Kretsloppsakvarium - funkar det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_fisk
    • February 2007
    • 8

    Kretsloppsakvarium - funkar det?

    Jag går på gymnasiet och har fått en uppgift i kretsloppskursen som ser ut så här:

    "Du har ett akvarium med sand, stenar, lite sniglar och växter. Du har också ett par guppy i akvariet, en hanne och en hona. Akvariet rymmer ca 40 liter vatten och det är fyllt ändå till bredden. Guppyfiskar är tandkarpar och kan alltså beta alger m.m. från omgivningen. De kan bli ca 1½ år gamla. Akvariet står i ett mörkt hörn i ett rum som är ca 20 grader Celsius.

    Vad händer om all kontakt med omvärlden stängs av och en lufttät glasskiva limmas på över hela akvariet. Endast ljus från en lampa får lysa in genom glaset i ca 10 timmar/dygn?

    Uppgift: Skriv vad du tror kommer att hända efter
    a) två dygn
    b) två veckor
    c) två månader
    d) två år"

    Vad tror ni? Fungerar det? Hur i så fall? Kommer fiskarna dö efter ett tag eller kan de till och med reproducera sig? Hur ser kretsloppet ut som förmodligen bildas? Är fiskarna beroende av luft?

    Det skulle vara kanonbra om ni ville skriva några rader om vad ni tror!
  • PeterPan
    • November 2006
    • 89

    #2
    Eftersom frågan är teoretisk antar jag att det svar din lärare söker är teoretiskt. Svaret jag skulle ge på frågan om det skulle fungera eller inte är: ja, klart det skulle fungera. Har svårt att tänka mig att din lärare strävar efter att du ska ta reda på allt inom akvaristiken för att besvara frågan, han/hon är nog mer ute efter ett hypotetiskt svar.

    Eftersom energin till avariumet tillförs av ljuset, behövs inget annat. Växterna och fiskarna lever i harmoni, med utbyte av de faktorer som är krav för bådaderas överlevnad. Fiskarna får syre och föda från växterna och algerna (kanske att de ibland tar en snigel också), och växterna och algerna får koldioxid och näring från fiskarna.

    Tänk på att [d] är en kuggfråga. Din lärare vill säkert att du ska påpeka att de två guppisarna är döda, vilket de säkert är. Med säkerhet har de dock säkert pippat nya små ungar (eftersom Guppys verkar leva för detsamma), så på det sättet fortlöper kretsloppet.

    Kommentar

    • PeterPan
      • November 2006
      • 89

      #3
      Rent sannolikhetsmässigt tror jag dock inte att det skulle fungera. Utan cirkulation skulle växterna ha svårt att få sin näring. Dessutom är 40 liter väldigt litet, för att ett kretslopp i realiteten skulle fungera i längden.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Nej det funkar INTE! växter och möjligheten till filtrering står inte i relation till fiskbelastningen! i naturen rör sig vattnet och syresätts då och avdunstar i stora mängder som sedan rinner tillbaka till vattendragen genom berg, grus, mossar mm.. mm.. Det enda som kan tillslutas och bevaras är matprodukter!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • *Ulrica*
          • June 2006
          • 682

          #5
          Här kan du nog hitta en del intressant.

          Sökord:
          mini, ecosystem, aquatic, evaluation, artificial

          Kommentar

          • *Ulrica*
            • June 2006
            • 682

            #6
            Detta projektet kan du ju alltid referera till:

            The C.E.B.A.S Mini-module: A self-sustaining closed aquatic ecosystem for spaceflight experimentation.

            Kommentar

            • *Ulrica*
              • June 2006
              • 682

              #7
              Hej och kul att du har hittat hit för att få hjälp med din uppgift!

              Jag tror som PeterPan att vi som är praktiska akvarister nog inte ser på saken på samma sätt som din teoretiske kretsloppslärare.

              Frågan är utformad på ett sätt som förutsätter att det fungerar och du får väl svara därefter (om du inte vill vara obstinat och slå läraren på fingrarna). Själv har jag ingen aning. Jag hade nog trott mer på idén om man tog bort fiskarna. Dock borde ett sådant extremt litet kretslopp vara oerhört sårbart och känsligt för en mängd faktorer. Det räcker att lampan är på lite för länge så blir det alg-gegga av alltihop. Om vattnet du häller i innehåller nåt oförutsett så kan det ställa till problem etc. etc.

              Lycka till med uppgiften! Berätta gärna hur det gick!

              Ps. Du kan ju svara på uppgiften utan att "svara" på frågorna, mer problematisera och diskutera runt dem och vara noga med att poängtera att det är skillnad på teori och praktik...

              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #8
                Detta var riktigt intressant!

                Här är mer länkar:
                Wikipedia om Ecosphere
                The Original EcoSphere

                Kommentar

                • Guppy_fisk
                  • February 2007
                  • 8

                  #9
                  Tusen tack för de tips jag har fått hittills! Jag är väldigt glad att jag hittade hit

                  Fortsätt gärna diskutera och förklara, det är till stor hjälp för mig!

                  Och jag återkommer senare med resultatet...

                  Kommentar

                  • *Ulrica*
                    • June 2006
                    • 682

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guppy_fisk
                    Och jag återkommer senare med resultatet...
                    Ja, det måste du lova!

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Inga så små ekosystem fungerar i längden. Förutom näringsämnena som cirkulerar så måste fiskar (och växter) förbruka en del. Ett så litet ekosystem förbrukar/binder upp befintliga näringsämnen inom kortare tid än 2 år.

                      Om man skall gissa lite så funkar det säkert i 2 dygn och 2 veckor, men efter 2 månader svälter troligtvis guppina och alger som de inte kan äta frodas. Risken för cyanoblommning är överhängande. Efter 2 år har du nog inget annat är en grå sörja i burken.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • annika&isak
                        • November 2006
                        • 180

                        #12
                        ja det här var intressant.
                        en liten fundering bara: kan inte guppy äta sina egna yngel och på så sätt undvika svältdöden?
                        ------------------------------------
                        112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                        37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                        Kommentar

                        • Odane
                          • September 2006
                          • 26

                          #13
                          Visst kan den det, men energin som krävs för att skapa och lägga rom o.s.v. gör att matematiskt lär det nog gå jämt ut och guppyn lär svälta ändå.

                          Kommentar

                          • morphriz
                            • October 2005
                            • 875

                            #14
                            Hej,
                            älskar sånna här projekt. Har sett ett större kar som gått år med fisk i.

                            Jag tror att en av följande kommer att hända: Den mängd ammonium som 40L systemet kan omsätta i alger eller växter är för liten och fiskarna dör på en gång. Kan även vara så att biomassan växter/alger lider av såpass stor platsbrist i 40L att de inte kan generera tillräckligt med syre. Är det inte så och fiskarna överlever ett tag kommer karet att gå länge, troligen fiskarnas liv ut.

                            Även om fiskarna dör är det nog intressant ändå!
                            mvh Mattias
                            --
                            #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                            - Shakespeare.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13131

                              #15
                              Eftersom det är bara för sin egen skull man gör detta så tycker jag det är djurplågeri för det slutar ALLTID med att fisken får lida och till slut dö...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...