Sjösten är okej, gillar man den kan man gott använda den.
Personligen tror jag inte fiskarna bryr sig SÅ mycket vad man har för grus på botten. Skulle det skita sig vill man säkert ha något att skylla på, och då spelar det ingen större roll vad man har för filter, grus, foder eller vad det kan vara som kommer i kontakt men de små liven. Har man inte alltför känsliga fiskar så går det mesta, bara det inte är alltför tokigt. Visst finns det vatten med värden som behöver justeras, grus som passar bättre eller sämre, foder som är direkt olämpliga, filter som krånglar på det ena eller andra sättet, doppvärmare som löper amok och gud vet vad. Själv skaffade jag grus från mitt lokala asfaltkokeri, makadam 2-4 mm kallades det och såg ut som rådasand ungefär. Nu när det gått en tid har jag kommit fram till att det blir lite för grovt och lite för skarpa kanter. Nu är det ingen värre ko på isen, utan jag kommer att vänta på våren och lite mildare väder för att åka runt lite och kolla efter lämpligare grus i någon sjö eller vattendrag. Det skulle vara en sista utväg, en panikens sista utväg att betala flera hundra kronor för ett par påsar sand. Känslan att skaffat fin sand (sand man gillar) uppväger allt besvär man haft med hemtransport och allt.