kuhli ålar

#1 - 15 november 2007 21:56
Hej ja hade en kuhli ål i mitt 200 L akvarium men en dag försvann den helt spårlöst, hade sett sett den ca 3 timmar innan, läste i artbeskrivnigarna att den gärna lämnar akvariumet.. hur menar dom då? kommer jag få en chock när jag kollar bakom akvariumet?
#2 - 15 november 2007 22:08
Dom säger att dessa Kuhli kan hoppa ut ur akvariet, men jag har aldrig varit med om det.
Har ett litet gäng själv.

Däremot är dom duktiga på att gömma sig väl.. Och det är kanske därför du inte ser din ål..
Skaffa flera ålar så kommer du nog se dom.
Har själv som skrivet 5 stycken tror jag och jag ser dom dagligen under nån rot eller i en växt. :)
#3 - 15 november 2007 22:11
nja den är nog inte bara gömd, har lyft på ALLT, rotat i sanden gjort allt :S hoppa ur akvariet? isåfall hade det luktat om det låg en död fisk någonstans
#4 - 16 november 2007 07:21
[quote=Janina;1047851]Hej ja hade en kuhli ål i mitt 200 L akvarium men en dag försvann den helt spårlöst, hade sett sett den ca 3 timmar innan, läste i artbeskrivnigarna att den gärna lämnar akvariumet.. hur menar dom då? kommer jag få en chock när jag kollar bakom akvariumet?[/quote]

Vill inte göra dig alltför lessen, men risken är nog stor att den hoppat ur akvariet.. :(

Våran öronål försvann mystiskt och efter nån dag hittade vi den bakom akvariet, fastkilad.. :(
Det var en sorgens dag när vi upptäckte det, men vi har nu beställt en ny "Ulla" :)
#5 - 16 november 2007 08:01
Vi har haft sådana förut och de är mästare på att gräva ned sig i substratet samt gömma sig i de minsta små håligheter. När vi först bara hade en så gömde den sig hela tiden och man trodde den dött och blivit uppäten, den var borta så länge. Men så fanns den där plötsligt igen. När vi sen skaffade fler höll de sig framme mycket mer.
#6 - 16 november 2007 08:20
Om den grävt ner sig i sanden är det ju inte så bra att rota runt där, då kan du klämma den! Har du verkligen vänt upp och ner på hela akvariet för ålens skull? Hade väl varit bättre att vänta och se om den kommer fram när det blir mörkt. De gräver gärna ner sig på dagen.. Sen kan de kila sig fast i små springor i grottor och rötter om man har sådant, så när man lyfter på dessa ser man ingenting (de kan sitta i taket!). De kan även av misstag ta sig in i pumpen!

Börja med att leta överallt utanför akvariet.. Sedan i pumpen.. Hittar du inget lik då, så är den nog någonstans i akvariet.

Den kan också ha dött i akvariet och blivit uppäten av de andra fiskarna.
#7 - 16 november 2007 20:43
jag hade en säljare bredvid mig som hade rest halva stockholm för att köpa den, hon stog bredvid och ville skynda sig hem till familjen :/ menmen
#8 - 17 november 2007 11:36
Den kanske har hoppat ur... Min kompis ålar brukar väldigt ofta hoppa ur från akvariet på utflykt....[B)]

Annons