Hur mycket torv?

#1 - 26 juni 2005 23:27
Jag bor i Uppsala, och mitt kranvatten har en allmän hårdhet på omkring 14-15 grader, samt pH på uppåt 8. För att ge mina fiskar en lite mer "naturnära" miljö så har jag förr filtrerat över torv med hyggliga resultat, och nu tänker jag åter ta upp det. En fråga har jag dock inte lyckats få något bra svar på än:

-- Ungefär hur mycket torv bör jag använda per veckoliter kranvatten? Alltså, om jag byter x liter vatten varje vecka, ungefär hur mycket torv bör jag då samtidigt ersätta för att hålla en jämn nivå på vattenkemin? Antag att jag använder torvgranulat av bra kvalitet.
Lucas_no1
#2 - 27 juni 2005 09:05
Jag tror det är mycket svårt att hålla ett stabilt vatten med torv i strumpa eller i ytterfilter.
Det bästa är att ha en separat tank med torvvatten i eller en hink med torv som man låter vattnet rinna igenom.
Har du en separat vattenberdningstank och byter vatten i karet en gång i veckan så slipper dina fiskar kloret också eftersom det luftas ur på en vecka.

Har du plats så köp en 100 liters vatten tunna och fyll upp och och låt stå med torv i så kommer du få grymt bra vatten.
#3 - 27 juni 2005 11:15
Tack för en bra idé (tänk om jag hade plats för en trädgårdstunna på ett par-tre hektoliter...) men grundproblemet kvarstår: Varje gång jag tar vatten ur torvtunnan så kommer effekten av torven att bli mindre eftersom den lakas ur. Alltså måste jag även där ersätta någon mängd torv vid varje vattenbyte, också om jag håller med om att det borde bli en jämnare effekt och att avluftningen säkert vore toppen för fiskarna. -- Någon som kan komma med ungefärliga angivelser på hur mycket vatten torv räcker till?
Lucas_no1
#4 - 27 juni 2005 18:59
Jag kan tänkta mig att torven kan hålla en till två månader sen tar det nog bara längre och längre tid för ph-värdet att sjunka.

Själv har jag slutat med torv i min vattenberedningstunna och kör ph buffer 6,5 i stället vilket är super slött.
Man slipper allt skit med torv och tillsätter en tesked pulver till 100 liter.
Jag är jätte nöjd. :-)
#5 - 27 juni 2005 23:12
Vad är en "veckoliter"?
Om du vill sänka ditt hårda vatten,så måste du blanda det med mjukare vatten först.....Sedan kan du fundera på ett lågt pH med stabilitet.
I ditt mycket hårda vatten har du en stark broms emot pH-förändringar.
Du torvfiltrerar och torvfiltrerar...Och plötsligt en dag simmar alla fiskarna på ytan...
Lucas_no1
#6 - 28 juni 2005 08:43
Behöver inte alls blanda hårt med mjukt vatten för att sänka ph-värdet.
Finns andra sätt..
#7 - 28 juni 2005 09:10
[QUOTE=Lucas_no1]Behöver inte alls blanda hårt med mjukt vatten för att sänka ph-värdet.
Finns andra sätt..[/QUOTE]
Jag är novis;du får berätta hur man gör? Jag har inte sagt att det inte går att
sänka pH`t.Men det går bara inom ett visst intervall,som är spec. för just det vattnet.I detta fallet är vattnet mycket hårt,så jag tror att man högst kan sänka någon pH-grad utan att sabba bufferten.
#8 - 28 juni 2005 09:15
När det gäller Uppsala tror jag inte det räcker med enbart torv-filtrering.
Uppsala har ett mycket hög KH-värde på cirka 12 (iaf på 1980-talet).
Här en artikel om detta från saligen insomnade Aqua Upsaliensis:
http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=205995
Men idag skulle kanske Reverse/Osmos filtrering vara en fördelaktigare metod.
Lucas_no1
#9 - 28 juni 2005 11:47
Fosoforsyra som man kan köpa i droppflaska på apoteket funkar.

Filtrera först över torv sedan fosforsyra.

Jag har dock ej använt det själv eftersom jag har mycket mjukt vatten här där jag bor.

Själv använder jag ph buffer 6,5 och den ska också göra vattnet mjukare om du har hårt vatten.

mvh Lucas
#10 - 28 juni 2005 21:04
Tack för olika synpunkter. De som kräver tunnor eller större extratankar får vänta tills det finns utrymme för sådant i mitt domicil... Dock vill jag gärna höra mer om fosforsyran. Hur ska den doseras och vad händer egentligen i vattnet när man använder den? (Är det meningen att syran ska reagera med Ca-jonerna i vattnet och falla ut, medan CO2 bildas som biprodukt?)

Tills vidare får jag filtrera med torv och byta relativt mycket av den vid vattenbyte. Om något anmärkningsvärt sker så rapporterar jag här.
#11 - 28 juni 2005 21:09
Detta är ett test

H<subscr>2</subscr>SO4
#12 - 28 juni 2005 22:55
akta dig för att höja ph fort, tex genom större vattenbyten än 10% om det vattnet inte redan är förberett. jag tror fiskarna mår mycket bättre om du istället ser till att hålla vattenvärdena stabila istället för mixtra med syror och grejer.
Lucas_no1
#13 - 29 juni 2005 08:59
[QUOTE=cgr]akta dig för att höja ph fort, tex genom större vattenbyten än 10% om det vattnet inte redan är förberett. jag tror fiskarna mår mycket bättre om du istället ser till att hålla vattenvärdena stabila istället för mixtra med syror och grejer.[/QUOTE]

Jag kan bara instämma.
Men vill du försöka är det enklaste att pröva waterlife ph 6,5 buffer.

Lucas :-)
PatrikMalmo
#14 - 29 juni 2005 09:29
Går inte att säga generellt hur mycket torv man behöver till X liter vatten med X hårdhet. Torvens kvalitet skiftar en hel del, viss torv sänker mycket, annan torv knappt något alls. Man får prova i en hink och se hur "kraftig" torv man köpt.

Hilsen,

P
#15 - 3 juli 2005 19:01
Sorry om jag snor tråden lite men kan man andvända nermalen torv? Alltså som ser ut som jord o ha i en nylon strumpa?
#16 - 3 juli 2005 22:49
[QUOTE=niclas89]Sorry om jag snor tråden lite men kan man andvända nermalen torv? Alltså som ser ut som jord o ha i en nylon strumpa?[/QUOTE]

ingen expert men ser ingen orsak till varför man inte skulle kunna det men kan tänka mej att finmalen torv ger mer "ketchup" effekt än mer grov torv ger.

Annons