Snygga akvarier bild nr. 1559

#1 - 8 juni 2002 16:19
När nu min idé med zebra pleco inte funkar så kom jag på att jag skulle vilja bygga ett akvarium liknande det på bild 1559, avdelningen snygga akvarier. Vad är det för typ av grus, vilken pump eller filtersystem passar bäst? Hur mycket ljus och vilken typ av ljus, vilka växter passar bra?
Alla tips mottages gladeligen<img src=icon_smile.gif border=0 align=middle>

#2 - 8 juni 2002 18:38
Länk till bilden

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk_bild.asp?BILD=1559

________________________
Christian Alfredsson
http://www.tropheus.info
http://www.ciklid.se

#3 - 9 juni 2002 19:30
Hej,

jag tycker gruset ser ut att vara indisk sand!
bor du i närheten av gävle kan du få köpa min sand som jag haft till ett akvarium som jag ska lägga ner! :(
Jag gillar gruset pga sin "mörkhet" och så verkar växterna trivas jättebra i det!

Cirkulationen i ett "amazon" (såg så ut) akvarium ska väl inte vara så enorm! Tänkt på att det är ytcirkulationen som är det viktiga för att öka syreupptagningen!

Hoppas det var värt något! :)


#4 - 9 juni 2002 21:14
Ska det verkligen vara så lungt i ett amazonasakvarium som man alltid läser. Det var länge sen jag höll något liknande själv men jag tycker att dom (ganska få) bilder jag sett från amazonas på teve så är det ganska bra drag i vattnet. Är det verkligen så lugnt i vattnet i naturen. Jag vet att det blir en rätt fånig fråga, eftersom amazonas är väldigt stort och det såklart varierar enormt, men om man tar en "typisk" innevånare i ett "typiskt" sydamerika-sällskapsakvarium som neontetra, lever en sådan i nästan stillastående vatten?

Fridens liljor,
<b><font color=red>Klas</b></font id=red>
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 juni 2002 08:32
Hej nettrax,
Akvariet på fotot fotade jag på en mässa så jag har inte så mycket uppgifter att komma med.
Det var dock vanlig lysrörsbelysning ovan akvariet. Gruset var en blandning av olika sorter.
I detta akvarium fastnade jag speciellt för hur inredaren hade använt rötter vid dekorationen. Som du kan se växer rötterna "upp ur" sanden. De i mitten och till vänster är riktade mot samma håll. Någon rot i bakgrunden och till höger bryter av och växer åt andra hållet.
Vad gäller filter hade jag i detta fall satsat på ett ytterfilter.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#6 - 20 juni 2002 16:33
Ok. Får göra bästa möjliga med den lilla info jag har.
Kom gärna med tips.
Projektet beräknas påbörjas till hösten, så det är bara att komma med förslag när ni kommer på något.
Funderade förresten på att ha engelsk sjösten av lite finare slag som bottenmaterial.

#7 - 20 juni 2002 18:31
Engelsk sjösten är inte så lämpligt i amazonasakvarium eftersom det innehåller kalk. I ett amazonasakvarium vill man ju normalt hålla pH och kalkvärden låga, det blir svårare om det är kalk i gruset.

Själv använder jag svensk sjösand utan kalk från vår näst största insjö i mina amazonasakvarium.

/Hasse

Mina akvarium: http://och.nu/ciklid
Om mig o katten: http://och.nu/hasse
#8 - 20 juni 2002 18:54
Sanden/gruset ska ha en storlek på 1- 3 mm.

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 21 juni 2002 09:21
Hej igen,
Lite synpunkter på det Hasse skrev
"Engelsk sjösten är inte så lämpligt i amazonasakvarium eftersom det innehåller kalk. I ett amazonasakvarium vill man ju normalt hålla pH och kalkvärden låga, det blir svårare om det är kalk i gruset."

