Lutande vattenyta

#1 - 2 februari 2007 06:49
Efter en del trixande trodde jag att mitt akvarium stod helt rakt men nu vet jag inte...

Så här ser det ut:
Golvet lutar ngt framåt. Akvariet står på en bänkskiva som ligger direkt på det lutande golvet. Under de främre fötterna på akvariebänken har jag lagt små träbitar för att kompensera golvets lutning.

Allt har sett bra ut. Mätning med vattenpass ovnpå akvariet ger raka resultat. När jag mäter höjden från bänkskivans yta till akvariets ovansida så skiljer det 3 mm på fram och bakkant (dvs träbitarnas tjocklek). När jag mäter från akvariebänkens nederkant upp till akvariets ovankant (lite lättare att få exakta mått där än till skivan på golvet). Så skiljer det max en milimeter mellan nåt hörn kanske...). I det sista måttet kommer ju alltså inte träbitarna med.

Nu till problemet. Allt har sett bra ut fram till nu när vattnet har avdunstat lite eller nåt. Högst upp i akvariet finns en ram av nåt slag. När jag tittar ner på ytan ser man att hela vänstra kortsidan så ligger vattnet under ramen, man ser en "glipa". På högra kortsidan går vattnet i nivå med ramen. Ytspänningen gör ju sitt till och det behövs ju bara en milimeter eller två för att det ska set ut som att det är typ 3 milimeters skillnad (som det gör nu).

Jag får inte ihop detta!! :confused:
#2 - 2 februari 2007 07:28
Hur stort är karet? Trägolv? Mätte du när karet var helt fyllt?
Står karet på ett trägolv påverkas det alltid mer eller mindre, ibland knappt alls av tyngden från tex möbler eller akvarium... Alltid lurigt när det skiljer ett par millimeter. Hur stora är träbitarna och vilket träslag? Vissa träslag är mjukare än andra...
#3 - 2 februari 2007 07:40
Var har du bänken om akvariet står på en skiva som ligger på golvet?
Är underlaget (skivan på bänken eller bänken på skivan antar jag ;) ) plan och inte skevar är någon eller några millimeters lutning inte hela världen.
Har du kollat lutningen både före och efter att akvariet vattenfylldes, har du kollat med vattenpass på akvariets bottenglas?
#4 - 2 februari 2007 07:44
Ok, det är akvariet som lutar... När jag läste titeln så trodde jag för en sekund att du gjort en fantastisk genombrytning i de moderna fysikaliska grunderna... ;)
#5 - 2 februari 2007 07:55
Karet är på 220 liter. Golvet en gammal lite kass träparkett :(

Mätningarna är gjorda med fullt kar. Mätte inte innan jag fyllde det...

Träbitarna är egentligen nån sorts hårdplats kom jag på nu, de är nämnligen bitar av en tumstock. Verkar mkt stabila. :)

Bänkskivan (alltså en skiva från en gammal köksbänk) ligger direkt mot golvet och golv + den skivan lutar lite framåt. De små "träbitarna" gör dock så att det uppe vid akvariets överkant inte lutar framåt, där lutar det inte åt ngt håll alls...

Ändå är vattenytan sned, jag blir alldeles förvirrad :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 februari 2007 08:13
Mia73 skrev:
Ändå är vattenytan sned, jag blir alldeles förvirrad :confused:

Nej vattenytan är inte sned - om du har lyckats åstadkomma detta så har du nobelpriset som i en liten ask;) - eftersom det är en fysikalisk omöjlighet som petnym skriver.

Det är alltså akvariet som lutar
#7 - 2 februari 2007 08:15
Nej, självklart är den ju inte sned :)
Men den ligger snett mot akvariet...eller hur man nu ska förklara
#8 - 2 februari 2007 08:16
Förstår bara inet hur det kan bli så här, för som du säger isf lutar akvariet. Men det lutar ju inte när jag mäter. Vad är det jag missar att mäta och/eller mäter fel?

Och hur allvarligt är detta? Måste jag flytta det (IGEN isf, flyttade det för bara ngr dagar sen :(
#9 - 2 februari 2007 08:28
Nej vattenytan är inte sned - om du har lyckats åstadkomma detta så har du nobelpriset som i en liten ask;) - eftersom det är en fysikalisk omöjlighet som petnym skriver.

