Modifiera ljuset i akvariet?

#1 - 16 februari 2008 18:45
Hello, jo jag har en timer till ljuset på mitt akvarium, men jag har hört att det finns timers som tänder ljuset långsammt på morgonen eller liknande, nu blir ju detta svårt, om inte omöjligt om man använder ljusrör, men jag frågar endå.

någon som har nån aning? =P Har testat google fast lite svårt när man inte vet vad dom heter.
#2 - 16 februari 2008 20:34
ollan1 skrev:
Hello, jo jag har en timer till ljuset på mitt akvarium, men jag har hört att det finns timers som tänder ljuset långsammt på morgonen eller liknande, nu blir ju detta svårt, om inte omöjligt om man använder ljusrör, men jag frågar endå.

någon som har nån aning? =P Har testat google fast lite svårt när man inte vet vad dom heter.

kolla dom senaste dagarnas trådar, finns en lång tråd om detta som säkert är vid liv fortfarande och besvarar alla dina frågor :)
#3 - 16 februari 2008 21:01
Du hittar tråden här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114378&page=1

Det som behövs för att dimmra lysrör är en HF-trafo som har ingång för dimmer (dämpbar). Det går alltså inte med en vanlig reaktor/glimmtändarlösning eller standard HF-trafo. Har du en lysrörsramp utrustand med dämpbar HF-Trafo så är det en Sunrisercontroll du tänker på den kostar runt 350-400 kr. En ramp med två rör kostar runt 2000 kr. TByter du ut innehållet i din gamla kostar två rör utan ramp runt 1400 kr.

Väldigt coolt, men kostar alltså runt 2-3000 kr ganska lätt...

Just nu har jag tre timers:
En tänder och släcker lysrören
En tänder och släcker Halogenbelysning
En tänder och släcker LED belysning

(ca 60-70 kr för trepack på Kjell co, Clas Olhson + lampor)

Annons