringskrämer. I puder gör kaolin att den tillsatta parfymen lätt sugs upp.
    Både kaolinlera och piplera har använts mycket som stoppande (absorberande) medel vid diarré och används så fortfarande. Det rekommenderas inte som diarrémedel till barn eftersom det kan förhindra upptaget av andra ämnen och misstänks vara cancerogent. Som alla fina pulver kan kaolin irritera luftvägarna när det inandas men risk för silikos finns bara vid lång tids inandning av kaolin innehållande kvarts (kiseldioxid)."

    "Kaolin

    Kaolin, en sedimentär bergart och en slags vit lera med flera användningsområden, bestående av mineralet kaolinit (aluminiumsilikat). Ordet kommer från namnet på byn Gāolǐng, 高岭 (äldre namn: Kaoling) i provinsen Jiangxi i Kina (namnet betyder hög kulle). På denna plats hämtade man lera till den berömda porslinsfabriken i Jingdezhen. Leran kallas även för porslinslera, eftersom dess främsta användningsområde ligger inom tillverkningen av porslin. Man nyttjar även den för tillverkning av finare tegel, inom pappersindustrin (för att skapa en vit och glatt yta), och förr även i mediciner, såsom piller och ströpulver.

    Kaolinförekomster finns utöver i Gaoling även i Tyskland, Storbritannien, Frankrike och USA. I Sverige finns kaolin på Ivön i Skåne."
  • slusken
    • March 2006
    • 149

    #2
    Ja är det giftigt så är mina fiskar imuna mot det. Har kört med aluminiumsilikat ett bra tag nu och fiskarna mår utmärkt. Det enda är att det dammar nå fruktansvärt och kräver både tid och tålamod när man ska tvätta det!
    Fear no fish!

    Kommentar

    • Bilbo
      • February 2002
      • 2119

      #3
      Den svarta rådasand som finns att köpa i akvarieaffärer är oxå aluminiumsilikat, och det funkar i mitt 720 iaf.
      // Magnus
      Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

      Kommentar

      • slusken
        • March 2006
        • 149

        #4
        Fördelen med att köpa från Biltem är ju helt klart priset. Jag gav 130kr för 25kg! Slå det den som kan!
        Fear no fish!

        Kommentar

        • Vollez
          • March 2007
          • 115

          #5
          Ska till biltema så fort jag fått tag i ett akvarium på 200liter+ tänkte jag och köpa sanden. Visst låter det otäckt med aluminium och ett okänt namn som silikat. Fast som det stod så är det igentligen "lera".

          Någon som kan ladda upp en bild på lite kemikalie-sand-akvarium?

          Kommentar

          • Tenkare
            • May 2005
            • 2519

            #6
            Ursprungligen postat av Vollez


            Aluminimsilikat är en syntetiskt framtagen mineral som inte innehåller några vattenlösliga beståndsdelar.

            Verkar ju inte vara någon fara då ju.
            Neca eos omnes, deus suos agnoscet


            Min zon Min Tenkare

            Kommentar

            • Yak
              • January 2007
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av Tenkare
              Verkar ju inte vara någon fara då ju.
              Exakt. Aluminiumsilikat är helt ofarligt. Det varken rostar eller löser sig i vatten.

              Kommentar

              • FredrikH
                • February 2007
                • 724

                #8
                Ursprungligen postat av slusken
                Fördelen med att köpa från Biltem är ju helt klart priset. Jag gav 130kr för 25kg! Slå det den som kan!
                Låter ganska dyrt? Vad var det för sand du köpte?
                200l SA
                Pågång: Biotopakvarium Östasien!

                - Vem är den där lol alla snackar om?

                Kommentar

                • Raketforskaren
                  • March 2006
                  • 170

                  #9
                  Ursprungligen postat av FredrikH
                  Låter ganska dyrt? Vad var det för sand du köpte?
                  Biltemas blästersilikat som hela tråden handlar om kanske!?

                  Kommentar

                  • Diwa
                    • December 2006
                    • 300

                    #10
                    biltemas blästersand kostar 49:- för 25 kg om inte jag har helt fel?
                    ville jag med ha men suck lååångt till biltema så det blev rådasand från valbo djurmagazin
                    130? tror jag för 25 kg(har kvitto nånstans)
                    110L 54L 54L

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Och Biltemas aluminiumsilikat kostar 129kr för 25kg
                      För Rådasand ger man ca 50-60kr/25kg i bygghandeln.
                      Rådasands blästersilikat har jag inte riktigt koll på men lär väl vara motsvarande skillnad som för Biltemas varianter, dvs 130-150kr någonstans för 25kg.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Artifaction
                        • February 2007
                        • 107

                        #12
                        Köpte precis en säck med råda blästersilikat från en akvarieaffär, gav 200:- för 30kg dyrt eller inte så ser den mkt snygg ut iallafall, svart och glimrar lite fint.

                        Kommentar

                        • Vollez
                          • March 2007
                          • 115

                          #13
                          Vart hittar man råda återförsäljare i göteborg? Får väl kika på priserna innan man åker till biltema antar jag.

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #14
                            Har hört att man ska aldrig köpa Alminiumsilikat till sina kar då det är direkt farligt att hälla i Alminium som har rakbladsvassa kanter som används till att blästra svets saker med.Inte att ha i vatten som verkar rätt så logiskt faktiskt om man tänker efter då kan man ha rostfritt i karen också,och vad händer med det efter ett tag kan det vara farligt för fisken??då borde det nästan vara billigare att köpa det hos en svets firma i stället spillet tänker jag på då om man nu vill lägga ner skrot i sina akvarium och verkligen återspegla den inhemska naturen som fisken lever i verkligheten för att det nu är lite billigare än RIKTIG sten fri i från metaller.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Vollez
                              • March 2007
                              • 115

                              #15
                              Aluminium skulle jag heller inte vilja hälla i mitt kar då det blir korrision(oxiderar) precis som på metall (rost) vilket gör att det blandas i vattnet. Däremot om man nu vill ha skrot i karet som aluminium så kan man eloxera det. Då får man en yta som står emot fukt. Skulle dock inte ha detta heller i mitt akvarium. Däremot så icke vattenlöslig lera borde dom ju inte ta skada av om dom nu inte skär sig.

                              Så, gammal blästersand/glas från mitt jobb med järn, aluminium, mässing, rostfritt och en jävla massa damm skulle jag verkligen inte slänga i. Lite skillnad kanske.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...