Någon måste ju vara först... skall ägna hela helgen åt att försöka fixa en sned vattenyta...:p :D :)
#10 - 2 februari 2007 08:41
Ja det vore ju trevligt att få vara först med ngt så banbrytande...men ännu mer trevligt att slippa vatten på golvet :)

Ingen som har nån idé om vad jag missar eller om detta är farlig lutning??
#11 - 2 februari 2007 09:23
snabel snabbt har jag läst,

Men att få en lutande vatten ytan borde gå med en lagon stark magnet.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 februari 2007 09:26
Mia73 skrev:
Ja det vore ju trevligt att få vara först med ngt så banbrytande...men ännu mer trevligt att slippa vatten på golvet :)

Ingen som har nån idé om vad jag missar eller om detta är farlig lutning??

En jämn lutning på några mm från en gaveln till den andra, eller från baksidan till framsidan spelar ingen större roll.
#13 - 2 februari 2007 09:36
En dum fråga...
HUR mäter jag för att veta att den är jämn?

Jag har ju mätt med måttband och då syns ingen sån lutning som man på vattenytan ser att det trots allt finns. När jag mäter med vattenpass verkar det ju oxå ok.

Finns det ngt sätt att kolla just så att det är en jämn lutning och inte skevar?? (lite trögtänkt så här på förmiddagen) [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 2 februari 2007 09:39
Enda sättet att mäta är med vattenpass - om inte det ger utslag är det fel på vattenpasset
#15 - 2 februari 2007 09:59
blä vad jobbigt. Vattenpasset fungerar. Har provat gnm att vända det i motsatt riktning.

ska prova en gång till nu iaf
#16 - 2 februari 2007 10:09
Rent amatörmässigt...

... har jag svårt att tänka mig att 3 mm skulle orsaka några problem med själva akvariet men däremot är ju frågan om underlaget, golvet, inte kan bära upp tyngden!!! Synd att du inte kollade med vattenpasset innan du fyllde karet, alltså om lutningen uppkom av tyngden... Men du menar alltså att du inte ser någon lutning på själva karet!? Märkligt... Men som de säger här.. det måste det ju vara...

Vad har du för underlag under golvet??? Är det en ovanvåning??? Reglar på betong eller vad??? Jag skulle vara orolig om jag var du och det är endast reglar som "ligger i luften" som bär upp golvet, alltså inte har stöd ifrån betong... Jag har också lite lutning och träparkett men jag har betong och grus under mitt golv så det kan inte ge vika... ;)
Som sagt, någon expert är jag inte men alla har väl sett Gevalias reklam med badkaret... :D
#17 - 2 februari 2007 10:23
Golvet ska nog hålla tror jag..iofs är det träreglar på övervåning men väfyllda bokhyllor väger ju som akvariet. Ellet tre storvuxna herrar (eller damer) som samsas om en soffa...

Det jag är rädd för är att glaset ska ge vika pga att det står snett.

Golvet var lite vint redan innan akvariet kom på plats. Det är lite vint överallt nästan :)

Jag har nu mätt med vattenpass igen (på akvariet). Och fått dessa resultat:

Kortsidorna:
Bägge lutar lite svagt in mot väggen (vi har alltså aningen för stora träbitar under framändans ben). MKT svag lutning, men jag tror att den finns där). Höjer man vattenpassets ända 0,5 mm så ser blir det rakt.

Långsidorna:
Bägge lutar lite svagt mot vänster. Här är det frågan om att höja passet ca 1 mm för att det ska ligga m bubblan mitt i.

Mätningarna är ju gjorda m ett gammalt hederligt vattenpass så viss hänsyn kan ju tas till mitt kanske felande ögonmått :)
#18 - 2 februari 2007 10:29
Hur många liter???

... det är väl 1 kg per liter + glas och sand mm... Att fördela tyngden på fler reglar genom att lägga en skiva under bänken som går ut en bit är ju bra men problemet är ju att man får en kant på golvet... då blir det platta trösklar som gäller... Eller bygga en "scen"...

Phu, ibland är det jobbigt med akvarium :D
#19 - 2 februari 2007 10:33
det är 220 liter. Akvariemöblen står på en bänkskiva (typ köksbänk) så vikten fördelas över tre reglar.
#20 - 2 februari 2007 10:35
Är akvariet rätvinkligt?
Är vattenytan är i våg (häpp), och det kan man helt visst utgå ifrån, och är verkligen bänkens ovansida plan och i våg den med återstår väl bara att ramen upptill inte sitter helt rakt.
Personligen skulle jag inte bry mig, utan bara irriterat mig på det estetiskt störande med glipan mellan vattenytan och ramen.
#21 - 2 februari 2007 10:41
Det låter ju stabilt...

Mia73 skrev:
det är 220 liter. Akvariemöblen står på en bänkskiva (typ köksbänk) så vikten fördelas över tre reglar.

