Efter en del trixande trodde jag att mitt akvarium stod helt rakt men nu vet jag inte...
Så här ser det ut:
Golvet lutar ngt framåt. Akvariet står på en bänkskiva som ligger direkt på det lutande golvet. Under de främre fötterna på akvariebänken har jag lagt små träbitar för att kompensera golvets lutning.
Allt har sett bra ut. Mätning med vattenpass ovnpå akvariet ger raka resultat. När jag mäter höjden från bänkskivans yta till akvariets ovansida så skiljer det 3 mm på fram och bakkant (dvs träbitarnas tjocklek). När jag mäter från akvariebänkens nederkant upp till akvariets ovankant (lite lättare att få exakta mått där än till skivan på golvet). Så skiljer det max en milimeter mellan nåt hörn kanske...). I det sista måttet kommer ju alltså inte träbitarna med.
Nu till problemet. Allt har sett bra ut fram till nu när vattnet har avdunstat lite eller nåt. Högst upp i akvariet finns en ram av nåt slag. När jag tittar ner på ytan ser man att hela vänstra kortsidan så ligger vattnet under ramen, man ser en "glipa". På högra kortsidan går vattnet i nivå med ramen. Ytspänningen gör ju sitt till och det behövs ju bara en milimeter eller två för att det ska set ut som att det är typ 3 milimeters skillnad (som det gör nu).
Jag får inte ihop detta!! :confused: