jag är helt ny här!jag har ett 120l akvarium, som jag haft i 2år nu har jag köpt ett 450l hörnakvarium från pwss, skall jag ha ett einhem 2028 eller ett fluval fx5,Tack på förhand
Hejsan!
Kollaps
X
-
jag hade inte köpt eheim.. deras gröna slangar är nåt bland de fulaste som finns i akvarieväg.
hade utan tvekan köpt ett fx5Kommentar
-
fx5:an är ett bättre filter. Skulle jag säga.
eheim har en max filtervolym på 7.3liter. fx5:an har 20 liter! Galen skillnad!
Sedan är fx5:an ett nyare filter också. Tekniken har gått framåt lite.
Jag har själv ett 2028. och är nöjd med det. Men jag hade inte köpt det idag, om jag hade varit tvungen att köpa ett till.
*Edit*
slangarna är fula på eheim med :P som sofus säger!540l Malawi
180l Växt / sällskapskar
90l odlingskar
50l odlingskar / karantänskarKommentar
-
Viva Leo BuscagliaKommentar
-
fx5:an är ett bättre filter. Skulle jag säga.
eheim har en max filtervolym på 7.3liter. fx5:an har 20 liter! Galen skillnad!
Sedan är fx5:an ett nyare filter också. Tekniken har gått framåt lite.
Jag har själv ett 2028. och är nöjd med det. Men jag hade inte köpt det idag, om jag hade varit tvungen att köpa ett till.
*Edit*
slangarna är fula på eheim med :P som sofus säger!
Men slangarna är väl ändå inte det som avgör valetMvh Peter
Kommentar
-
Kommentar
-
Rekommenderar att du köper till ett powerhead som du sätter i karet om du ska ha ett 2028.
Detat slipper du med fx5:an.
Du kan aldrig har för mycket filtrering. Det går inte. Så hellre för mycket än för lite.
Beroende på vad du ska ha för fisklast,s å kan 2028:an mycket väl bli för klent...!540l Malawi
180l Växt / sällskapskar
90l odlingskar
50l odlingskar / karantänskarKommentar
-
Likaså aquael 1500L utan media och 1200 med media!
Till eheim filtret ingår inte filtermedia så det blir en xtra kostnad...Senast redigerad av åheim; 19 February 2007, 22:16.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
inget dera tycker jag eheim 2028 pumpar 750L/tim och det är lite för ett 450L kar 7,5L filtervolym! om man jämför aquael 500 den pumpar 1200/tim och 12L filtervolym och går tyst och driftsäkert!
http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=308&page=1
Hur stort filter man behöver beror ju delvis på vad man har för fiskar också, med de fiskar jag har hade inte ett 2028 räckt till 450 L.Kommentar
Kommentar