Har du drulleförsäkring??? :D

Nej allvarligt, det ska man ju alltid ha när man har kar... Då täcker försäkringen om man inte har kunnat förutsätta att karet går sönder... tror att det kallades drulle, men det är ett tillägg iaf... ;)
#22 - 2 februari 2007 10:41
Kolla upp om bottnen på akvariet står plant och litar du inte på vattenpasset använd en genomskillnig slang som du fyller med vatten och kollar att hörnen ligger lika högt.
#23 - 2 februari 2007 10:42
hur kollar jag så det är rätvinkligt?

rent estetiskt syns inte detta för det är en typ ram som döljer vattenytan. det syns bara när jag öppnar ovanpå och får nojjor :(

sån här "ram": http://www.rena.net/en_gb/products/aquariums/aqualife.asp
#24 - 2 februari 2007 10:45
Om bottnen står plant så skall du ha samma mått från vattenytan till övre kant men du kan oxå mäta alla diagonaler på glasytorna båda på samma yta skall vara lika långa.
#25 - 2 februari 2007 11:56
Jag skulle vara helt lugn, jag har haft betydligt större akvarium som lutat flera mm utan några problem. Akvarium går inte sönder för att de lutar lite.
#26 - 2 februari 2007 12:05

Lutande vattenyta är inte så svårt att fixa med lite centrifugalkraft, placera akvariet på en roterande bänk och se. Eller varför inte frysa vattnet och luta akvariet... :p
Får jag Nobelpriset nu? :confused:
#27 - 24 september 2007 11:08
gör två mätningar med vattenpasset.på tex köksbordet,
på exakt samma ställe men vrid passet 180grader horisontalt.
får du olika mätningar är passet skevt.
#28 - 24 september 2007 17:37
Enklast är att använda akvariet som ett stort vattenpass. Att inte fylla det helt över ramens döljande kant, utan iakta vattenytan och mäta från botten av akvariet till ytan vid alla fyra hörnen. Stänga av pumpen när du mäter så att du slipper vågor.
#29 - 25 september 2007 06:13
Oj oj vilka funderingar. Det är inget konstigt eller ovanligt att akvarium inte är helt rätvinkliga i hörnen eller att ramen inte sitter rakt på glaset.
För att veta att man inte får några spänningar i glaset så kontrollerar man underlaget som karet står på med ett vattenpass. För att vara ännu mer säker kollar man med vattenpasset inne i akvariet på bottenglaset.
Sen så om det ser snett ut beror isf på att akvariet i sig inte är helt "perfekt".
Jag har själv ett 450l alu-rams kar som man inte blir rikitgt klok på hur det är byggt. När vattenytan når ramen i ena änden så är det minst 5mm kvar i andra änden. Så har det varit jämt även om karet varit uppställt på 3 olka platser, chansen att jag skulle ställt karet snett på samma sätt 3ggr käns betydligt mindre än att jag faktiskt ställt det vågrätt 3ggr.
#30 - 25 september 2007 08:17
Nja....töm akvariet...kolla alla vinklar...verkar som att du ligger på gränsen till vad botten klarar tycker jag.
Låter mera som att akvariet skevar en del.
Ett alternativ är att man helt sonika byter ut ställningen mot en med skruvfötter.
Går att tillverka själv med lite kunnande.
Då kan man ju använda skruvfötterna för att motverka lutning.
Mitt 540liters skevade när jag skulle test fylla det och nu står jag med spräckt bottenplatta(tog med sig 10+8mm förstärkningar).
då hade jag ioförsig extrema värden på lutning.
Men jag skulle nog tömma akvariet.
Kolla lutningen utan vatten.
Eventuellt kan en tryckfördelare(ligg underlag) fixa problemet.
#31 - 25 september 2007 21:25
Hej,

Jag har ett 310liters kar som står på en alminumställning. Golvet är parkett och ganska flexande. Jag kan t.ex. stå på vissa ställen och gunga lite. Hur som helst var mitt kar ganska rakt när jag satt upp det, det var innanför ramarna som vattenpasset visa.

Men eftersom golvet trycktes ner fick jag med en glipa. Riktigt irriterande, jag tömde ut karet och lodade om det tillsammans med en polare. Alltid skönt att höra någon annans åsikt vad det gäller sådan här saker tycker jag. Efter detta blev det rakare dock inte helt rakt, men tillräckligt för att jag skulle sluta oroa och irritera mig över det.

För mig var det både en fråga om oro och rent estetiskt sett. Min uppfattning är att det är hellungt. Men ändra om det förbryllar dig.

mvh christoffer

Annons