Red Sea Max

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    Red Sea Max

    Hej

    Mitt namn är Lasse Forsberg. De senaste åren har jag inte varit aktiv på Zoopet utan på saltvattensguiden. Jag har märkt att det är ganska många duktiga sötvattensakvarister som konverterat på sistone och tycker det skulle vara en god idée att slänga upp en tråd här och beskriva det projekt jag just nu håller på med. Jag har ju förut publicerat en artikel här på zoopet och försökt att visa att det inte är så där hemskt komplicerat att starta och driva ett saltvattenskar - på sätt och vis tycker jag det är enklare att få en bra stabilitet i ett saltvattenskar än i många sötvattenskar. Jag tillhör inte precis teknikfräsarna inom hobbyn utan försöker bygga upp mina kar med en stor portion biologi. Det kar som jag just nu satsar min tid på är ett sk "plug and play" - kar, dvs all utrustning finns med från början. Länk: http://www.redseafish.com/Max.asp Jag är inte så förtjust i skummare när jag vill köra ett revakvarium - det skall sägas att jag är ganska ensam om detta vad gäller saltvattensfolk, de flesta vill ha ordentlig skumning - men jag har inte installerat den skummare som fanns med i paketet. Det börjar dyka upp en del mindre, liknande kar, bland annat ett som heter Clown. Mitt Red Sea är på 110 liter plus 20 liter i "sumpen". Sumpen är ombyggd för att få en maximal biologisk rening eftersom jag anser det är en av förutsättningarna om man skall köra skummarlöst.

    [ATTACH]6001[/ATTACH]


    Karet på plats den 28/2 2007. Då hade jag väntat på det i över 4 månader!

    [ATTACH]6003[/ATTACH]

    En liten del av ombygget av filterkammaren. Jag har en extra cirkulation över den första kammaren på ca 1000 liter. på grund av att den värmer så har jag inte kört den cirkulationen så mycket men det är en säkerhet.

    [ATTACH]6002[/ATTACH][ATTACH]6004[/ATTACH]

    Bilderna visar bakgrunden och överinningskammaren jag byggde - Back to Nature går även i salt!

    [ATTACH]6005[/ATTACH]

    Den 25/3 har jag äntligen vatten och levande sten i karet. Nu kan inkörningen starta. Jag gör numera alla inkörningar, sött som salt enligt följande metod. efter några dagar så introducerar jag en tålig fisk och vad det gäller saltvatten också gott om "turbo" snäckor. Karet matas väldigt försiktigt och under de första tre veckorna tillsätter jag något preparat typ NitroVec varje dag. Efter tre veckor är karet inkört och jag har sedan jag började på detta sätt dels inte förlorat en fisk och aldrig uppmätt någon nitrittopp. Snäckor och eremitkräftor är oerhört viktiga (tycker jag) i en uppstart, speciellt om man inte använder skummare.

    [ATTACH]6006[/ATTACH][ATTACH]6007[/ATTACH]

    Med levande sten så följer det alltid med spännande saker. I mitt fall en massa intressanta makroalger. Bild 2 visa en del av de 20-30 snäckor jag använde vid uppstarten.

    [ATTACH]6008[/ATTACH]


    5-6 dagar efter start - nu kommer mikroalgattacken - först kiselalger. Nu är det viktigt att ha betare och städare.


    [ATTACH]6009[/ATTACH][ATTACH]6010[/ATTACH]


    Jag skaffade några sandlevande eremiter typ "ögona på skaft" och bilderna ovan talar sitt tydliga spår om deras bulldozerbeteende!

    [ATTACH]6011[/ATTACH][ATTACH]6012[/ATTACH]

    Efter tio dagar så ser karet ut som på bild 1 och efter ytterligare en vecka ser det ut som på bild 2. Nu har jag börjat introducera koraller - det började jag med redan efter 10 dagar.

    [ATTACH]6013[/ATTACH][ATTACH]6014[/ATTACH]

    18/4 såg karet ut som vänstra bilden ovan och den högra visar karet den 29/4 - ca en månad efter starten

    [ATTACH]6015[/ATTACH][ATTACH]6016[/ATTACH]

    Den vänstra visar mitt kar den 24/5 och den högra bilden är från 1/6.

