Fråga om Ancistrus

#1 - 4 augusti 2009 16:17
Ännu några frågor om Ancistrus.... :D

Har skaffat en hane och en hona, ca. 8 cm. Dom kan bli upp till 15 cm enligt artbeskrivningen, stämmer det? I affären sa dom cirka 10 cm... vilket stämmer. :confused:

Läste och märkte att dom vill ha någon trång liten håla, min hane (tror jag det var) försökte tränga sig in i utblåset i pumpen. Som tur är lyckades han inte.

Köpte därför två stycken lerrör på Mr. aquarium.
http://www.mraquarium.org/product.do?productId=D-0065

Rören är 8-9*2,5 cm, med endast en öppning. Nu till frågan - vill bägge malarna (hona + hane) ha var sitt eller är det bara hanen? Dum fråga kanske, beställde två eftersom jag misstänkte att det skulle bli för trångt för dom att vara sambos.
#2 - 4 augusti 2009 18:22
hanen gillar att vara i trånga utrymmen där då kan han försvara äggen utan att någon annan fisk ska komma och mumsa i sig dem. hanen hittar en ett favvoställe som han gillar och lurar in sig honan och leker av henne, sen när de är klara så sköter hanen om äggen sen genom att fläkta på dem så att de inte möglar.

De brukar bli upp mot en 13 cm, har sett några djävulska exemplat på en 15 cm, men då är de enorma XD.

läs på lite om dem på deras artbeskrivning.
#3 - 4 augusti 2009 18:29
Främst föredrar de rötter med kringelikrokhål i när de ska leka. Våra leker inte om de inte får ha sin favoritrot ;)
Som Markus skrev så är det framförallt hanen som vill ha ett revir medan honan är mer rörlig så att säga.
Hanen lämnar sällan sitt revir...

Skaffa lite olika gömställen så de har lite att välja på så hittar de säkert snart sitt favoritställe :)
Bilagor:

Annons