Här var det livat och glatt!
Måste såklart vara med och bråka, miniakvarist som jag är. Jag tänker på någons påstående att INGEN fisk borde gå i mindre akvarium än 40 liter.
Varför då?
Simmutrymme?
Tja, jag har t.ex fem microrasboror i ett 11 liters akvarium. Botten ytan är ca 30X21cm. Den STÖRSTA rasbora klunsen är nästan 3cm (de andra ca 2cm). Den har alltså ca 10X7 fisksträckor på sig att simma. Om han simmar längs rutorna, så måste han simma sin egen längd 34 gånger innan han är tillbaka på samma ställe. Jag har just läst ett exempel om en kille som har 4st discus i ett 250 liters. Måtten vet jag inte, men man brukar rekomendera minst 50 cm höjd till discus. Då kan vi räkna på akvarielagrets 250 liters med måtten 100x50x50. Hur stor är då discusarna ifråga? Ingen aning, men man skall väl beräkna efter hur stora de kommer att bli? Kollar här på Zoopet: ca 20cm. En 20 cm discus har i exemplets akvarium en simmyta på 5x2,5 fisksträckor. Den behöver bara simma sin egen längd 15 gånger för att komma tillbaka till ursprungsläget om den följer rutorna akvariet runt. Vi kan också räkna på ytan. Microrasboran har en yta av 70 kvadratfisk på sig, medans discusen bara har 12,5 kvadratfisks yta. Till detta kan man lägga att discusarna dessutom delar sin pytts med malar och dvärgciklider. Microrasboran har bara sina fyra artfränder som sällskap. Räknar man sedan med höjden så blir det ännu större skillnad, fast då kanske det är lite taskigt att angripa just discusägare.
Vattenvärden?
Det är många som påstår att det är omöjligt att hålla stabila vatten värden i små akvarium. Ha, då har ni alltså haft egna småpytsar och testat själva? Jag beundrar det jobb ni måste ha lagt ner på regelbundna tester för att kunna mäta de svängningar som ert vatten uppenbarligen uppvisade. Personligen är jag så lat att jag bara testar ibland. När jag testar brukar det alltid se bra ut. Men det kan ju var så att jag bara råkar mäta när nitriten för tillfället ligger på noll och Ph:t lika som när jag mätte senast.
Per-Erik