1/ Det är rätt att engelsk sjösten i regel innehåller kalk. Jag skriver i regel eftersom det finns vissa sorter med grus som kallas för engelsk sjösten i handeln men som inte innehåller kalk.
Hur man testar detta kan du se på denna sida
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=208
2/ I större delen av Sverige är kranvattnet mycket mjukt (dvs har ett KH på 3 eller under). Här är det enbart en fördel att ha kalkhaltigt grus för att vattnet skall bli stabilt. Denna regel gäller ÄVEN för ett amazonasakvarium.
Mer om detta kan du läsa på denna sida
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
Detta är faktiskt väldigt viktigt att tänka på och t.ex. så poängterar t.ex. samtliga föreläsare som håller i ZOORFs akvaristikkurs just denna punkt. De upprepar detta gång på gång just för att denna gamla inställning att inte ha kalk i gruset fortfarande är så vanlig.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 24 juni 2002 12:08
Hej

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>2/ I större delen av Sverige är kranvattnet mycket mjukt (dvs har ett KH på 3 eller under). Här är det enbart en fördel att ha kalkhaltigt grus för att vattnet skall bli stabilt. Denna regel gäller ÄVEN för ett amazonasakvarium.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Men då stiger också pH-värdet. Man får lätt intrycket att det går att höja karbonathårdheten för att få stabila värden och ha lågt pH. Möjligt vid tillförsel av koldioxid men utan det är det dessvärre inte hållbart.

Menar du Kjell att det finns något sätt att ha hög karbonathårdhet (t ex. 5 dKH) och ett pH på 6,0? utan att koldioxid tillförs.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
#11 - 24 juni 2002 12:31
Ja, det är lite knepigt detta. Där jag bor har vi ca pH 7.2-7.5 och en karbonathårdhet på runt 3 i kranen. På den tiden jag hade engelsk sjösten (kalkhaltig) var det lögn i h-sicke att få pH:t undet 7.0 utan kemiska tillsatser. Väldigt stabilt och bra pH om man nu vill ha pH 7.0. Nu använder jag ren kiselsand (utan kalk) och med lätt torvfiltrering får jag ner pH:t till runt 6.5 och där håller det sig stabilt och bra utan några kemiska tillsatser eller andra åtgärder från mig. Jag byter normalt ca 20% vatten med 3 veckors mellanrum och då stiger pH:t något, men sjunker snart tillbaka igen.

Det är mina erfarenheter.

/Hasse

==============================================
http://och.nu/ciklid / http://och.nu/hasse
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 24 juni 2002 13:25
Hej igen,
Jag menar att ett stabilare vatten är åtskilligt viktigare än att pH är helt korrekt.
Jag vet t.ex. de som mätt upp en variation på 2 (t.ex. variation mellan 5.5 och 7.5) i pH-värde mellan dag och natt i akvarium med mycket växter och med kranvatten som har en mycket låg buffringsförmåga (under 1 som t.ex. jag har i mitt kran vatten). Det säger sig självt att detta definitivt inte är nyttigt för vare sig fisk eller växter.
Så kontentan är hellre ett stabilare pH-värde än ett perfekt pH.

Sedan finns det i och för sig preparat att köpa i handeln som enbart höjer KH och gör så att man både kan få både ett stabilt samt ett lågt pH.
Själv använder jag dock en kombination av kalkhaltigt grus (dock för lite) och bikarbonat för att höja KH (främst bikarbonaten höjer också pH) och sedan ett eksubstrat för att sänka pH-värde i mitt amazonasakvarium. Funkar perfekt och kostar inte så så många kronor per år.
Jag vet att många diskusodlare i Tyskland som kör med osmos-vatten filtrerar vattnet över kalk innan de använder det i sina odlings- och yngelkar för diskus. Anledningen är just att det annars blir för instabilt.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#13 - 24 juni 2002 13:59
Hej

Har liknande erfarenhet med Hasse H.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan finns det i och för sig preparat att köpa i handeln som enbart höjer KH och gör så att man både kan få både ett stabilt samt ett lågt pH.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Vilket preparat? Vilka dKH och pH-värden handlar det om?

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag vet att många diskusodlare i Tyskland som kör med osmos-vatten filtrerar vattnet över kalk innan de använder det i sina odlings- och yngelkar för diskus. Anledningen är just att det annars blir för instabilt.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Plockar man bort karbonatsystemet blir det självklart instabilt(RO-filtrering), att sen tillföra det igen verkar inte speciellt inteligent. Möjligen använder man RO-filter för att avlägsna andra joner men inte karbonaterna.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 24 juni 2002 14:24
Hej igen,
De preparat jag använt tidigare var t.ex. ett preparat från Dupla och ett från Amtra.
Sedan är det väl möjligt att diskusodlarna i Tyskland inte är speciellt intelligenta, vad vet jag. De har i alla fall gott rykte om sig för att vara duktiga diskusodlare och det är väl om detta som är det intressanta.
Antagligen använder de osmosvatten för att hårdheten är extremt hög i större delen av Tyskland. Där jag hade mitt företag tidigare så låg KH på över 40 och pH på ca 7.5.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#15 - 24 juni 2002 14:49
Hej

Avslutningsvis:

1/Något preparat som skulle klara av att höja dKH och sänka pH finns inte. Orsak luftens koldioxid, för du har väl inte akvariet i vakum. Om det finns någon som hävdar att det finns vill jag veta fabrikat och försäljningsnamn på produkten eller de ingående kemikalierna. Säljs något sådant preparat idag?

2/Informera de stackars tyskarna att ett U-filter är betydligt bättre än ett RO-filter
(för sötvattebsakvarister). Dessutom behövs en liten inblandning av kranvattnet för att få dKH över 3. Ibland är det viktigt att hålla myter vid liv.
<b>Mindre Hokus Pokus och mer kunskap.</b>

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 24 juni 2002 15:55
Hej igen,
Du skriver
"Något preparat som skulle klara av att höja dKH och sänka pH finns inte."
Detta har jag vad jag vet aldrig påstått det måste vara en missuppfattning av vad jag skrev, däremot har jag påstått att det finns preparat som höjer KH utan att HÖJA pH.

Vet inte vad du menar egentligen eftersom du också skriver att KH skall vara över 3
"Dessutom behövs en liten inblandning av kranvattnet för att få dKH över 3."
Detta är ju vad jag också försöker poängtera.

Utgångspunkten var ju att man med fördel kunde ha kalk i gruset även i amazonasakvariet för att vattnet skall bli stabilt om kranvattnets KH-värde ligger på 3 eller under 3.
Sedan får man självklart anpassa pH-värdet till vilka fiskar man har och vilket kranvatten man har.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#17 - 24 juni 2002 16:50
Hej

Jag bara måste.

Kära Kjell det är skillnaden mellan dKH och pH som är av vikt. INTE om du höjer den ena eller den andra eller förändrar båda åt olika håll. Fortfarande påstår jag att det inte finns något preparat som kan hålla pH på 6 och dKH på 5, bevisa gärna det motsatta.

När det gäller kranvatten inblandningen var det en information till de stackars tyskarna som först plockat bort samtliga(i princip) karbonater och sedan filtrerar genom/över "kalk". Det är bättre att plocka bort nästa alla(U-filter)och sedan blanda in kranvatten så att dKH hamnar strax över 3. Ibland tycks tekniken vara viktigare än kunskap.

Eftersom de flesta som avser att ha en amazonasbiotop vill ha lågt pH krävs också ett lågt dKH. Självklart blir vattnet stabilare om dKH är över 3, men lika självklart blir pH-värdet 7 eller strax där över(i samma fall).

Finns det någon(Kjell eller någon annan) som har köpt ett preparat som klarar av att hålla vattnet stabilt med lågt pH och högt dKH tar jag gärna emot den informationen(fabrikat och försäljningsnamn).

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
#18 - 24 juni 2002 20:59
I gamla akvarieböcker brukade man rekommendera buffertblandning av Na2HPO4 och NaH2PO4. På så sett kan man "låsa" PH vid en viss nivå (ett tag iallafall).
Jag är själv skeptisk till att tillföra fosfat i onödan, så jag har inte lust att pröva :)

Jag vet inte om det finns något kommersiellt preparat som innehåller ovanstående, men det går ju att blanda själv. (50% av varje ger PH 6.8 t.ex.)

/Joakim


Ps. Hittade ett kommersiellt preparat på
http://www.mops.on.ca/pdf/page63.pdf
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 25 juni 2002 07:19
Hej igen,
Rickard skriver
"Fortfarande påstår jag att det inte finns något preparat som kan hålla pH på 6 och dKH på 5, bevisa gärna det motsatta."
samt
"Finns det någon(Kjell eller någon annan) som har köpt ett preparat som klarar av att hålla vattnet stabilt med lågt pH och högt dKH tar jag gärna emot den informationen(fabrikat och försäljningsnamn)."

Jag fattar inte vad du är ute efter. Detta har varken jag eller någon annan påstått.
Vad jag påstår är att det funkar med en kombination vilket är något helt annat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell


#20 - 25 juni 2002 08:19
Hej Kjell

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag fattar inte vad du är ute efter. Detta har varken jag eller någon annan påstått.
Vad jag påstår är att det funkar med en kombination vilket är något helt annat.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det är precis vad <b>du</b> har.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Sedan finns det i och för sig preparat att köpa i handeln som enbart höjer KH och gör så att man både kan få både ett stabilt samt ett lågt pH.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Det finns ytterligare liknande påstående på siten(ej forum). Att dKH kan vara 4 eller 40 med ett pH på 7,5 är helt ointressant, det som är intressant är över/under 3 dKH. Det gäller att vara övertydlig på denna punkt, inte antyda att det går att ha ett högt dKH och ett lågt pH. Vilket du faktiskt har gjort. Däremot är det korrekt att det är lättare för en nybörjare att ha högt dKH och pH, med tanke på buffert förmågan. Men detta är någonting helt annat, blanda inte ihop detta.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 25 juni 2002 08:26
Hej igen,
Allt kan tydligen missförstås.
Så här står det i alla fall i avdelningen för akvarievatten
"För om vattnet har en låg buffringsförmåga (KH på 3 eller under), innebär det att vattnet är instabilt, vilket leder till att pH-värdet mycket lätt kan falla snabbt (på några dagar) i akvariet, vilket i sin tur kan få drastiska konsekvenser för fiskarna. pH-värdet kan faktiskt även variera rejält mellan dag och natt i akvariet."
Detta är ju det primära.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#22 - 25 juni 2002 08:52
Hej

Inget missförstånd, men detta går att läsa under Discus.

<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vattnet
I sin naturliga miljö lever de i vatten som har ett pH på ca 5-7. Akvarievattnet skall därför aldrig ha ett pH som ligger över 7. För att få fram ett lämpligt vatten användes många diskusakvarister osmosvatten som de blandar upp med vanligt kranvatten. Det är inte bara viktigt att pH är relativt lågt utan det är också av stor betydelse att vattnet är stabilt och att inte pH varierar för mycket. Därför får inte heller kranvattnet vara för mjukt, ett KH på 3-6 är lagom (se "Akvarievatten" för ytterligare info).<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Här antyds det att det går att ha ett vatten med pH 5 och 6 dKH, LYCKA till. Det skulle vara intressant att se logdiagrammet över detta vatten. Vissa extrema värden som existerar i naturen är mycket svårt, rent av omöjligt att uppnå i akvariet.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 25 juni 2002 08:59
Hej igen,
För att diskus i naturen lever i ett pH som kan ligga ner mot 5 så innebär det väl inte det att man måste ha det i akvariet också.
Håller med dig om att kombinationen pH 5 och KH 6 är en tämligen lurig<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> att uppnå i akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#24 - 25 juni 2002 10:44
Hej

Själv håller jag mina discus i pH 7,2-7,4 och 3,5 dKH, vilket går utmärkt. pH-värderna är stabila, jämför mot Hasse H´s inlägg. Problemet uppstår när akvaristen vill ha pH 6,0, då måste han/hon gå under 3 i dKH. Nu vet jag sedan tidigare brevväxling med Kjell att denna grupp av akvarister inte är sitens målgrupp. Siten är mer generell, vilket är Kjell´s ensak. Men trots detta dyker denna fråga/problem upp med jämnamellanrum utan att någon kan svara eller hänvisa till någon sida/litteratur där svaret går att finna.

Lite märkligt är det att först sänka pH-värdet med torv eller något annat preparat och sedan höja dKH med "kalk"(bikarbonat). Detta visar att man inte förstår sammbandet mellan pH och dKH.

Häng et monnshlepann, ötan knäppes.
Rickard Berg











Annons