Rookie fråga om lek.

#1 - 9 februari 2009 13:59
har precis startat mitt första ciklid akvarium med malawiciklider, efter att förrut mest haft, guppy, svärdbärare, neontetror o platys. :)
Hur ser man på fiskarna att dom leker? Har ingen aning om hur man märker det eller vilka tecken man skall leta efter, så jag tar tacksamt emot förklaringar. :)
#2 - 9 februari 2009 14:29
hedde73 skrev:
har precis startat mitt första ciklid akvarium med malawiciklider, efter att förrut mest haft, guppy, svärdbärare, neontetror o platys. :)

Hur ser man på fiskarna att dom leker? Har ingen aning om hur man märker det eller vilka tecken man skall leta efter, så jag tar tacksamt emot förklaringar. :)

Malawi snurrar runt varandra och sen "pussas" de när de leker. Malawi är ju munruvare, så om de blir riktigt feta runt munnen så är det för att de har antingen rom eller yngel i munnen.;)
#3 - 9 februari 2009 15:07
De simmar runt runt i en ring tillsammans, med huvudet vänt mot partnerns analfena, de turas om att lägga sig vid botten och vibrera.
Så om du ser två fiskar som vibrerar och nafsar vid varandras analfenor och samtidigt simmar i en cirkel med varandra så är det lek du ser.
Honan blir även stor om munnen (gällarna) efter lek då hon ruvar ägg och yngel i munnen.
#4 - 9 februari 2009 15:11
Pussas gör de inte spec mkt när de leker.. där emot om de slåss revir.

Men de snurrar runt om varandra, först släpper honan något ägg sedan befruktar hanen sedan plockar honan upp de befruktade äggen med munnen, när alla äggen blivit befruktade ruvar hon dem i munnen i ca 3-4 veckor.

Så om du inte ser själva leken, ser du att honan får "haka"

Annons