    Jag kommer att återkomma med mer bilder från juni lite senare.

    MVH Lasse
    Senast redigerad av Lasse; 12 June 2007, 13:19.
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tack för artikeln Lasse.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Tack skall du ha Kjell

      Jag tänker uppdatera denna tråd med jämna mellanrum och svarar gärna på frågor om detta kar. För mer bilder på karet och närmare beskrivning på processen med uppbygget så hänvisar jag till http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=15770 men jag avser att göra de kommande uppdateringarna i denna tråd på zoopet.

      Nåväl - nedan är ett antal bilder från idag - helbilder och detaljbilder. Karet är nu 2,5 månader gammalt och i stort sett färdigbyggt. Nu återstår det för korallerna att växa till sig - några få ställen skall göras om i karet - annars är det bra. Någon flakväxande korall skall till också och möjligvis någon gonipora.

      MVH Lasse
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Lasse; 12 June 2007, 21:47. Anledning: Felstavningar
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Per/Haninge
        • January 2007
        • 285

        #4
        Himla läckert
        Otroligt snyggt med alla korallerna som täcker upp "revet".
        Jag har varit lite mer återhållsam med antalet koraller för att se hur dom sprider sig.
        Mitt akvarium är på 300L så det finns en del yta att täcka upp, din "burk" ger ideèr om hur jag kan fortsätta.
        Ska bli riktigt kul att följa med dina bilder hur det fortskrider.
        I ärlighetens namn så var det faktiskt korallerna och inte så mycket fiskarna som lockade när jag gick över till salt
        Per/Haninge

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          De e bra Lasse rekrytera fler till saltsidan
          Själv är jag lite mer teknik-nörd och det fungerar också, så ni som gillar prylar bör absolut ta en titt på salt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det kan väl nämnas att vi för en dryg månad sedan hade ett Zoopetklubbvästmöte hos Lasse.

            I ärlighetens namn så var det faktiskt korallerna och inte så mycket fiskarna som lockade när jag gick över till salt
            Håller helt med - det som drar med saltvatten är korallerna (eller rättare sagt alla lägre stående djur) och inte fiskarna. Sötvattensfiskar tycker jag nog faktiskt är betydligt mer intressanta än saltvattensfiskar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Per/Haninge
              • January 2007
              • 285

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det kan väl nämnas att vi för en dryg månad sedan hade ett Zoopetklubbvästmöte hos Lasse.


              Håller helt med - det som drar med saltvatten är korallerna (eller rättare sagt alla lägre stående djur) och inte fiskarna. Sötvattensfiskar tycker jag nog faktiskt är betydligt mer intressanta än saltvattensfiskar.
              TACK Kjell
              Väldigt ofta får jag kritik när jag nämner att det finns lika färggranna sötvatten fiskar och att dom ( enligt mig ) är intressantare
              Jag har 1300L med söt och 300L salt, söt kommer jag nog aldrig att sluta med men ett 800L salt är i planeringsstadiet.
              Kommer att bli ett täckande korallrev med endast ett fåtal fiskar.
              Vi sågs på Riksstämman när b.l.a Ola Åhlander pratade om Asiatiska juveler som jag har börjat att utforska.
              Bägge delarna har onekligen sin tjusning så varför inte kombinera ?
              Ursäkta att tråden blev lite "kapad"
              Blev dock väldigt inspirerad av korallrevet vilket ska bli väldigt kul att följa.
              Per/Haninge

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                väldigt snygga bilder, är verkligen impad, korallerna är klart snyggast när det gäller saltvatten ....hehe
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Tors hammare
                  • April 2007
                  • 572

                  #9
                  Hej Lars

                  Ser trevligt ut.

                  Har själv ett 163 liters akvarium som jag driver utan skummare, har varit igång i ca 6 månader. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526
                  Hela botten är dsb med plenum och med levande sten som jag "hängt" på väggarna för att så lite som möjligt skall täcka grusbotten.

