inte just nu.. kanske från lillkaret (180).. som det ser ut nu har jag en invasion av infusorier.. och det är 8-16 dagars leverans på UVC.. typ så.. tackar som frågar iaf..
Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)
Gilla!
Hur lång tid tar det egentligen för dom att bli så stora? Jag vet att det tar många år, men jag vill gärna veta lite mer exakt.
Det betor ju på vad man matar med och hur ofta, men ändå.
den största jag haft blev 41cm.. http://www.youtube.com/watch?v=Sq7iLy8ymc0 RIP.. det tog mig 20 månader att mata upp honom från 30-40cm.. och jag har lyckats få upp en 1,5cm dat till 25cm på samma tid.. slår man ihop dessa nästan mirakulösa tillväxter borde det gå att göra på 3 år..
dock tror jag att 5 år är mer realistiskt.. och detta med hyfsade gener, inga sjukdomar osv.. men det står lite mer om detta i artikeln.. jag har ju den men tror inte att ciklidbladet blir superglada om jag lägger ut artikeln.. :/ haha..
säg mellan 5 och 10 år så har du en fingervisning iaf.. men de är så mycket mer än många andra fiskar så det känns lite som ett pälsdjur snarare än en fisk.. (psyyyykoooo).. haha..
nej, men om man jämför med en arowana som du kan få upp i 60cm på ett år..
ja, de blir ju inte monster på en kvart och de funkar med det mesta..
ja kör på.. det är lite därför jag är här.. men ärligt talat är det nästan bättre om du går igenom mfkse/mfkcom.. jag är ju bara en person och jag är inte bäst på det jag gör, bara den som blivit lite av ett språkrör.. det är ju alltid bättre att gå igenom den information som är tillgänglig, skaffa sig en uppfattning och sen ställa frågor när man har en utgångspunkt.. typ så..
Jag har faktiskt ett konto på MFK Sweden fast det är borttaget eller vad man ska kalla det och jag har inte orkat fixa det.
Men,men jag kör några frågor här ändå.
Nästa kar som jag ska köpa kommer garanterat bli ett monsterkar, troligen ett vanligt 720 (200x60x60) och i det hade jag tänkt mig några F.gars, några Polypterus (lutar åt Ornatipinnis eller Endlicheri), kanske en Channa Pleurophthalmas, några Dats, jag är även lite sugen på en Eldål. Vad tror du om den kombinationen?
hahaha.. vad ska jag säga.. i mitt kar går 2 pleuros, 3 f gars, 1 endli, ett gäng dats och en eldål så bevisligen funkar det ju..
jag tycker det verkar genomtänkt, ingen av dem växer sådär fruktansvärt fort, har attitydproblem (bortsett från pleurosarna som i vissa fall kan ha ett jävla humör), eller har vattenvärden som skiljer sig jättemycket från varandra..
det finns ju självklart en bok om varje fisk du vill ha.. vissa säger att de kommer att växa ur.. och ja, det gör de ju.. med tiden.. men å andra sidan.. jag som ändå haft dats ett tag har lyckats få upp 1 av säkert 30 till 40cm.. har 1 av 5-6 stora eldålar i landet.. ja, du fattar poängen.. skillnaden mellan monster och sällskapsfiskar är ju ofta att man får en chans.. det är få som går att odla i samma utsträckning som sällskapsfiskar och därför får man liksom inte 3000 yngel på ett år.. hade alla som höll på med guppy 1 enda guppy att få att överleva tror jag att det skulle säljas få guppy på akvarieaktionerna..
självklart ska man inte skaffa en redtail eller paroonhaj eftersom de växer ur på ca 10 minuter.. men däremot arter som ligger i gränslandet för att växa ur tappar man ofta innan man står med det oönskade barnet.. plus att som hobbyn nu utvecklats är det liksom inga problem att bli av med en 60cm gar.. snarare kommer det bli en budgivning som jag hoppas gå vinnande ur..
eldålen är egentligen problemet i din kombo eftersom de gillar hårdare och saltare vatten.. de har inga problem att klara sig och växa i sötvatten men problemet dyker upp om de behöver läka eller åker på något skit.. även om man har ett karantänkar med bräckt hårt vatten kräver det fortfarande en omställning för eldålen och de stryker ofta med.. men kan du hålla den frisk och oskadd ska det inte vara ett problem..
ang karet så skulle jag gå på 960 om du ska köra standardmått.. den extra 20an på djupet gör otroligt mycket.. och det är alltid djupet vi jobbar med när det kommer till stora fiskar.. dessutom har du större vattenvolym att skita ner.. filtreringen är a och o, det är där du gräver ner pengarna, eller estetiken som jag, det är inte snyggt att ha en stor låda ovanför karet men den motsvarar 7 fx5or och det är inte billigt..
men börja köpa saker redan nu.. hittar du billigt biologiskt filtermaterial så köp det, hör du någon som säljer ett stort filter billigt så ta det.. etc..
och endlicheri är ett bättre val än ornaten som ofta har ett jävla temperament..
men som sagt.. läs allt du kan om allt du hittar..
Tack för bra svar!
Bra då vet jag att det kommer funka.
Angående eldålen så var jag lite skeptisk först, men efter att jag såg att det funkade för dig så tänkte jag att det får bli en sån också, men nu när du säger att jag kan tappa den om den blir skadad eller nåt så är jag lite tveksam igen. Jaja, vi får väl se hur det blir.
Jo jag vet att djupet är viktigt, men ett 720 är ju mycket enklare att få tag på än ett 960, annars skulle jag självklart köpt ett 960. Men när det är dags att uppgradera sig så kanske jag bygger ett (anlitar någon att bygga det åt mig ) på över kubiken.
Filtret har jag inte tänkt så mycket på, men jag kommer iaf ha ett som klarar av ett sånt kar.
Maten hade jag tänkt mig bestå av räkor, hikari pellets och olika sorters fiskfiléer. Det här är vad jag har kommit fram till är bra mat.
Kommentar