                  Startade detta akvarium därför att jag tror, precis som du, att det går att driva ett akvarium utan all den tekniska utrustning som anses nödvändigt.
                  Jag har ett 1000 liters akvarium med det mesta som kan tänkas vad gäller teknik, skall bli intressant och gämföra.
                  Senast redigerad av Tors hammare; 28 August 2007, 17:40.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Nja - vet inte om det finns roligare fiskar i sötvatten - det finns en hel del höjdare i saltvatten också. Som dessa två gynnare som ständigt omöblerar sanden för mig.





                    Det var tänkt en djup sandbädd men sen föll jag pladask för dessa kompisar - en pistolräka och hans/hennes symbiotiska goby.

                    Fast det är klart - att även om pistolräkan är en buldozer så slår den inte världens effektivaste grävmaskin i förhållande till storlek - Neolamprologus multifasciatus från Tanganyikasjön!

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Sacrium
                      • February 2004
                      • 672

                      #11
                      Riktigt snyggt Lasse! Bra guide, och ett bra initiativ.
                      Har själv haft funderingarna på ett saltvattenskar, efter det här kanske man vågar.
                      http://www.purevolume.com/themiddlefingerproject

                      Kommentar

                      • matlo
                        • May 2007
                        • 295

                        #12
                        ggrrrrrrrrrrrrrymt snyggt!! själv vågar man sig inte på saltvatten men det blir väll i framtiden så som så mycket annat man skjuter upp. Men väldigt snyggt gjort måste jag säga!
                        Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Hej

                          Dags för lite uppdateringar om innevånarna i mitt kar. Som nämnts tidigare så har jag en pistolräka och en gobie som lever tillsammans


                          [ATTACH]6084[/ATTACH]


                          Jag har några andra gobies också, Okinawa gobien (Gobiodon okinawae) som ses på bilden nedan


                          [ATTACH]6082[/ATTACH]


                          En liten goby kallad eviota spp


                          [ATTACH]6083[/ATTACH]

                          En annan goby som min fru envisas att kalla "den med handtag på" eller rättare sagt Stonogobius nematodes


                          [ATTACH]6085[/ATTACH]

                          Det var gobisarna detta - jag har också 3 stycken grön chromis, Chromis viridis gående. Det är en mycket underskattat fisk som alltid håller sig framme. Genom att den gör det så får den ofta de mer blyga gobierna att hålla sig framme också.


                          [ATTACH]6086[/ATTACH]

                          Min favoritfisk för närvarande är dock ingen av dessa utan en fisk som är en nära släkting till den grupp som brukar kallas Anthias, Serranocirrhitus latus. Bilderna talar för sig själva!!


                          [ATTACH]6087[/ATTACH] [ATTACH]6088[/ATTACH]

                          Förutom fiskarna så finns det mycket liv i karet i form av lägre djur. En av "huvudstenarna" i saltvattensakvaristiken är idag att använda sk. levande sten (LS). Det är sten som är tagen från ett riktigt korallrev - eller vilket är det bästa ur miljösynpunkt - sten som lagts ut i ett korallrev för att få en population av smådjur. På vänstra bilden syns en borstmask (inrinngad med grönt) och filtrerande ormsjöstjärnor (randiga armar) - inringat med rött. På den högra bilden syns olika svampar - pilarna pekar mot de sk sifonerna som svampen använder för att pumpa vatten


                          [ATTACH]6089[/ATTACH] [ATTACH]6090[/ATTACH]


                          Sista bilderna visar mitt kar uppifrån där färgerna framträder bättre samt en närbild på en "pumpande Xenia"



                          [ATTACH]6091[/ATTACH] [ATTACH]6092[/ATTACH]


                          Så det var allt för denna gången - mer kommer senare under sommaren

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • Mr B
                            • September 2004
                            • 1310

                            #14
                            Fortfarande förbaskat vackert Lasse.
                            B!

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mr B
                              Fortfarande förbaskat vackert Lasse.
                              B!
                              Tack Mr B

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...